Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-94/07-4/ISN
z 25 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-94/07-4/ISN
Data
2008.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi agroturystyczne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Usługi agroturystyczne PKWiU 55.23.13 – stawka, prawo do zwolnienia.



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r., (data wpływu 22 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla działalności agroturystycznej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla działalności agroturystycznej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w październiku 2006 r. uruchomił działalność gospodarczą i zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług. Następnie, ponieważ Zainteresowany jest rolnikiem, rozpoczął prowadzenie pod tym samym adresem agroturystyki. Wnioskodawca wyjaśnił, iż świadczone przez niego usługi agroturystyki zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.13 – „usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania”. W związku z tym, iż Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT, przychody z działalności agroturystycznej opodatkowuje stawką podatku w wysokości 7%, jednocześnie odliczając podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących kosztów związanych z agroturystyką. Wnioskodawca na szkoleniu w Izbie Rolniczej został poinformowany, że działalność agroturystyki jest działalnością zwolnioną przedmiotowo z podatku VAT jako działalność rolnicza.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychody z agroturystyki: noclegi, wyżywienie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT jako działalność rolnicza...


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Natomiast art. 2 pkt 21 ww. ustawy, precyzuje że usługami rolniczymi są usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku tym ustawodawca nie wymienił obrotów z działalności agroturystycznej. Dlatego też przychody z tytułu świadczonych usług agroturystycznych zostały prawidłowo opodatkowane wg stawki 7 %.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Art. 2 pkt 19 ustawy definiuje pojęcie rolnika ryczałtowego, przez którego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 2 pkt 20 i 21 ustawy, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim, natomiast przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego prowadzi działalność agroturystyczną, polegającą na świadczeniu usług wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania, zakwalifikowanych wg PKWiU do grupowania 55.23.13. Biorąc pod uwagę podaną klasyfikację stwierdza się, że przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w zał. nr 2 do ustawy, lecz w poz. 140 zał. nr 3.

W związku z powyższym usługi agroturystyczne polegające na wynajmie umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, jako usługi rolnicze świadczone przez rolnika ryczałtowego podlegają natomiast na mocy art. 41 ust. 2 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku w wysokości 7%.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj