Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-629/12/AP
z 5 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-629/12/AP
Data
2012.09.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
darowizna
dochód
organizacje społeczne
rolnicy
statut


Istota interpretacji
Zwolnienie przedmiotowe - art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych



Wniosek ORD-IN 880 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2012 r. (data wpływu do Organu 29 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży ciągnika i maszyn rolniczych przeznaczonego na rzecz organizacji działających na rzecz rozwoju środowiska miejscowości, w której Wnioskodawca ma siedzibę - jest prawidłowe,
  • wskazanej podstawy prawnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2012 r. do Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży ciągnika i maszyn rolniczych przeznaczonego na rzecz organizacji działających na rzecz rozwoju środowiska miejscowości, w której Wnioskodawca ma siedzibę.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 07 sierpnia 2012 r. Znak IBPBI/2/423-629/12/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 14 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Kółko rolnicze - działa w oparciu o ustawę z dnia 08 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.). Posiada osobowość prawną i wpis do KRS. Nie prowadzi i nie prowadziło w przeszłości żadnej działalności gospodarczej i nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Działa w oparciu o statut. W dniu 11 lipca 2011 r., umową kupna-sprzedaży Wnioskodawca sprzedał ciągnik i maszyny rolnicze (zakupione ze składek i wkładów członkowskich około 30 lat temu) za kwotę 35.000 zł.

Walne zgromadzenie członków Wnioskodawcy w dniu 18 grudnia 2011 r. podjęło uchwałę na podstawie § 4 pkt 5 i § 5 pkt 2 statutu Wnioskodawcy o przekazaniu całej kwoty ze sprzedaży sprzętu w formie darowizn na sfinansowanie celów statutowych, w trzech równych częściach, po jednej dla każdej z organizacji działających na rzecz rozwoju środowiska miejscowości Wnioskodawcy, tj. dla:

  • Ludowego Klubu Sportowego – na budowę wiaty na stadionie Klubu,
  • Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich – na wykonanie chłodni i wyposażenia zaplecza gastronomicznego,
  • Ochotniczej Straży Pożarnej – na wykonanie „karosażu” wozu bojowego i zakup pompy szlamowej.

Dokonanie sfinansowania będzie polegać na zakupie na rzecz Wnioskodawcy i przekazaniu – darowaniu – wyżej wskazanym podmiotom.

Termin wykonania celów wyznaczono na koniec 2012 r.

§ 4 pkt 5 statutu Wnioskodawcy stanowi, iż celem Wnioskodawcy jest poprawa warunków pracy i życia ludności rolniczej.

§ 5 pkt 2 statutu Wnioskodawcy stanowi, iż do zakresu zadań Wnioskodawcy należy w szczególności rozwijanie różnych form współdziałania rolników i członków ich rodzin zmierzających do wzrostu dochodowości ich gospodarstw oraz postępu gospodarczego, społecznego i kulturalnego a wsi, a także kształtowanie społecznych wzorców postępowania i postaw obywatelskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany stan faktyczny jest podstawą do zwolnienia z podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, działając zgodnie ze statutem przekazał On pieniądze na realizację celów statutowych organizacji działających w społeczności swojej miejscowości i zwolnienie z podatku od osób prawnych jest zasadne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, rolnicy indywidualni i członkowie ich rodzin oraz inne osoby związane bezpośrednio charakterem swej pracy z rolnictwem mogą zrzeszać się dobrowolnie, na zasadach ustalonych w niniejszej ustawie, w społeczno-zawodowych organizacjach pełniących funkcje obrony interesów zawodowych rolników indywidualnych.

Z kolei ust. 2 stanowi, iż organizacje, o których mowa w ust. 1, reprezentując potrzeby oraz broniąc zawodowych i społecznych interesów rolników indywidualnych, działają na rzecz rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych oraz wzrostu ich produkcji, zapewnienia opłacalności produkcji rolniczej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji, troszczą się o wysoką rangę zawodu rolnika, a także o poprawę warunków życia i pracy ludności wiejskiej, uczestniczą w kształtowaniu i realizacji polityki Państwa na rzecz postępu gospodarczego, społecznego, socjalnego oraz kulturalnego i oświatowego wsi.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; (…) – art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

I tak, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o społeczno - zawodowych organizacjach rolników indywidualnych, w związku z powyższym dla oceny prawnej zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku właściwe będzie unormowanie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych.

Stosownie do tego przepisu, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a- 17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, na mocy uchwały swoich członków, środki uzyskane ze sprzedaży ciągnika i maszyn rolniczych ma zamiar przeznaczyć na potrzeby lokalnej społeczności w postaci darowizn, a mianowicie dla:

  • Ludowego Klubu Sportowego – na budowę wiaty na stadionie Klubu,
  • Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich – na wykonanie chłodni i wyposażenia zaplecza gastronomicznego,
  • Ochotniczej Straży Pożarnej – na wykonanie „karosażu” wozu bojowego i zakup pompy szlamowej.

Jednocześnie należy zauważyć, iż cele statutowe Wnioskodawcy obejmują:

  • poprawę warunków pracy i życia ludności rolniczej,
  • rozwijanie różnych form współdziałania rolników i członków ich rodzin zmierzających do wzrostu dochodowości ich gospodarstw oraz postępu gospodarczego, społecznego i kulturalnego a wsi, a także kształtowanie społecznych wzorców postępowania i postaw obywatelskich.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży ciągnika i maszyn rolniczych przeznaczony i wydatkowany (bez względu na termin) w sposób wskazany przez Wnioskodawcę, będzie służyć realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, a zatem będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży ciągnika i maszyn rolniczych przeznaczonego na rzecz organizacji działających na rzecz rozwoju środowiska miejscowości, w której Wnioskodawca ma siedzibę - jest prawidłowe,
  • wskazanej podstawy prawnej – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj