Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-228/08/ASz
z 5 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-228/08/ASz
Data
2008.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
budżet państwa
miasto
promocja
reklama
samorząd terytorialny
urząd miejski


Istota interpretacji
Czy podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych prezenty, upominki o wartości powyżej 100 zł przekazywane przez Prezydenta Miasta, Zastępców Prezydenta, Przewodniczącego Rady Miasta dla członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych (osobami obdarowywanymi mogą być zarówno obywatele Rzeczpospolitej Polskiej jak również obcokrajowcy)?



Wniosek ORD-IN 819 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura - 6 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości prezentów, upominków przekazywanych przez przedstawicieli miasta m. in. dla członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości prezentów, upominków przekazywanych przez przedstawicieli miasta m. in. dla członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, do zadań realizowanych przez Gminę Miejską przy pomocy Urzędu Miasta należy między innymi promocja gminy a także współpraca z organizacjami pozarządowymi i ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. W ramach realizacji ww. zadań sporadycznie przekazywane są przez Prezydenta Miasta, Zastępców Prezydenta oraz Przewodniczącego Rady Miasta prezenty oraz upominki o wartości powyżej 100 zł m. in. dla członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych. Osobami obdarowywanymi mogą być zarówno obywatele Rzeczpospolitej Polskiej jak również obcokrajowcy.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych prezenty, upominki o wartości powyżej 100 zł przekazywane przez Prezydenta Miasta, Zastępców Prezydenta, Przewodniczącego Rady Miasta dla członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych (osobami obdarowywanymi mogą być zarówno obywatele Rzeczpospolitej Polskiej jak również obcokrajowcy)...

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku, gdy prezent, upominek sfinansowany ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego otrzyma osoba będąca członkiem personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych, to zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych upominek, prezent nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze źródeł przychodów położonych za granicą wolni są członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jak również członkowie ich rodzin pozostający z nimi we wspólnocie domowej, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten ma zastosowanie do dochodów zza granicy czyli tych, które osoby te uzyskują spoza Polski. Na osobach tych ciąży zatem obowiązek opodatkowania przychodów ze źródeł położonych w Polsce. Dochody uzyskiwane w Polsce podlegają opodatkowaniu z uwzględnieniem konwencji międzynarodowych. Tak więc obowiązek płacenia podatków od dochodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce jest modyfikowany umowami międzynarodowymi. Sytuację podatkową personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych regulują następujące Konwencje:

  • Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961r. (t.j. Dz. U. z 1965r. Nr 37, poz. 232),
  • Wiedeńska o stosunkach konsularnych sporządzona w Wiedniu dnia 24 kwietnia 1963r. (t.j. Dz. U. z 1982r. Nr 13, poz. 98).

Zgodnie z postanowieniami art. 34 i 37 w/w Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych oraz art. 49 w/w Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych przedstawiciele dyplomatyczni, członkowie personelu administracyjnego i technicznego misji, urzędnicy konsularni i pracownicy konsularni oraz członkowie ich rodzin zwolnieni są od wszelkich opłat i podatków, osobistych i rzeczowych, zarówno państwowych, regionalnych, jak komunalnych, z wyjątkiem:

  1. podatków pośrednich tego rodzaju, które zazwyczaj wliczane są w cenę towarów lub usług;
  2. opłat i podatków dotyczących prywatnego mienia nieruchomego położonego na terytorium państwa przyjmującego, chyba że posiada on je w imieniu państwa wysyłającego dla celów misji;
  3. należności spadkowych pobieranych przez państwo przyjmujące, z wyjątkiem należności dotyczących mienia pozostałego po śmierci członka misji;
  4. opłat i podatków dotyczących prywatnego dochodu mającego źródło w państwie przyjmującym oraz podatków dotyczących kapitału zainwestowanego w przedsiębiorstwach handlowych, znajdujących się w państwie przyjmującym;
  5. opłat i podatków należnych z tytułu wyświadczonych usług;
  6. należności rejestracyjnych, sadowych, hipotecznych oraz stemplowych dotyczących mienia nieruchomego, za wyjątkiem należności dotyczących pomieszczeń misji zarówno własnych, jak i wynajętych.

Oprócz tego Polska jest stroną wielu bilateralnych konwencji konsularnych, które zawierają postanowienia zwalniające członków urzędu konsularnego i członków ich rodzin, pozostających z nimi we wspólnocie domowej od płacenia m. in. podatku od dochodów, poborów, wynagrodzeń lub dodatków, otrzymywanych od Państwa wysyłającego w związku z wykonywaniem funkcji lub obowiązków służbowych.

Jeżeli zatem przedmiotowe świadczenie w postaci prezentu, upominku sfinansowanego ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego otrzyma osoba będąca członkiem personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych to zgodnie z artykułem 3 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednak przed opodatkowaniem tego rodzaju dochodów uzyskiwanych w Polsce należy uwzględnić umowy międzynarodowe (konwencje), których stroną jest Polska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj