Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pucku
DP/423-02/07/MW
z 13 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-02/07/MW
Data
2007.04.13



Autor
Urząd Skarbowy w Pucku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dopłaty bezpośrednie
działalność rolnicza
przychód


Pytanie podatnika
Czy płatności bezpośrednie do gruntów rolnych oraz dopłaty ONW, otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, należy wyłączyć z opodatkowania?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j., Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60; z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o.: Spółka, z dnia 31 stycznia 2007 r., uzupełnionego pismem z dnia 07 marca 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: czy płatności bezpośrednie do gruntów rolnych oraz dopłaty ONW, otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, należy wyłączyć z opodatkowania

stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 07 lutego 2007 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Gdańsku wniosek Spółki o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który następnie został przesłany do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pucku, zgodnie z właściwością w sprawie, oraz uzupełniony pismem z dnia 07 marca 2007 r. We wniosku sformułowano pytanie: czy płatności bezpośrednie do gruntów rolnych oraz dopłaty ONW, otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, należy wyłączyć z opodatkowania? We wniosku Spółka wyraziła swoje stanowisko w sprawie, stwierdzając, że w/w dopłaty należy wyłączyć z opodatkowania, ponieważ są dochodami z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z wniosku Spółki wynika, że przedmiotem jej działalności w 98 % jest hodowla zwierząt zarodowych – bydła mlecznego oraz produkcja nasienna. Spółce przyznano w roku 2006, na jej wniosek, płatności bezpośrednie do gruntów rolnych oraz dopłaty ONW, decyzjami kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z treści w/w decyzji wynika, że płatności zostały przyznane Spółce na podstawie przepisów, odpowiednio: a) płatności bezpośrednie do gruntów rolnych - na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru (Dz.U. z 2004 r. Nr 6 poz. 40; z późn. zm.); dalej: ustawa o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych, b) dopłaty ONW - na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U. Nr 229 poz. 2273; z późn. zm.), dalej: ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. Nr 73 poz. 657; z późn. zm.); dalej: rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Otrzymane w/w dopłaty wydatkowane są wyłącznie na potrzeby produkcji rolniczej.

Zgodnie z art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 Nr 54 poz. 654; z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e. Natomiast stosownie do art. 2 ust. 2 w/w ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej: 1) miesiąc - w przypadku roślin, 2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek, 3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego, 4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz koszty uzyskania tych przychodów.

W związku z tym, w myśl powołanych przepisów, w przypadku gdy podmiot uzyskuje przychody z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do której nie stosuje się przepisów w/w ustawy oraz z innych źródeł, które podlegają opodatkowaniu i ponosi w związku z ich uzyskaniem koszty, ustalając podstawę opodatkowania, nie uwzględnia przychodów z w/w działalności rolniczej i kosztów uzyskania tych przychodów.

Płatności bezpośrednie do gruntów rolnych przysługują, w świetle przepisów art. 2 ust. 1 ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych, m.in. osobie prawnej, będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego tj. producentowi rolnemu, na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymywane w dobrej kulturze rolnej, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska. Ich wysokość ustalana jest w stosunku do zadeklarowanej przez producenta rolnego powierzchni gruntów (art. 2 ust. 4 w/w ustawy). Płatności te, na wniosek producenta rolnego, przyznaje właściwy kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (art. 3 ust. 1 w/w ustawy).

Wymagania w sprawie utrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań utrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej (Dz.U. Nr 65 poz. 600; z późn. zm.). Stosownie do treści § 1 ust. 1 w/w rozporządzenia, utrzymywaniem gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska jest:

  1. uprawa roślin lub ugorowanie - w przypadku gruntów ornych;
  2. koszenie okrywy roślinnej i jej usunięcie - w przypadku łąk;
  3. wypasanie zwierząt w okresie wegetacyjnym traw lub koszenie okrywy roślinnej i jej usunięcie - w przypadku pastwisk,

przy spełnieniu innych warunków określonych w w/w rozporządzeniu.

W związku z powyższym płatności bezpośrednie do gruntów rolnych są dopłatami do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, wykorzystywanych do określonych upraw produkcji roślinnej, tj. są dopłatami do bieżącej działalności producentów rolnych. Jako przychody uzyskiwane w związku z produkcją produktów roślinnych (uprawą roślin na gruntach ornych, gospodarką trawami na łąkach i pastwiskach), stanowią przychody z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają do nich zastosowania, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy.

Pomoc finansowa na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania zwana jest „płatnością ONW”, zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, wydanego na podstawie art. 3 ust. 2 pkt. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich.

Płatność ONW, stosownie do § 2 ust. 1 pkt. 2 w/w rozporządzenia, udzielana jest producentowi rolnemu, jeżeli łączna powierzchnia działek rolnych na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, na których prowadzona jest działalność rolnicza, wynosi co najmniej hektar, przy spełnieniu określonych w rozporządzeniu warunków. Zaś za działalność rolniczą, w myśl § 2 ust. 2 w/w rozporządzenia, uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego i reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych i grzybów uprawnych, sadownictwo, hodowlę i produkcję materiału zarodowego ssaków, ptaków i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Wysokość płatności ONW ustala się, w danym roku kalendarzowym, w stosunku do deklarowanej przez producenta rolnego powierzchni działek rolnych (§ 4 ust. 1 w/w rozporządzenia). Płatności ONW przyznaje, na wniosek producenta rolnego, kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (§6 ust.1i 2 w/w rozporządzenia).

W związku z powyższym płatności ONW są dopłatami do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, o niekorzystnych warunkach gospodarowania, na których jest prowadzona produkcja roślinna i zwierzęca. tj. są dopłatami do bieżącej działalności producentów rolnych. Jako przychody związane z produkcją roślinną i zwierzęcą, stanowią przychody z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają do nich zastosowania, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przestawionego przez Sp. z o.o. w złożonym wniosku w oparciu o stan prawny sprawy, tut. organ stwierdził, że stanowisko spółki, iż płatności bezpośrednie do gruntów rolnych i płatności ONW, otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, należy wyłączyć z opodatkowania, ponieważ są przychodami z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj