Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1/4151/34/2007, IS.I/1/4151/35/2007
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1/4151/34/2007, IS.I/1/4151/35/2007
Data
2007.12.20


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc finansowa
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Dot. zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych środków przekazywanych (...) w całości z budżetu państwa przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej na realizację niżej wymienionych projektów.


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz 1590), art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 12.06.2007 r. znak: US.III/415-6/07 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje za nieprawidłowe stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 05.04.2007 r. (uzupełnionym pismami z dnia 14.05.2007 r. i z dnia 11.06.2007 r.).

Pismem z dnia 05.04.2007 r. Pan W. - wspólnik spółki cywilnej W. s.c. - zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z wnioskiem „o ponowne wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów podatkowych w sprawie opisanej (...) w piśmie dnia 13.10.2006r z późniejszymi uzupełnieniami z dnia 6.11.2006r.”, tj. w sprawie „zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych środków przekazywanych (...) w całości z budżetu państwa przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej na realizację niżej wymienionych projektów:

  1. Projekt „Twoja szansa II – inicjatywa na rzecz integracji społeczno zawodowej kobiet” nr umowy: DWF_2_1.6_238 z dnia 28.09.2006 r.
  2. Projekt „Twoja szansa – wspieranie kobiet na rynku pracy” nr umowy: DWF_2_1.6_289 z dnia 04.09.2006 r.”

Podatnik wyjaśnił, że ”Urząd Skarbowy w Mielcu” w dniu 28.12.2006 r. udzielił Mu już w tym zakresie pisemnej interpretacji nr US.III-415/31/06, zaś powodem wystąpienia z przedmiotowym wnioskiem jest zmiana sytuacji prawnej „w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o finansach publicznych, które to zmiany obowiązują od 1.01.2007 r.”.

W piśmie z dnia 14.05.2007 r. (stanowiącym uzupełnienie wniosku) Podatnik dodatkowo wyjaśnił, że ww. Projekty realizowane są w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006 (SPO RZL) Działanie 1.6 „Integracja i reintegracja zawodowa kobiet”, zaś środki finansowe na realizację tych Projektów pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (75 %) oraz budżetu państwa (25 %). Natomiast w piśmie z dnia 11.06.2007 r. (stanowiącym kolejne uzupełnienie wniosku z dnia 05.04.2007 r.) Podatnik sprecyzował, że Jego wniosek „dotyczy wydania interpretacji co do dochodów wypłacanych w roku 2007 i w roku następnym, na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w roku 2006 r., stanowiących załącznik do wniosku” (tj. umów: nr DWF_2_1.6_289 i nr DWF_2_1.6_238).

Według Pana W. „z dniem wejścia zmiany ustawy o finansach publicznych tj. 29.12.2006r, środki przekazywane (...) w całości z budżetu państwa przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej na realizację wspomnianych projektów uznać należy jako dotacje w rozumieniu ww ustawy” (konkretnie w rozumieniu jej art. 106 ust. 2 pkt 3a). W związku z powyższym Podatnik uważa, że od dnia 01.01.2007 r. środki finansowe otrzymane tytułem ww. umów korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wprowadzonego do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 01.01.2007 r.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu postanowieniem z dnia 12.06.2007 r. znak: US.III/415-6/07 uznał, iż opisane powyżej stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy (tj. środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa), lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 05.04.2007 r. (uzupełnionego pismami z dnia 14.05.2007 r. i z dnia 11.06.2007 r.) oraz treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 12.06.2007 r. znak: US.III/415-6/07, stwierdził co następuje:

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590) w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed dniem 01.07.2007 r., stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r., z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

Postanowieniem z dnia 28.12.2006 r. znak: US.III-415/31/06 (na które Podatnik powołał się w przedmiotowym wniosku) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu – na wniosek Pana W. z dnia 11.10.2006 r. (uzupełniony pismem z dnia 06.11.2006 r.) – udzielił interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie środków finansowych uzyskanych przez Pana W. na podstawie umów: nr DWF_2_1.6_238 z dnia 28.09.2006 r. i nr DWF_2_1.6_289 z dnia 04.09.2006 r. zawartych przez Spółkę W. s.c. z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej o dofinansowanie Projektów: „Twoja szansa II – inicjatywa na rzecz integracji społeczno zawodowej kobiet” i „Twoja szansa – wspieranie kobiet na rynku pracy” realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006. W postanowieniu tym, organ podatkowy uznał za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, że środki finansowe pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, otrzymane na podstawie ww. umów na realizację tych projektów korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w art. 21 ust. 1 pkt 47b tej ustawy (w związku z art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm). Nadto organ podatkowy wskazał, że środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu, nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 r., jak i w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) obowiązującej od dnia 01.01.2006 r.

W sprawie dotyczącej środków finansowych przekazywanych spółce cywilnej W. na podstawie zawartych w 2006 r. umów: nr DWF_2_1.6_238 i nr DWF_2_1.6_289 (dotyczących ww. Projektów) na uwagę zasługuje fakt, iż wymienione Projekty realizowane są w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) sektorowe programy operacyjne objęte są Narodowym Planem Rozwoju 2004 – 2006 (art. 3 i art. 8 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy). W myśl art. 20 ustawy z dnia 08.08.2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, środków przedakcesyjnych i środków przejściowych, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 08.08.2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (tj. przed dniem 29.12.2006 r.), a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie (z wyjątkami określonymi w tym przepisie, nie mającymi zastosowania w rozpatrywanej sprawie). Oznacza to, że finansowanie kontynuowanych w 2007 r. (i w roku następnym) Projektów: „Twoja szansa II – inicjatywa na rzecz integracji społeczno zawodowej kobiet” i „Twoja szansa – wspieranie kobiet na rynku pracy” (realizowanych - przez wspólników spółki cywilnej W. - na podstawie ww. umów zawartych w 2006 r.) odbywać się będzie na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 29.12.2006 r. W tym brzmieniu ustawy o finansach publicznych, środki pomocowe nie stanowią dotacji. A zatem do ww. środków pomocowych nie ma zastosowania powołany wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wprowadzony ustawą dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 217, poz. 1588). Tym samym stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 05.04.2007 r. (uzupełnionym kolejnymi pismami z dnia 14.05.2007 r. oraz z dnia 11.06.2007 r.) należy uznać za nieprawidłowe.

Wobec powyższego, skoro postanowieniem z dnia 12.06.2007 r. znak: US.III/415-6/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu uznał stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 05.04.2007 r. (uzupełnionym pismami z dnia 14.05.2007 r. i z dnia 11.06.2007 r.) za prawidłowe, skutkuje to koniecznością zmiany ww. postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r., zgodnie z którym organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej we wskazanym wyżej brzmieniu, jeżeli m.in. postanowienie to rażąco narusza prawo.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj