Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-396/07/BJ
z 19 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-396/07/BJ
Data
2008.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dodatek zagraniczny
siły pokojowe
służba poza granicami
służba wojskowa
wynagrodzenia
zwolnienie
żołnierze


Istota interpretacji
Czy i na jakich zasadach otrzymywany przez wnioskodawcę dodatek zagraniczny wypłacany w euro, jak również uposażenie i inne należności pieniężne wypłacane przez płatnika w złotówkach są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 623 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko pana W., przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 19 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dodatku zagranicznego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dodatku zagranicznego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Zgodnie z Rozkazem Personalnym Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z dniem 1 sierpnia 2006r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami kraju w Strukturach Organizacji Międzynarodowych i Międzynarodowych Strukturach Wojskowych - B. w Holandii na stanowisku „Podoficer specjalista – dowódca drużyny łączności w kompanii wsparcia i zabezpieczenia w 1 batalionie łączności IFC HQ – B.”, gdzie będzie służył do dnia 31 lipca 2009r. i gdzie w dniu 1 sierpnia 2006r. objął wyżej opisane stanowisko służbowe. Pierwszego dnia każdego miesiąca wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w polskich złotych przelewane na konto w banku w Polsce, a także dodatek zagraniczny w euro przelewany na konto w banku holenderskim. Zarówno wynagrodzenie w polskich złotych, jak i dodatek zagraniczny w euro są wypłacane mu przez płatnika – Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej z siedzibą w Warszawie. Od wynagrodzenia w złotych jak i od dodatku zagranicznego w euro, jak również od pozostałych należności finansowych (nagroda roczna, nagrody uznaniowe) jest pobierana przez płatnika zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi stawkami i progami podatkowymi. Płatnik nie odlicza wnioskodawcy diet zwolnionych od opodatkowania. Wnioskodawca nie jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z Rozkazem Personalnym Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z dnia 30 maja 2006r. (kserokopię rozkazu dołączono do zapytania o interpretację) wnioskodawca został wyznaczony z dniem 1 sierpnia 2006r. na stanowisko służbowe – Podoficer specjalista – dowódca drużyny łączności w kompanii wsparcia i zabezpieczenia poza granicami państwa w 1 Batalionie Łączności NATO w Dowództwie Sił Połączonych B. w Holandii (Joint Force Command B., the Netherlands). Okres kadencji na przedmiotowym stanowisku wynosi 3 lata. Zgodnie z opisem zajmowanego stanowiska, do obowiązków wnioskodawcy należy: instalacja, obsługa i utrzymanie systemów łączności podczas ćwiczeń, misji wojskowych oraz operacji militarnych we wszystkich rejonach działania państw sojuszniczych wojsk NATO. 1 NSB jest odpowiedzialny za zabezpieczenie w systemy łączności i informatyki połączonych dowództw i wojsk państw sojuszniczych NATO w rejonach działań wojskowych na całym świecie, między innymi w Afganistanie, Iraku, w republikach byłej Jugosławii. Batalion, w którym wnioskodawca służy jest batalionem wielonarodowym, w którym służą żołnierze innych państw sojuszniczych NATO (Dania, Belgia, Niemcy, Francja, Estonia, Anglia, Kanada, Słowacja). Wnioskodawca znajduje się w gotowości do użycia w ramach sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie na świecie, w tym w państwach przytoczonych powyżej. Z uwagi na charakter stanowiska oraz ciągły udział w ww. siłach, plan jego przygotowania przed wyjazdem poza granice państwa obejmował między innymi badania lekarskie, pakiet szczepień ochronnych na odmienne strefy klimatyczne, specjalistyczne szkolenia z zakresu udziału w konfliktach zbrojnych i sposobów ich zabezpieczenia, udzielania pierwszej pomocy i innych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i na jakich zasadach otrzymywany przez wnioskodawcę dodatek zagraniczny wypłacany w euro, jak również uposażenie i inne należności pieniężne wypłacane przez płatnika w złotówkach są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, pełniąc służbę na stanowisku Podoficera specjalisty – dowódcy drużyny łączności kompanii wsparcia i zabezpieczenia w 1 Batalionie Łączności NATO wspiera on wojska państw sojuszniczych NATO. Jego zdaniem dodatek zagraniczny jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i nie powinna być od ww. dodatku pobierana zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym. Wnioskodawca zaznacza, że wynagrodzenie za pracę oraz uposażenie i inne należności pieniężne nie są wypłacane wnioskodawcy z ostatnio zajmowanego stanowiska w kraju lecz ze stanowiska, na które został wyznaczony poza granicami kraju w sytuacjach opisanych we wniosku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy wynika, że zastosowanie powyższego zwolnienia uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:

  • wypłacone należności pieniężne muszą być bezpośrednio związane z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,
  • należności te muszą wynikać z celów określonych w zwolnieniu.

Zasadnicze znaczenie dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia ma wyczerpanie przesłanek przewidzianych w ustawie podatkowej tj. m.in. bycie żołnierzem zawodowym jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa.W tym kontekście oczywistym jest, że jednostka ta, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi być użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2007r., żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa. Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza lub kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, (…).

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 2004r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 140, poz. 1479), skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest możliwe w przypadku, gdy następuje jednoczesne wyczerpanie tych dwóch przesłanek. W konsekwencji ze zwolnienia nie może korzystać żołnierz zawodowy skierowany do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych, jeżeli nie jest jednocześnie żołnierzem jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa, zgodnie z przepisami ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa.

Jak stanowi przepis art. 2 pkt 1) cyt. wyżej ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, w rozumieniu ustawy użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do art. 9 ust. 1 pkt 4) ww. ustawy uposażenie i inne należności pieniężne oraz świadczenia przysługujące żołnierzom wyznaczonym do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej lub akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999r. w sprawie należności pieniężnych i świadczeń otrzymywanych przez żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa i pracowników wojska zatrudnionych w jednostkach wojskowych wykonujących zadania poza granicami państwa (Dz. U. Nr 110, poz. 1257 ze zm.).

Zgodnie z § 2 tegoż rozporządzenia żołnierze wyznaczeni do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa, w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom
    - przez cały czas pełnienia służby poza granicami państwa otrzymują uposażenie i inne należności pieniężne, przysługujące im z tytułu pełnienia czynnej służby wojskowej w kraju, z uwzględnieniem powstałych w tym czasie zmian mających wpływ na ich wysokość.



Z kolei na podstawie § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia żołnierzom przysługuje także:

  1. bezpłatne zakwaterowanie i wyżywienie, na zasadach i według norm określonych w odrębnych przepisach,
  2. jednorazowa należność pieniężna,
  3. dodatek zagraniczny,
  4. dodatek wojenny,
  5. umundurowanie, wyekwipowanie i uzbrojenie, na zasadach i według norm określonych w odrębnych przepisach,
  6. bezpłatne świadczenia zdrowotne oraz bezpłatne zaopatrzenie w leki i artykuły sanitarne,
  7. bezpłatny przewóz:
    a) z kraju do rejonu działania operacji wojskowej i z powrotem, w związku z rozpoczęciem i zakończeniem pełnienia służby poza granicami państwa,
    b) z rejonu działania operacji wojskowej do kraju i z powrotem w przypadkach losowych,
  8. świadczenia odszkodowawcze w razie wypadków lub chorób pozostających w związku ze służbą wojskową pełnioną poza granicami państwa oraz odszkodowanie za przedmioty osobistego użytku utracone, całkowicie zniszczone lub uszkodzone wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą wojskową, na podstawie ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową (Dz. U. Nr 83, poz. 760 i Nr 179, poz. 1750),
  9. świadczenia przewidziane w ustawie z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 87), jeżeli zdarzenie powodujące prawo do tych świadczeń zaistniało w czasie pełnienia służby poza granicami państwa,
  10. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Zatem zwolnienie ma zastosowanie jedynie w przypadku należności pieniężnych wypłaconych żołnierzom jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej oraz żołnierzom pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika aby jednostka wojskowa gdzie wnioskodawca został wyznaczony na dowódcę drużyny łączności spełniała warunki, o których mowa w cyt. wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie pełni także funkcji obserwatora w misjach pokojowych. W związku z powyższym wypłacany wnioskodawcy dodatek zagraniczny, jak również uposażenie i inne należności pieniężne nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie tego przepisu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj