Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/PH-II/006/14-32/07/MZ/PV-II
z 10 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/PH-II/006/14-32/07/MZ/PV-II
Data
2007.12.10



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych --> Właściwość organów podatkowych

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Informacja dla podatnika

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych --> Właściwość rzeczowa organu

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Właściwość miejscowa


Słowa kluczowe
interpretacja urzędu skarbowego
interpretacje
właściwość
właściwość miejscowa
właściwość rzeczowa
właściwość urzędu skarbowego
zmiana właściwości urzędu skarbowego


Pytanie podatnika
Czy przedmiot umowy sprzedaży pomiędzy N. Sp. z o. o. a Leasingodawcą powinien być traktowany jako nieruchomość, czy też jako przedsiębiorstwo i w konsekwencji czy sprzedaż nieruchomości przez Spółkę podlega podatkowi od towarów i usług.


DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 oraz art. 14a § 1 i § 2, art. 13 § 1 pkt 1, art. 15, art. 16 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 3 ust. 1 i ust. 3a ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21.06.1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004r., Nr 121, poz. 1267 ze zm.), w związku postanowieniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26.09.2007r. nr 1401/PH-II/006/14-32/07/MZ, dotyczącym wszczęcia postępowania w sprawie postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15.11.2006r., nr 1472/RPP1/443-700/06/RAD, dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, w związku z wnioskiem z dnia 23.08.2006r. złożonym przez N. Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia:


    uchylić w/w postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 23.08.2006r. Strona wystąpiła w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Postanowieniem z dnia 15.11.2006r. nr 1472/RPP1/443-700/06/RAD Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Z dniem 01.01.2006r., ze względu na wyłączenie Spółki z kategorii podatników określonych w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21.06.1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004r., Nr 121, poz. 1267 ze zm.), właściwym organem podatkowym z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług dla Strony stał się Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów.

Postanowieniem z dnia 26.09.2007r. nr 1401/PH-II/006/14-32/07/MZ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie w/w postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie zaś do § 2 wniosek, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (...).

Organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, zgodnie z art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jest naczelnik urzędu skarbowego – jako organ pierwszej instancji. Organy podatkowe mają obowiązek, na mocy art. 15 ustawy Ordynacja podatkowa, przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Przy czym właściwość rzeczowa i miejscowa jest ustalana z uwzględnieniem również zakresu zadań i terytorialnego zasięgu działania organów podatkowych, określonego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności przepisów o wprowadzaniu programów pilotażowych, o których mowa w art. 5 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 21.06.1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267 i Nr 273, poz. 2703). Właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania (art. 16 ustawy Ordynacja podatkowa).

W zakresie podatku od towarów i usług właściwość rzeczowa i miejscowa określona została w przepisie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 3a w/w ustawy przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych.

Przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych, w szczególności art. 5 ust. 9, wskazują, iż właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych określa się według terytorialnego zasięgu działania odpowiednio urzędu skarbowego i izby skarbowej, z uwzględnieniem ust. 9a, a także z uwzględnieniem zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych w programach pilotażowych, o których mowa w ust. 1a i 1b. Terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie niektórych kategorii podatników czy wykonywania niektórych zadań określonych w ust. 6, może zgodnie z ust. 9a obejmować terytorialny zasięg działania innych urzędów skarbowych. Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności, co zostało wymienione w ust. 9b pkt 7 lit. a, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Na podstawie powyżej powołanych przepisów do dnia 31.12.2005r. organem podatkowym właściwym w zakresie podatku od towarów i usług był Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Ze względu na wyłączenie Spółki z kategorii podatników określonych w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21.06.1996r. o urzędach i izbach skarbowych, z dniem 01.01.2006r. właściwym organem podatkowym stał się Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Ursynów, ze względu na miejsce wykonywania przez Spółkę działalności oraz terytorialny zakres działania urzędów skarbowych określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19.11.2003r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych (Dz. U. Nr 209, poz. 2027).

Ponieważ wniosek Spółki w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego został złożony w dniu 23.08.2006r., czyli już po wyłączeniu jej z kategorii podatników określonych w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21.06.1996r. o urzędach i izbach skarbowych, zatem właściwym organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji był Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Ursynów. Postanowienie z dnia 15.11.2006r. nr 1472/RPP1/443-700/06/RAD wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, jako wydane niezgodnie z właściwością, rażąco narusza prawo i podlega z tego względu uchyleniu z urzędu w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Przesłanka rażącego naruszenia prawa jest bowiem, na tyle pojemna w swej treści, że rozciąga się na przypadki naruszeń przepisów, ważących na załatwieniu sprawy decyzją administracyjną.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj