Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.IV/415-1/07
z 15 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV/415-1/07
Data
2007.11.15


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
pracodawca
przychody ze stosunku pracy
świadczenie


Pytanie podatnika
Czy dla potrzeb ustalenia przychodu pracownikom z tytułu otrzymanego deputatu opałowego lub wypłaconej kwoty ekwiwalentu pieniężnego w zamian za deputat opałowy, należy przyjąć cenę sprzedaży 1 mp drewna opałowego sosnowego ustaloną przez Lasy Państwowe, czy cenę sprzedaży 1 mp drewna opałowego sosnowego stosowaną w LP Nadleśnictwo M.
Tożsamy z
139121, 51677


Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1 i 2, art. 31 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu w wyniku decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 20.08.2007r. Nr L.IS.I/2-4151/2/2007 uchylającej z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 25.04.2007r. Nr US.IV/415-1/07, ponownie rozpatrując wniosek z dnia 05.02.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 06.02.2007r.) uzupełniony pismami z dnia 05.04.2007r., 11.04.2007r. 04.10.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych - postanawia uznać, że:

  • przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie sposobu ustalania wartości przychodu ze stosunku pracy z tytułu świadczeń w naturze przysługujących pracownikom w postaci deputatu drewna opałowego jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku,
  • przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie sposobu ustalania wartości przychodu ze stosunku pracy z tytułu świadczenia w postaci wypłaty pracownikom ekwiwalentu w gotówce w zamian za deputat opałowy jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 06.02.2007r. wpłynął do tut. organu wniosek Lasy Państwowe Nadleśnictwo X. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wnika, że Nadleśnictwo X, wchodzące w skład organizacji Lasy Państwowe jako pracodawca, na podstawie §15 ust. 1 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe zawartego w dniu 29.01.1998r. wydaje swoim pracownikom deputat w ilości 30 mp grubizny opałowej sosnowej lub na jego wniosek 27 mp grubizny opałowej liściastej twardej rocznie w naturze bezpłatnie. Deputat drewna opałowego wydaje się loco droga wywozowa.

Zgodnie z §15 pkt 2 w/w Układu, na wniosek pracownika, w zamian za drewno wypłacana jest gotówką równowartość w/w ilości grubizny opałowej obliczoną jako iloczyn liczby 30 i średniej ceny 1 mp drewna opałowego sosnowego w całej organizacji Lasy Państwowe w grudniu roku poprzedniego.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Lasy Państwowe Nadleśnictwo X. zwraca się z pytaniem czy dla potrzeb ustalenia przychodu pracownikom z tytułu otrzymanego deputatu opałowego lub wypłaconej kwoty ekwiwalentu pieniężnego w zamian za deputat opałowy, należy przyjąć cenę sprzedaży 1 mp drewna opałowego sosnowego ustaloną przez Lasy Państwowe, czy cenę sprzedaży 1 mp drewna opałowego sosnowego stosowaną w LP Nadleśnictwo X.

Zdaniem Nadleśnictwa X. za podstawę ustalenia pracownikom przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zarówno w zakresie deputatu jak i ekwiwalentu, należy przyjąć cenę sprzedaży 1 mp drewna opałowego sosnowego ustaloną przez Lasy Państwowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym wyjaśnia:

Na podstawie art. 11 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie art. 12 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Na podstawie art. 12 ust. 2 w/w ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się wg przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Stosownie do art. 31 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Wobec powyższego Lasy Państwowe Nadleśnictwo X. będąc organizacją nie posiadającą osobowości prawnej jest zobowiązana jako płatnik obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych m.in. z tytułu wypłat pieniężnych, wartości pieniężnych świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów. Przy ustalaniu pracownikom wartości pieniężnej świadczeń w naturze, w omawianym przypadku deputatu opałowego, przysługującego na podstawie w/w Układu, Nadleśnictwo X. powinno przyjmować przeciętne ceny stosowane wobec innych odbiorców, gdyż wg przedstawionego we wniosku stanu faktycznego świadczeniobiorcami są pracownicy Nadleśnictwa X. Obowiązkiem Nadleśnictwa występującego w roli płatnika, od tak ustalonej wartości stanowiącej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jest obliczenie i pobranie w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Tak więc stanowisko LP Nadleśnictwo X. w tej kwestii jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii przychodu z tytułu wypłacanego ekwiwalentu w zamian za deputat opałowy, w oparciu o przytoczone wyżej przepisy art. 11 i 12, zwrócić należy uwagę, że pracownicy Nadleśnictwa świadczenie to otrzymują w gotówce jak wypłatę pieniężną, a więc sposób ustalania wysokości tego ekwiwalentu jest w gestii pracodawcy, czyli w tym przypadku Lasów Państwowych Nadleśnictwo X., zatem opodatkowaniu podlega przychód w wysokości wypłacanego ekwiwalentu. W związku z tym stanowisko w tej kwestii jest prawidłowe.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj