Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/436-29/07/MCZ
z 17 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/436-29/07/MCZ
Data
2007.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od spadków i darowizn


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
spadek


Istota interpretacji
Czy sprzedaż lub darowizna działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w spadku, przed upływem pięciu lat od dnia nabycia spadku spowoduje:
1. wygaśnięcie decyzji organu podatkowego o zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn?
2. konieczność zapłacenia podatku od nabytego spadku:
a) od wartości całego nabytego spadku?
b) wyłącznie od wartości sprzedanej lub darowanej działki rolnej?



Wniosek ORD-IN 751 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14 b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani A. S. przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007r. (data wpływu do tut. Biura 24 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lub darowizny działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w spadku, przed upływem 5 lat od dnia nabycia spadku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lub darowizny działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w spadku, przed upływem 5 lat od dnia nabycia spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni nabyła w spadku po osobie obcej zmarłej w 2007r. gospodarstwo rolne bez zabudowań o pow. 1.9995 ha. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie o zamiarze prowadzenia gospodarstwa rolnego przez co najmniej 5 lat od dnia nabycia spadku. Urząd skarbowy po przeprowadzeniu postępowania podatkowego w sprawie nabycia spadku stwierdził, że nie powstało zobowiązanie podatkowe w podatku od spadków i darowizn pod warunkiem spełnienia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zwolnienie jest uwarunkowane prowadzeniem nabytego w spadku gospodarstwa rolnego przez co najmniej 5 lat od dnia nabycia spadku. Wnioskodawczyni zamierza w okresie krótszym niż 5 lat od dnia nabycia spadku sprzedać lub darować jedną działkę rolną o pow. 0.0917 ha wchodzącą w skład nabytego w spadku gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż lub darowizna działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w spadku, przed upływem pięciu lat od dnia nabycia spadku spowoduje:

  1. wygaśnięcie decyzji organu podatkowego o zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn...
  2. konieczność zapłacenia podatku od nabytego spadku:
    a) od wartości całego nabytego spadku...
    b) wyłącznie od wartości sprzedanej lub darowanej działki rolnej...

Zdaniem wnioskodawczyni w opisanej wyżej sytuacji ustawa o podatku od spadków i darowizn dopuszcza następujące rozwiązania problemu:

  1. należy zapłacić podatek od spadku wyłącznie od wartości sprzedanej lub darowanej działki,
  2. decyzja organu podatkowego o zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn nie wygasa i nie ma obowiązku płacenia podatku od spadku.

Wnioskodawczyni uważa, że gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez co najmniej 5 lat od dnia nabycia spadku, a wyłączenie (sprzedaż lub darowizna) jednej działki nie spowoduje utraty przez to gospodarstwo charakteru gospodarstwa rolnego. Dlatego decyzja o zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn powinna pozostać prawomocna przynajmniej w odniesieniu do gospodarstwa rolnego pomniejszonego o tę jedną działkę. Ustawa nie wyklucza takiej możliwości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku m.in.:

  1. nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:
    a) budynków mieszkalnych,
    b) budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
    c) urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

W myśl ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej (także osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej).

Z powyższego wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną w drodze dziedziczenia własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego w drodze dziedziczenia jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zatem dla zachowania powyższego zwolnienia podatkowego w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w spadku nabywca nie może ani darować ani sprzedać zarówno całości jak i części nabytego w spadku gospodarstwa rolnego.

Nabywca chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie działki nabyte w spadku. Fakt, że po sprzedaży jednej działki wnioskodawczyni nadal będzie prowadziła gospodarstwo rolne, ponieważ pozostała część nieruchomości jest większa niż 1 ha nie powoduje, że zostaje zachowane prawo do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Istotą zwolnienia jest aby nabywca spadku prowadził gospodarstwo nabyte w spadku. Wnioskodawczyni nabyła gospodarstwo rolne o pow. 1.995 ha obejmujące konkretne działki i to właśnie gospodarstwo w całości jest zobowiązana prowadzić przez 5 lat aby zachować prawo do zwolnienia.

Wobec powyższego sprzedaż lub darowizna działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w spadku, przed upływem 5 lat od dnia nabycia powoduje konieczność zapłaty podatku od wartości całego gospodarstwa rolnego.

Zgodnie natomiast z art. 258 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ podatkowy, który wydał decyzję w pierwszej instancji stwierdza jej wygaśniecie jeżeli m.in. została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku. Organ podatkowy stwierdza wygaśnięcie decyzji w drodze decyzji – art. art. 258 § 2 Ordynacji podatkowej.

Tak więc niedopełnienie warunku art. 4 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku od spadków i darowizn poprzez sprzedaż lub darowiznę całości lub części nabytego w spadku gospodarstwa rolnego przez upływem okresu 5 lat od dnia jego nabycia jest przesłanką wygaśnięcia decyzji wydanej przez urząd skarbowy w tej sprawie. Dlatego w razie sprzedaży lub darowizny części gospodarstwa rolnego nabytego w spadku przed upływem okresu 5 lat od dnia jego nabycia wnioskodawczyni ma obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o tym fakcie. Informuje się, ponadto że do organów podatkowych są przesyłane wszystkie akty notarialne, a także ma miejsce wymiana informacji pomiędzy urzędami skarbowymi.

Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni wyrażone we wniosku, że po sprzedaży lub darowiźnie jednej działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, przed upływem 5 lat od dnia nabycia spadku należy zapłacić podatek od spadku wyłącznie od wartości sprzedanej lub darowanej działki albo, że decyzja organu podatkowego o zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn nie wygasa i nie ma obowiązku płacenia podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a,43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj