Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-298/07-4/AS
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-298/07-4/AS
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odsetki
podstawa opodatkowania
stawka
świadczenie usług
zapłata


Istota interpretacji
Opodatkowanie zapłaty odsetek naliczonych z tytułu wcześniejszej zapłaty



Wniosek ORD-IN 261 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007r. (data wpływu 20 września 2007r., uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2007r. (data wpływu 28 listopada 2007r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zapłaty odsetek naliczonych z tytułu wcześniejszej zapłaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zapłaty odsetek naliczonych z tytułu wcześniejszej zapłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług z przeznaczeniem na cele inwestycyjne oraz bieżące potrzeby. Dostawcami Spółki są głównie kontrahenci krajowi, którzy realizują dostawy i świadczą usługi na podstawie zawartych umów. Zapłaty za zrealizowane dostawy dokonywane są na podstawie wystawionych faktur w terminie płatności wynikającym z umowy. W praktyce jednak dostawcy często zwracają się do Spółki z prośbą o wcześniejszą zapłatę. W tym zakresie obowiązuje w Spółce wewnętrzne zarządzenie o nadzorze nad wydatkowaniem środków pieniężnych. Zgodnie z jego zapisami w uzasadnionych przypadkach, na wniosek dostawcy towaru, usługi bądź wykonawcy robót, termin zapłaty może ulec skróceniu, pod warunkiem zapłaty odsetek naliczonych z tytułu wcześniejszej zapłaty. Odsetki te ustala się w oparciu o stawkę WIBID dla depozytów jednomiesięcznych. Naliczone odsetki Spółka traktuje jako usługę finansową, wystawia fakturę VAT ze stawką zwolnioną i kwalifikuje jako przychody finansowe.

W piśmie uzupełniającym do wniosku z dnia 26 listopada 2007r. Strona informuje, iż przy naliczaniu i pobieraniu odsetek z tytułu wcześniejszej zapłaty za dostawy towarów i usług od swoich kontrahentów, Spółka kieruje się zasadą swobody zawierania umów, wynikającą z art. 353¹ k.c. Spółka, dla zrekompensowania utraconych korzyści finansowych, dokonanie wcześniejszej zapłaty swoim kontrahentom za dostarczone towary i usługi warunkuje zwrotem odsetek przez dostawców usług. Wysokość tych odsetek jest adekwatna do odsetek, jakie Spółka mogła otrzymać w banku lokując swoje środki finansowe. Pobieranie odsetek odbywa się na podstawie umotywowanego wniosku dostawcy przedkładanego, po zaakceptowaniu przez Spółkę wystawionej faktury za zrealizowane dostawy. Dostawca każdorazowo akceptuje wysokość naliczonych odsetek poprzez złożenie stosownego oświadczenia. Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę:

  • transport rurociągami, w szczególności usługi transportowe ropy naftowej i jej produktów,
  • budownictwo ogólne i inżynieria lądowa, w szczególności budowa, rozbudowa i modernizacja systemów magistralnych rurociągów naftowych oraz usługi remontowe i inwestycyjne,
  • sprzedaż hurtowa paliw stałych ciekłych i gazowych oraz produktów pochodnych, w szczególności w zakresie ropy naftowej i jej produktów,
  • badania i analizy techniczne, w szczególności prowadzenie prac badawczych i rozwojowych w zakresie technologii ropy naftowej i paliw,
  • magazynowanie i przechowywanie towarów, w szczególności w zakresie ropy naftowej i paliw,
  • telekomunikacja, w szczególności świadczenie usług transmisji danych, dzierżawy łączy, kanałów optycznych, włókien optycznych,

co zostało potwierdzone w załączonym przez nas odpisie z Rejestru Przedsiębiorców. „Termin zapłaty” oznacza termin ustalony w zawartej umowie pomiędzy Spółką a jej kontrahentem, z tytułu wykonania określonej usługi bądź dostawy. Jego skrócenie polega na zapłacie przez Spółkę za wykonane zlecenie wcześniej niż to przewidywała umowa. „Faktury potwierdzające przyjęcie zaliczek” - jeżeli warunki umowy przewidują przekazanie zaliczki na poczet przyszłej dostawy, to kontrahenci po jej otrzymaniu wystawiają fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo kwalifikuje naliczone i otrzymane odsetki od swoich kontrahentów, z tytułu dokonania wcześniejszej zapłaty za dostarczone przez nich towary i usługi, jako przychody finansowe, udokumentowane fakturą VAT z zastosowaniem stawki zwolnionej dla tych usług...

Zdaniem Wnioskodawcy naliczone i otrzymane przez dostawców odsetki z tytułu wcześniejszej zapłaty słusznie Spółka traktuje jako przychody finansowe. W przypadku działalności Spółki kwoty do zapłaty dla dostawców sięgają nieraz kilku milionów złotych i odsetki pozyskane z tytułu wcześniejszego uruchomienia środków finansowych jest dla Spółki rekompensatą za koszty utraconych korzyści, tj. utraty oprocentowania należnego z tytułu lokat pieniężnych za ten okres. Dlatego też Spółka nie traktuje otrzymanych odsetek jako rabat, który w myśl art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. (Dz. U. Nr 76, poz. 694 ze zm.) obniża cenę nabycia. Ponadto w umowach zawieranych z kontrahentami brak jest zapisów o możliwości wcześniejszej zapłaty i wynagrodzenia z tego tytułu. Zdarzenia te występują sporadycznie i wynikają z wniosków dostawców Spółki, którzy dla utrzymania własnej płynności finansowej występują o wcześniejszą zapłatę.

W związku z powyższym nie zachodzą zdaniem Spółki przesłanki do zastosowania art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) o zmniejszeniu obrotu o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (w tym opustów i skont). Podobne stanowisko zajmują dostawcy Spółki, którzy odmawiają wystawiania faktur korygujących twierdząc, iż odsetki za wcześniejszą zapłatę nie mają związku z rabatem za sprzedany towar bądź usługę i nie obniżają ceny zakupu, lecz stanowią u nich koszty finansowe.

Zastosowanie stawki zwolnionej na przedmiotowe, naliczone odsetki, wynika z załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Na fakturze VAT dla kontrahenta Spółka umieszcza symbol PKWiU 65.12 właściwy dla usług pośrednictwa pieniężnego, pozostałych - zgodnie z § 9 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 05 Nr 95, poz.798).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. W myśl art. 8 ust.1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W świetle obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługa została oderwana od klasyfikacji statystycznych. Do określenia usługi nie jest już bowiem konieczne usystematyzowanie jej w tych klasyfikacjach. Jednakże w przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są one identyfikowane, w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia osoba odbiorcy świadczenia. Usługami są zarówno świadczenia wykonane na rzecz konsumentów, jak i dla przedsiębiorców. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu podatku od towarów i usług wskazać należy na jedną istotną cechę usługi. Otóż usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument oraz odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Powyższe oznacza, że świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy na skutek działania wykonawcy świadczenia.

Zwrócić również należy uwagę, iż pod rządami nowej ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do każdej płatności pieniężnej rozpatrywać należy, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za świadczenia wykonane przez dany podmiot. Jeśli można zidentyfikować takie świadczenia, to wówczas otrzymaną płatność należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. W przypadku więc, gdy podmiot płacący uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji zobowiązanie takie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako świadczenie usługi. W konsekwencji powinno być ono opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W powstałej sytuacji faktycznej mamy do czynienia z określonym zachowaniem stron, w przypadku wcześniejszej zapłaty za zakup towaru bądź usługi. Nabywca otrzymuje gratyfikację finansową od sprzedającego. Na taką umowę zobowiązaniową pozwala zasada swobody zawierania umów. Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, usługa ta podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Zastosowanie stawki zwolnionej w powstałej sytuacji faktycznej nie może znaleźć zastosowania, gdyż są to wyłącznie korzyści uzyskane za określone zachowanie się nabywcy względem zbywającego (stosunek zobowiązaniowy), a nie świadczenie określonych usług pośrednictwa finansowego. Takich usług nie wymieniono również w złożonym piśmie Wnioskującego, w którym podano „zakres usług świadczonych przez Spółkę”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj