Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-601/07-2/SM
z 21 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-601/07-2/SM
Data
2008.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
kasa rejestrująca
marża
prowadzenie ewidencji
prowizje
samochód osobowy
samochód używany
towar używany


Istota interpretacji
Jak należy ewidencjonować na kasie rejestrującej sprzedaż używanych samochodów?



Wniosek ORD-IN 583 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2007 r. (data wpływu 03.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży samochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.11.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży samochodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych (PKD 5010B). Zakupu pojazdów, głównie używanych, tj. towarów handlowych dokonuje na podstawie umowy kupna-sprzedaży (nie jest to umowa komisowa) od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Sprzedaż również prowadzona jest na rzecz osób fizycznych, więc ewidencjonowana jest na kasie rejestrującej. Na sprzedaż powyżej opisanego pojazdu Podatnik wystawia fakturę VAT-marża ewidencjonując na kasie fiskalnej kwotę marży w stawce VAT 22%, a kwotę wartości pojazdu jako sprzedaż zwolnioną.

Przykład: zakup samochodu na umowę kupna-sprzedaży w kwocie 8.000 zł, sprzedaż samochodu na kwotę 8.500 zł, marża 500 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT stosować ewidencjonując sprzedaż na kasie fiskalnej, w tym wypadku kwotę 8.000 zł podaną w przykładzie...

Zdaniem wnioskodawcy:

Dotychczas stosowaną stawką VAT do sprzedaży samochodu ewidencjonowaną na kasie fiskalnej jest VAT - zwolniony. Nie ma on jednak pewności, co do poprawności swoich czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy - w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) - podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Zaewidencjonowaniu na kasie rejestrującej podlega więc cała wartość sprzedaży towaru (kwota należna od nabywcy), tj. kwota nabycia towaru powiększona o kwotę marży.

Natomiast w świetle art. 120 ust. 16 ustawy - podatnik, o którym mowa w art. 120 ust. 4 i 5, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.

Te same zasady winny być stosowane przy ewidencjonowaniu obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kasy rejestrujące nie posiadają odrębnej funkcji umożliwiającej zidentyfikowanie sprzedaży towarów opodatkowanych od marży, należy zatem wykorzystać aktualne ich możliwości. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c ww. rozporządzenia w stawkach towarów oznaczonych literowo występują stałe pozycje: PTU A - stawka 22%, PTU B - stawka 7%, PTU C - stawka 0%, literom od „D” do „G” odpowiadają kolejne stawki podatkowe wprowadzone na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.

Zatem dla opodatkowania dostawy towarów od marży można przyporządkować kolejną literę, np. „D” (przyjmując w tym przypadku stawkę 0% lub zwolnienie od podatku). W kasie zostanie więc zaewidencjonowana wartość sprzedaży brutto (tj. łącznie z opodatkowaną prowizją) i nie zostanie wykazany należny podatek VAT.

Dla prawidłowego określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania należy prowadzić dodatkową ewidencję. Zgodnie z art. 109 ust. 3 - podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Reasumując, ma Pan obowiązek zaewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej wartość sprzedaży brutto, czyli całą otrzymaną należność (na paragonie fiskalnym nie będzie uwidoczniana kwota podatku należnego), a dla dokonania prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług w deklaracji podatkowej posłużyć się danymi z prowadzonej odrębnie ww. ewidencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj