Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0093/07/AK
z 21 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0093/07/AK
Data
2007.08.21



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
fundusz założycielski
świadczenie nieodpłatne
udostępnianie nieruchomości
zakład opieki zdrowotnej


Pytanie podatnika
Wątpliwości Podatnika budzi, czy Szpital ma obowiązek ustalać przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w sprawie: przychody podatkowe – nieodpłatne użytkowanie budynków przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Szpital będący osobą prawą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzi działalność w obiektach będących własnością organu założycielskiego, którym jest Samorząd Województwa Pomorskiego. Zgodnie z treścią art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej szpital gospodaruje samodzielnie przekazanymi mu w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem organu założycielskiego. Stosownie do treści art. 56 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wartość przekazanego majątku stanowi fundusz założycielski Szpitala.

Wątpliwości Podatnika budzi, czy Szpital ma obowiązek ustalać przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Szpitala mimo, że Podatnik nie został wymieniony w katalogu jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego w nieodpłatny zarząd lub używanie, to ze względu na charakter działalności (sektor finansów publicznych realizujący zadania publiczne) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie powinny wyceniać przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007r. Nr 14, 90z 89) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez:

1) ministra lub centralny organ administracji rządowej;
2) wojewodę;
3) jednostkę samorządu terytorialnego;
3a) publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;
3b) Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego;
4) kościół lub związek wyznaniowy;
5) pracodawcę;
6) fundację, związek zawodowy, samorząd zawodowy lub stowarzyszenie;
7) inną krajową albo zagraniczną osobę prawną lub osobę fizyczną z zastrzeżeniem ust. 1a;
8) spółkę niemającą osobowości prawnej.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30.08.1991r. publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez organ, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3b. Z kolei - w myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 30.08.1991r. - niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez instytucje i osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4-8.

Zgodnie z art. 35b ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. publiczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez organ określony w art. 8 ust. 1 pkt 1-3b, prowadzony jest w formie samodzielnego zakładu, pokrywającego z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązań, z zastrzeżeniem art. 35c i 35d. Jak stanowi art. 35b ust. 3 w/w ustawy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym). Przy czym zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 30.08.1991r. wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego lub mienia publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych stanowi fundusz założycielski zakładu

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. przychodem jest również wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z kolei przychody neutralne podatkowo, a więc nie stanowiące podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu, określone zostały w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. Jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Szpital jest osobą prawną i posiada status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Z wniosku Podatnika nie wynika, by Szpital działał w formie zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej czy spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, mieszcząc się w podmiotowym zakresie wyłączenia określonym w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. Szpital prowadzi swoją działalność w przekazanych mu w nieodpłatne użytkowanie obiektach stanowiących własność Samorządu Województwa Pomorskiego.

Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 03.12.1998r., sygn. akt SA/Sz 2425/97 przez nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie w majątku tej osoby mające konkretny wymiar finansowy. Podobnie orzekł Sąd w wyroku z dnia 30.12.1998r., sygn. akt S.A./Sz 105/98 stwierdzając, iż pod pojęciem nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć te wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Z powyższych wyroków wynika, że cechą podstawową świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego i świadczenie to musi stanowić dla niego przysporzenie majątkowe. Oznacza to, że świadczenie uzyskane przez podatnika w sytuacji, gdy spełniający świadczenie uzyskuje albo ma uzyskać od podatnika w przyszłości jakieś inne przysporzenie majątkowe, nie ma charakteru nieodpłatnego.

Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony, aby można było mówić o wystąpieniu przychodu z tytułu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. jest to, by dane świadczenie nie było powszechnie dostępne, lecz aby miało charakter wyjątkowy, dostępny wyłącznie dla jednego lub zamkniętego kręgu adresatów, wybranych według uznania podmiotu dającego takie świadczenie. Także w piśmie Ministra Finansów z dnia 10.03.2006r., nr PB3/GM-8213-12/06/144 (aczkolwiek na gruncie innego stanu faktycznego) stwierdzono, iż w przypadku, gdy określone świadczenia są z założenia bezpłatne dla wszystkich podatników, a nie jednostkowym przypadkiem stosowanym w stosunku do indywidualnego podmiotu, to wówczas nie należy ustalać w związku z zaistnieniem takiego zdarzenia przychodów podatkowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem w ocenie tut. Organu podatkowego mimo, iż mający osobowość prawną samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej nie został wymieniony w katalogu jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych, to nieodpłatne użytkowanie nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego nie będzie skutkować obowiązkiem wykazania przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż taka forma użytkowania nieruchomości wynika z zapisów ustawowych i ma dla omawianej grupy podatników charakter powszechny.

Na marginesie tut. Organ podatkowy zauważa, iż Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30.06.2004r., sygn. akt FSK 188/04 dokonał podatkowej oceny stanu faktycznego, gdy oddanie nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie było jednostkowym przypadkiem stosowanym w stosunku do indywidualnego podmiotu, w sytuacji gdy podmiot ten korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak stwierdził NSA dochodem wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych może być także dochód z nieodpłatnego świadczenia, polegającego na bezpłatnym użytkowaniu nieruchomości, jeżeli została ona przeznaczona np. na cele dobroczynne.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego prawidłowe jest stanowisko Podatnika, iż mające osobowość prawną samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie mają obowiązku wyceniania przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu otrzymania w nieodpłatne użytkowanie na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej środków trwałych wydzielonych przez organ założycielski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj