Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS I/1/4151/40/2007
z 14 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS I/1/4151/40/2007
Data
2007.12.14



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne


Słowa kluczowe
brak formalny
braki podania
stan faktyczny
ustalenie stanu faktycznego
wniosek


Pytanie podatnika
Dot. potwierdzenia prawidłowości rozliczenia rocznego za 2006 r.


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590) uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z dnia 24.07.2007 r. znak US-I-PB-415/8/2007 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 23.04.2007 r., uzupełnionym następnie pismami: z dnia 30.05.2007 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Strzyżowie) oraz z dnia 11.06.2007 r., Pan M. zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik – w związku z utratą prawa do ubezpieczenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – opłacał składki na ubezpieczenie społeczne na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego Podatnik otrzymał w 2006 r. „zwrot składek ZUS”, które opłacał jako rolnik prowadzący działalność gospodarczą. W latach 2004 - 2005 Wnioskodawca rozliczał się z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, natomiast w 2006 r. opodatkowany był podatkiem liniowym, co pociągało za sobą konieczność złożenia zeznania podatkowego na formularzu PIT-36L. Zwrócone „składki ZUS” Podatnik wykazał natomiast w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2006 r. w rubrykach „Przychody – inne źródła” oraz „Doliczenia do podatku”.

Pytanie Podatnika dotyczyło potwierdzenia prawidłowości rozliczenia rocznego za 2006 r. Zdaniem Wnioskodawcy „sposób rozliczenia zwróconych przez ZUS składek, przedstawiony w piśmie z dnia 23.04.2007 r.” należy uznać za prawidłowy, bowiem „(...) byłbym poszkodowany gdybym wykazał zwrócone składki na formularzu PIT-36L, gdyż wtedy dochód byłby sztucznie zawyżony (...). W takim przypadku zostałbym wykluczony z KRUS ze względu na przekroczony limit osiągniętego podatku.”

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie postanowieniem z dnia 24.07.2007 r. znak US-I-PB-415/8/2007 uznał za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku, zastrzegając jednocześnie w sentencji postanowienia, że „rozliczenie zwrotu ww. składek winno nastąpić w deklaracji PIT-36L za 2006 rok, nie zaś w deklaracji PIT-37 za 2006 rok”. Zdaniem organu I instancji w przypadku zwrotu, odliczonych uprzednio od dochodu, składek na ubezpieczenie społeczne, w myśl przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000 r. Dz.U. nr 14, poz. 176 ze zm.), należy je wykazać jako odrębne źródło przychodu podlegające opodatkowaniu. Zwrócone składki na ubezpieczenie społeczne należy ująć „w rubryce inne źródła w zeznaniu podatkowym za rok, w którym otrzymano zwrot tych składek (poz. 31 zeznania PIT-36L).”

Zwrot nadpłaconych składek na Fundusz Pracy, w świetle przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, stanowi przychód z działalności gospodarczej, pod warunkiem, że składki te zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Za datę powstania przychodu z tytuły zwrotu nadpłaconych składek na Fundusz Pracy uważa się – wg organu I instancji – dzień faktycznego zwrotu składek. Natomiast w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne, w myśl art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik winien doliczyć ww. składki do podatku w zeznaniu podatkowym za rok, w którym otrzyma zwrot tych składek (poz. 37 zeznania PIT-36L).

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie – odnosząc się do stanowiska Podatnika zawartego we wniosku, że zaliczenie zwróconych składek z ZUS do przychodów w zeznaniu rocznym PIT-36L za 2006 r. spowodowałoby wykluczenie Podatnika z ubezpieczenia KRUS ze względu na przekroczenie limitu podatku – zauważył, iż „zwrócone przez ZUS składki nie będą brane pod uwagę przy ustalaniu przez Kasę prawa do kontynuowania podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, zaś Kasa będzie brała pod uwagę kwotę podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych wyłącznie z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w 2006 roku”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po dokonaniu analizy stanu faktycznego zaprezentowanego przez Podatnika oraz treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z dnia 24.07.2007 r. znak US-I-PB-415/8/2007 zważył, co następuje:

Zgodnie z treścią z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590) w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16.11.2006 r. stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r., z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

Zgodnie z zapisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej – w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r. - naczelnicy urzędów skarbowych stosownie do swojej właściwości mają obowiązek, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja, w myśl art. 14a § 3 ww. ustawy, to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczenie przepisów prawa. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 14a § 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa).

W toku weryfikacji prawidłowości postanowienia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z dnia 24.07.2007 r. znak US-I-PB-415/8/2007 stwierdzono, iż złożony przez Podatnika wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie nie spełnia wymogów formalnych, określonych w art. 14a § 2 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej składając wniosek podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Jeżeli wniosek nie odpowiada wymogom ustawowym, organ podatkowy na podstawie art. 14a § 5 w związku z art. 169 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej (który ma odpowiednie zastosowanie w procedurze wydawania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego) wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków podania w terminie 7 dni, z pouczeniem o konsekwencjach niewypełnienia tego obowiązku (pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia).

Odnosząc powyższy stan prawny na grunt analizowanej sprawy, stwierdzić należy, że wnioskiem z dnia 23.04.2007 r. (uzupełnionym w dniach: 30.05.2007 r. i 12.06.2007 r.) Pan M. wystąpił z zapytaniem dotyczącym skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych powstałych w konsekwencji zwrotu przez ZUS składek na ubezpieczenie społeczne. Z wniosku wynika jedynie, że zwrócone składki zostały wykazane w zeznaniu PIT-37 za 2006 r. w rubrykach „Przychody – inne źródła” oraz „Doliczenia do podatku”.

Należy zauważyć, iż składki na ubezpieczenie społeczne w różny sposób pomniejszają podstawę opodatkowania, tj. podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów lub odliczeniu od dochodu. Wnioskodawca natomiast nie wskazał sposobu uprzedniego rozliczenia w latach 2004 i 2005 składek na ubezpieczenie społeczne. Brak sprecyzowania we wniosku istotnej kwestii, tj. czy ww. składki zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej czy też odliczone od dochodu, ma znaczenie dla określenia konsekwencji podatkowych wynikających z faktu otrzymania przez Podatnika zwrotu z ZUS uprzednio opłaconych składek.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż wniosek, nie zawierając w swej treści informacji istotnych z punktu widzenia kwalifikacji prawno-podatkowej nakreślonego stanu faktycznego, nie spełnia warunku określonego w art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r.

Organ podatkowy nie wezwał jednakże Podatnika do usunięcia braków podania w terminie 7 dni, z pouczeniem o konsekwencjach niewypełnienia tego obowiązku (pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia), lecz postanowieniem z dnia 24.07.2007 r. znak US-I-PB-415/8/2007 udzielił Podatnikowi interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zaprezentowane braki formalne skutkują uchyleniem przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007 r. - zgodnie z którym organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, m.in. wówczas, gdy rażąco narusza ono prawo.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj