Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-177/07/AM
z 12 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-177/07/AM
Data
2008.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Zasady szczegółowe dokonywania odpisów amortyzacyjnych


Słowa kluczowe
amortyzacja
aport
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
przekształcanie podmiotów
środek trwały


Istota interpretacji
Czy amortyzacja od środków trwałych wniesionych aportem do nowo utworzonej spółki z o.o., powstałej w wyniku przekształcenia Zakładu, będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 647 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2007 r. (data wpływu 27 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zakładem budżetowym działającym na podstawie uchwały Rady Miejskiej T. z dnia 13 października 1990 r. w sprawie przekształcenia Przedsiębiorstwa w T.

Zakład przyjął liniową metodę amortyzacji posiadanych środków trwałych, których zakup został sfinansowany dotacją celową. Amortyzacja nie stanowi więc kosztu uzyskania przychodów.

Rada Miasta T. planuje przekształcenie Zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Likwidacja zakładu budżetowego nastąpi zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Nowo powstała spółka wstąpi (na mocy art. 25 ust. 7 ww. ustawy) we wszystkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, a składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staną się majątkiem spółki. Wniesienie majątku do spółki nastąpi w formie aportu. Nowo utworzona spółka będzie kontynuować metodę amortyzacji oraz wysokość odpisów amortyzacyjnych.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie.


Czy amortyzacja od środków trwałych wniesionych aportem do nowo utworzonej spółki z o.o., powstałej w wyniku przekształcenia Zakładu, będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, amortyzacja od środków trwałych wniesionych aportem do spółki z o. o. będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Jak stanowi art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, ze zm.), zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno -prawną i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe.

Przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. Należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka – art. 25 ust. 5 i 7 ustawy o finansach publicznych.

Natomiast w myśl art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis ten stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych – art. 93b Ordynacji podatkowej.

Tak więc, nowo powstała spółka z o.o. stanie się następcą prawnym zlikwidowanego Zakładu i wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształcanego.

Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) – dalej: ustawy podatkowej, w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów – wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Jednakże, podmioty o których mowa w art. 16g ust. 9 ustawy podatkowej, powstałe z przekształcenia (…) podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony (…) – por. art. 16h ust. 3 ustawy podatkowej.

Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, sfinansowanych dotacją celową, nie stanowią dla Zakładu kosztu uzyskania przychodów, gdyż jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponieważ nowo utworzona spółka z o.o., powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego, przejmie ogół praw i obowiązków podatkowych tej spółki, w konsekwencji, w tej spółce z o.o., jako następcy prawnym zlikwidowanego zakładu budżetowego, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które ten zakład budżetowy sfinansował z dotacji celowej, również nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj