Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-268/07/BWo
z 5 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-268/07/BWo
Data
2008.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
podatek od towarów i usług
transport drogowy
transport wewnątrzwspólnotowy
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
Rozpoznanie transportu międzynarodowego oraz ustalenie stawki podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 920 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007r. (data wpływu 7 listopada 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2008r. (data wpływu 18 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transportu międzynarodowego oraz ustalenia stawki podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transportu międzynarodowego oraz ustalenia stawki podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w miesiącu wrześniu 2007r. dokonał sprzedaży na rzecz kontrahenta pozaunijnego (eksport) na Ukrainę. W dniu wystawienia faktury oraz wydania wyrobów z magazynu dokonano odprawy celnej w urzędzie celnym w Tychach. Do wywozu wyrobów Wnioskodawca wynajął firmę transportową w celu dostarczenia eksportowanych towarów do składu celnego na Słowacji. Ze Słowacji kontrahent we własnym zakresie eksportuje towar do kraju docelowego poza Unię. Firma świadcząca usługę transportową obciążyła Wnioskodawcę stawką podatku 22%. Wnioskodawca jako eksporter posiada dokument celny SAD potwierdzający wywóz towarów. Firma transportowa świadcząca usługę transportową była w posiadaniu faktury eksportowej oraz międzynarodowego listu przewozowego. Jednakże z posiadanego dokumentu tj. międzynarodowego listu przewozowego nie wynika, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Ponadto dokument transportowy nie wskazuje trasy, według której przemieszczany był towar. Dokument wskazuje tylko dwa miejsca: Tychy (miejsce nadania) oraz skład celny na Słowacji. Firma transportowa w momencie wystawienia faktury za wyświadczoną usługę na trasie Polska-Słowacja nie posiadała dokumentu SAD potwierdzającego wywóz towaru do kraju trzeciego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy firma transportowa świadcząca usługę dotyczącą eksportu towarów na trasie Polska Słowacja (skład celny) winna obciążyć Wnioskodawcę podatkiem od towarów i usług stosując stawkę:

  • 0% na trasie Tychy do granicy Polski, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b) (odcinek krajowy)oraz
  • niepodlegający opodatkowaniu – na trasie od granicy Polski do składu celnego (Słowacja) zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2; art. 5 ust. 1 ustawy o VAT (odcinek wykonany poza terytorium kraju...

Czy stawką 22%, traktując ww. usługę jako wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. pkt 21 lit. b) ustawy o VAT oraz art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 5 ust. 1 ustawy o VAT – transport do granicy Polski winien być opodatkowany stawką 0%, od granicy Polski do składu celnego winien być nieopodatkowany, gdyż odcinek trasy Polska – Słowacja był tylko częścią transportu towarów (eksportowanych), których miejsce przeznaczenia znajdowało się poza granicami Wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu. Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m. in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.

W omawianym przypadku trasa transportu rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (Polska) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty (Ukraina), tym samym trasa spełnia kryteria transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a).

Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących.

Jednakże, aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż firma transportowa wynajęta przez Wnioskodawcę do transportu eksportowanych towarów na Ukrainę nie posiadała dokumentów, o których mowa w powyżej cytowanym przepisie. Bowiem z posiadanego przez Wnioskodawcę listu przewozowego nie wynika, iż w wyniku przewozu towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim – Ukrainą. Zatem firma transportowa świadcząca usługę transportową na rzecz Wnioskodawcy winna ją opodatkować na odcinku krajowym według stawki podstawowej 22%. Transport na pozostałych odcinkach podlega rozliczeniu według regulacji obowiązujących w krajach, w których transport był realizowany.

Należy zauważyć, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, nie mają zastosowania przepisy art. 28 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług regulujące wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów. Zgodnie z art. 28 ust. 1 cyt. ustawy wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów ma miejsce, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Natomiast w myśl ust. 2 tegoż artykułu, wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji nie ma miejsca wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, bowiem transport rozpoczyna się na terenie Polski i kończy na terenie Ukrainy a Wnioskodawca dokonuje jedynie przewozu towarów na terenie Polska – Słowacja.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj