Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-596/07-3/MP
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-596/07-3/MP
Data
2008.01.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
nagrody w konkursach
nieodpłatne przekazanie rzeczy
płyta CD
płyta DVD
przekazanie nieodpłatne
sprzęt audio-wizualny


Istota interpretacji
Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez „ sprzedaż”, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W związku z tym, że w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie towarów nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania wymienionych czynności przy zastosowaniu kas rejestrujących (dotyczy to również towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku , przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 03 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej czynności nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej czynności nieodpłatnego przekazania towarów .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Wnioskodawca jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe ( Dz. U. z 2002 r., Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). Do podstawowej jego działalności należy przyjmowanie depozytów pieniężnych i udzielanie kredytów w oparciu o prowadzone rachunki bankowe, depozytowe i kredytowe.

W celu reklamy i promocji swojej działalności wnioskodawca prowadzi działalność marketingową, w tym dokonuje nieodpłatnych przekazań towarów ( drobnych upominków) na rzecz klientów/potencjalnych klientów. Dokonuje również nieodpłatnych przekazań towarów na rzecz pracowników, w tym np. nagród rzeczowych pracownikom w związku z organizacją konkursów na najlepszego sprzedawcę wprowadzanego produktu bankowego, których nabycie sfinansowano ze środków obrotowych firmy.

Większość czynności wykonywanych przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności klasyfikowana jest jako usługi pośrednictwa finansowego, które na mocy art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Są to czynności, w związku z którymi wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponieważ nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności, związanych z czynnościami, w stosunku do których wnioskodawcy nie przysługuje oraz w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatek naliczony wynikający z tych zakupów podlega rozliczeniu przy pomocy proporcji ustalonej w oparciu o art. 90 ww. ustawy. Proporcja ta nie przekracza u wnioskodawcy 2%, a więc zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy, nie dokonuje on częściowego odliczania podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług przeznaczonych na cele związane z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, na podstawie art. 7 ust. 2 i 3 ustawy wnioskodawca nie dokonuje opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością, przy nabyciu których nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca, na podstawie § ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 116, poz. 804), do końca 2007 r. był podmiotowo zwolniony ( udział obrotu z tytułu usług pośrednictwa finansowego w obrotach ogółem w pierwszym półroczu 2007 r. był wyższy niż 70%) z obowiązku ewidencjonowania całego obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej.

Ze względu na zapis § 4 ww. rozporządzenia, wyłączający niektóre towary i usługi ze zwolnienia z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, wnioskodawca nie dokonuje nieodpłatnego przekazania towarów wymienionych w tym przepisie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  • czy wnioskodawca może – bez ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej – dokonywać na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nieodpłatnego przekazania towarów, wymienionych w § 4 rozporządzenia, np. sprzętu telekomunikacyjnego, nagranych płyt CD, w tym z nagranymi raportami rocznymi, nagranych płyt DVD, kaset video, dyskietek, kart pamięci itd. w sytuacji, gdy przekazanie tych towarów związane jest z prowadzoną działalnością, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i wnioskodawca nie opodatkowuje tych czynności ...

Zdaniem wnioskodawcy, nieodpłatne przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością, w tym na potrzeby reprezentacji i reklamy, w tym nieodpłatne przekazanie towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, nie mieszczą się w zakresie art. 7 ust, 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie stanowią dostawy, a zatem nie mogą być uznane za sprzedaż i nie przyczyniają się do powstania obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 111 ust, 1 ustawy o VAT, czynnością, która rodzi obowiązek ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej jest „sprzedaż” na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przez sprzedaż, zgodnie z definicją „sprzedaży”, zamieszczoną w art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega podatkowi VAT. Zatem, czynności nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzona działalnością, w tym nieodpłatne przekazania towarów wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia nie są objęte art. 111 ust. 1 ustawy, nie są więc objęte obowiązkiem ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało wyrokami WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007 r. ( sygn. akt III SA/Wa 984/07) oraz z dnia 5 października 2007 r. ( sygn. akt. III SA/Wa 1255/07).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w świetle art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia
  2. jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

  • nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazywanie należących do wnioskodawcy towarów ma nierozerwalny związek z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Przyjęte przez Stronę rozwiązania mają służyć zwiększeniu poziomu sprzedaży i atrakcyjności oferowanych produktów, pozyskania nowych klientów oraz utrzymania pozycji na rynku.

Znakomita większość czynności wykonywanych przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności klasyfikowana jest jako usługi pośrednictwa finansowego, które na mocy art. 43 ust.1 ustawy (zał. do ustawy nr 4 poz. 3) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Są to czynności, w związku z którymi wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie jakichkolwiek towarów i usług służących wykonywaniu czynności związanych ze świadczeniem przedmiotowych usług.

Ponieważ nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje oraz w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatek naliczony wynikający z tych zakupów podlega rozliczeniu przy pomocy proporcji ustalonej w oparciu o art. 90 ustawy. Proporcja ta nie przekracza u wnioskodawcy 2%, a więc zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy nie dokonuje on częściowego odliczania podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług przeznaczonych na cele związane z prowadzoną działalnością.

Powyższe oznacza, iż nie zostały spełnione przesłanki, warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatną dostawą towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez „sprzedaż”, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W związku z tym, że w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie towarów nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania wymienionych czynności przy zastosowaniu kas rejestrujących ( dotyczy to również towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących).

Powołane przez Stronę wyroki sądowe są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj