Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/42/3/2006/BR
z 19 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/42/3/2006/BR
Data
2006.08.19



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
bilety
opodatkowanie
stawki podatku
wysokość


Pytanie podatnika
Wg jakiej stawki VAT należy opodatkować odpłatna działalność Fundacji polegającą na sprzedaży biletów wstępu do "Miasteczka" ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty w Łodzi, działając na podstawie przepisów:

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust.1, ust. 3, art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

uznaje za prawidłowe stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2006 r. - uzupełnionym pismami z dnia 09 czerwca 2006 r. i 14 lipca 2006 r. - dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług stawką VAT 7% sprzedaży biletów wstępu do "Miasteczka", sklasyfikowanych pod symbolem statystycznym wg PKWiU 92.52.11 "usługi muzealnictwa ".

W dniu 30 maja 2006 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o interpretację przepisów co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług oraz w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku :

Fundacja "X"jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usug od 01maja 2005 r. Fundacja została ustanowiona 03 września 2004 r. przez 2 podmioty gospodarcze (osoby prawne) - z siedzibą w Warszawie. Fundacja zamierza przeprowadzić prace remontowo - budowlane zabytkowej hali drukarni - wykańczalni, należącej do kompleksu fabrycznego dawnych Zakładów I.K. Poznańskiego w Łodzi, w celu rewitalizacji zabytku i utworzenia na jego terenie placówki edukacyjnej dla dzieci pod nazwą "X". Obiekt jest wynajmowany przez Fundację od jednego z Fundatorów, jednocześnie właściciela nieruchomości - Spółki z o.o. "Y". Umowa najmu została zawarta w dniu 21 listopada 2005 r. i przewiduje używanie lokalu przez najemcę do realizacji ww. projektu oraz bezwarunkową zgodę właściciela nieruchomości na dysponowanie przez najemcę przedmiotem umowy na cele budowlane. Fundacja będzie zarządzała "Miasteczkiem" przez okres co najmniej 10 lat i ponosić będzie koszty związane z jego funkcjonowaniem. Zgodnie z danymi zawartymi w aktualnym odpisie Krajowego Rejestru Sądowego, Fundacja nie jest organizacją pożytku publicznego.

Według przedstawionego przez Stronę - Aktu Notarialnego REPERTORIUM A NR .../2004 z dnia 03 września 2004 r. przedstawiającego założenia statutowe, celem Fundacji jest :

  • inspirowanie, promowanie i podejmowanie działań finansowych i rzeczowych zmierzających do remontu i adaptacji budynku pofabrycznego na cele muzealne "X" w Łodzi oraz nadzorowanie i przeprowadzenie tego remontu,
  • działanie na rzecz ochrony, opieki, odtwarzania i zapobiegania niszczenia zabytków architektury, dzieł sztuki, dóbr kultury, obiektów o znaczeniu historyczno - kulturalnym,
  • działanie edukacyjne w zakresie historii, kultury i sztuki, nauk matematyczno - przyrodniczych, technicznych, odkryć naukowych oraz działanie edukacyjne w zakresie poznawania Europy, wspieranie działan propagujących i poznawczych w zakresie funkcjonowania Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży,
  • propagowanie i wspieranie międzynarodowej współpracy naukowej, kulturalnej, społecznej i gospodarczej,
  • organizowanie i wspieranie badań naukowych dla dzieci i młodzieży w tym szczególnie uzdolnionej,
  • wspieranie i organizowanie przedsięwzięć artystycznych takich jak wystawy, prezentacje, koncerty,
  • wspieranie materialne lub organizowanie projektów gospodarczych kulturalnych zmierzających do rewitalizacji zabytkowego centrum w Łodzi.

Swoje cele Fundacja realizuje m.in. poprzez:

  • wyko#241;czenie i wyposażenie części zabytkowego budynku pofabrycznego na cele "X",
  • współpracę ze szkołami oraz placówkami oświatowymi w dziedzinie uzupełniania edukacji szkolnej oraz organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży,
  • pozyskiwanie środków na realizacje prac remontowych, adaptacyjnych, projektowych części budynku i nadzór nad pracami realizowanymi w budynku i na działce oraz przeprowadzenie wszystkich niezbędnych w procesie inwestycyjnym procedur,
  • wydawanie, wspieranie materialne i organizacyjne publikacji dotyczących podejmowanych w "X" działań i przedsięwzięć edukacyjnych,
  • pozyskiwanie wystaw, dzieł sztuki, nowinek technicznych i urządzeń dla ich prezentacji w "X",
  • organizowanie wykładów i konferencji, prelekcji związanych z celami Fundacji, a także pomoc w ich organizowaniu,
  • organizowanie i sponsorowanie równie#191; wystaw, galerii, pokazów w kraju i za granicą,
  • wydawanie materiałów informacyjnych, działalności wydawniczej zgodnej z celami Fundacji.

Fundusz założycielski Fundacji wynosi 2000 zł. W aktualnym Wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego, nie zostały odnotowane dane dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej oraz jej przedmiotu.W dniu 18 lipca 2006 r. Strona uzupełniając wniosek sprecyzowała, że placówka pod nazwą "X" będzie prowadziś działalność polegającą na prezentacji osiągnięć nauki i techniki oraz ich wykorzystania w praktyce. W ramach tego projektu będzie wykonywać czynności :

  • odpłatne, tj.:
    • sprzedaż biletów wstępu do muzeum - "X" ( PKWiU 92.52.11),
    • wynajem powierzchni wystawowych ( PKWiU 70.20),
    • sponsoring ( PKWiU 74.40 ),
  • nieodpłatne, tj.:
    • zajmowanie się remontem i adaptacją części Fabryki na cele muzealne,
    • podejmowanie ró#191;norodnych działań edukacyjnych,
    • wspieranie i organizowanie przedsięwzięć artystycznych,
    • organizowanie i wspieranie programu badań naukowych dla dzieci i młodzieży,
    • wspieranie materialnie lub organizacyjne projektów gospodarczych i kulturalnych związanych z rewitalizacją zabytkowego centrum Łodzi.

Przy czym w ww. piśmie Strona wyraźnie podkreśliła, że fakt wykonywania przez Fundację nieodpłatnych czynności nie wynika ze wzajemnych świadczeń.

Ponadto Strona wskazała, że zamierza wykorzystywać "X" również do prowadzenia działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie podała jednak jakiego typu będą to czynności.

Jednocześnie Fundacja stwierdziła, że nie może podać jakimi i skąd pochodzącymi środkami finansowymi będzie dysponowała, w tym na sfinansowanie działalności prowadzonej odpłatnie oraz jakie mogą wystąpić - ponad wskazane przez Podatnika - czynności niepodlegające opodatkowaniu . Wobec tego nie jest w stanie odpowiedzieć na wezwanie tut. Organu w stosunku do jakich czynności opodatkowanych, zwolnionych i będących poza zakresem ustawy VAT powstanie konieczność ustalenia współczynnika proporcji. Z uwagi na to Fundacja nie podała - w uzupełnieniu stanu faktycznego - w stosunku do jakich ( towarów i usług ) nie będzie mogła wyodrębnić, kwoty podatku naliczonego, związanego jednocześnie z czynnościami, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wszelkie działania odpłatne i nieodpłatne podejmowane przez Fundację będą prowadzone na rzecz osób fizycznych, prawnych, organizacji pożytku publicznego, szkół i innych organizacji społecznych.

Źródłami finansowania celów statutowych Fundacji są oprócz działalności odpłatnej m.in.:

  1. darowizny dokonywane przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych w celu wykonywania prac budowlano - remontowych prowadzonych w Fabryce oraz stworzenia, utrzymania i zarządzania "X ", a także
  2. dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizacje projektu "Utworzenie X " położonego na terenie Kompleksu Fabrycznego I.K.Poznańskiego w Łodzi. Przedstawiając stan faktyczny Podatnik stwierdził, że dotacja pochodząca z EFRR jest przeznaczona na realizacj#234; zadania jakim jest utworzenie "X" i środki te nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z jakimkolwiek świadczeniem usług lub dostawą towarów realizowanych przez Fundację. W piśmie z dnia 14 lipca 2006 r. Strona jednakże przyznała, że otrzymane dotacje mogą mieć wpływ na ustalone ceny sprzedaży biletów i wynajmu powierzchni wystawowych.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik pyta :- według jakiej stawki należy opodatkować, odpłatną działalność Fundacji polegającą na sprzedaży biletów wstępu do "X".

Formułując swoje stanowisko w sprawie Podatnik stwierdził:Odpłatna działalność Fundacji polegająca na sprzedaży biletów wstępu do Miasteczka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 7 %, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te - zdaniem Podatnika - mieszczą się w kategorii usług sklasyfikowanych pod symbolem statystycznym wg PKWiU 92.52.11 - usługi muzealnictwa, które znajdują się w załczniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług pod poz. 157. Fundacja nie posiada opinii pisemnej dotyczącej klasyfikacji świadczonych usług, wydanej przez Urząd Statystyczny, jednakże w ocenie Podatnika "rodzaj aktywności proponowanej dla dzieci w ramach Miasteczka opisany w stanie faktycznym w pełni uzasadnia powyższą klasyfikację".

Stanowisko tut. Organu :

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca w celu szczegółowego określenia przedmiotowego zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych przez podatników usług, odsyła do klasyfikacji statystycznych, wskazując w art. 8 ust. 3 ustawy, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W przedstawionym stanie faktycznym Fundacja, realizując swoje cele statutowe, w ramach funkcjonowania obiektu o charakterze zabytkowym, należącego do kompleksu dawnych Zakładów im. I.K. Poznańskiego w Łodzi, przystosowuje jeden z budynków do stworzenia placówki edukacyjnej pod nazwą "X". W ramach działalno#339;ci gospodarczej będzie sprzedawać bilety wstępu do "X", a przychody te będą przeznaczone na sfinansowanie kosztów utrzymania placówki. Fundacja nie przedstawiła pisemnej opinii dotyczącej klasyfikacji świadczonych usług wydanej przez Urząd Statystyczny.W tym zakresie dokonała własnej klasyfikacji, podając, że usługi te zaliczają się do grupowania wg PKWiU 92.52.11 - "Usługi muzealnictwa".

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 157 tego załącznika zostały wymienione usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w poz. 48 i 49 o symbolu PKWiU - ex 92.5.Ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Wobec powyższego tut. Organ informuje, że o ile świadczone ww. czynności zostały przez Podatnika prawidłowo sklasyfikowane do grupowania PKWiU - ex 92.5 " Usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w poz. 48 i 49 " - to na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, wyłącznie w zakresie wstępu, ma do nich zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Jednocze#339;nie należy zauważyć, że organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług PKWiU wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej do właściwego grupowania. Obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla świadczonych czynności należy do podatnika, również podatnik ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, który udziela informacji w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych.W ocenie Fundacji rodzaj aktywności proponowanych dla dzieci w ramach X opisany w stanie faktycznym w pełni uzasadnia klasyfikację według PKWiU 92.52.11. Stosownie do przedstawionej w niniejszej sprawie klasyfikacji należy stwierdzić, że odpłatna działalność Fundacji polegająca na sprzedaży biletów wstępu do "Miasteczka" podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 7% - wyłącznie w zakresie wstępu do X. Wobec powyższego tut. Organ - mając na uwadze przedstawioną klasyfikację - uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2006 r. - za prawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj