Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-644/12-4/JR
z 5 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-644/12-4/JR
Data
2012.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy należności otrzymywane z Europejskiej Agencji Ch. (zwrot kosztów utrzymania – diety oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże), zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 307 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012 r. (data wpływu 6 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749). Pismem z dnia 9 listopada 2012 r., Nr IPTPB2/415-644/12-2/JR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie doręczono w dniu 14 listopada 2012 r., natomiast w dniu 16 listopada 2012 r. złożono uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik został oddelegowany przez swojego pracodawcę (urząd centralny), na okres dwóch lat, do wykonywania jako ekspert narodowy, zadań na rzecz Europejskiej Agencji Ch. (ECHA) w H. Na delegację wyraził również zgodę Komitet ds. Europejskich, zgodnie z procedurą przyjętą w tej sprawie. Delegacja nastąpiła w drodze wymiany listów pomiędzy urzędem centralnym, a ECHA za pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej, określających zakres merytoryczny oraz czas oddelegowania. W okresie oddelegowania pracodawca będzie wypłacał Wnioskodawcy wynagrodzenie, od którego będą odprowadzane wszelkie, należne składki na dotychczasowych zasadach.

Wnioskodawca, przez okres pozostawania w delegacji otrzymuje z ECHA zwrot kosztów utrzymania w H. w postaci diet dziennych, płatnych zbiorczo na koniec miesiąca oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże, płatny na koniec miesiąca. Delegacja oraz wysokość i wypłacanie diet odbywa się na zasadach określonych w Decyzji Dyrektora Wykonawczego ECHA w sprawie zasad stosowanych do ekspertów narodowych (ED/09/2009). Decyzja ta jest wiążąca dla ECHA, eksperta i dla strony delegującej.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że diety oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże są dochodami uzyskanymi z instytucji Unii Europejskiej, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust 1 powyższej decyzji, do delegowanych ekspertów narodowych mają zastosowanie przepisy wyżej wymienionej Decyzji. Oznacza to, iż w przypadku udzielenia zgody przez administrację kraju na delegowanie eksperta, zastosowanie warunków takiego delegowania, włącznie z wysokością wypłacanych diet i ryczałtów jest obligatoryjne i nie może podlegać modyfikacjom w przepisach prawa krajowego.

W związku z powyższym zostało zadane następujące pytanie:

Czy należności otrzymywane z Europejskiej Agencji Ch. (zwrot kosztów utrzymania – diety oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże), zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, które ostatecznie zostało sformułowane w uzupełnieniu wniosku, diety dzienne oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże otrzymywane z Europejskiej Agencji Ch., zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych i nie muszą być wykazywane w zeznaniu podatkowym, gdyż są dochodami uzyskanymi z instytucji Unii Europejskiej, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.). Zastosowanie mają przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r. ze zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4 ze zm.) urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca został oddelegowany przez swojego pracodawcę (urząd centralny), na okres dwóch lat, do wykonywania jako ekspert narodowy, zadań na rzecz Europejskiej Agencji Ch. (ECHA) w H. Na delegację wyraził również zgodę Komitet ds. Europejskich, zgodnie z procedurą przyjętą w tej sprawie.

Wnioskodawca, przez okres pozostawania w delegacji otrzymuje z ECHA zwrot kosztów utrzymania w H. w postaci diet dziennych, płatnych zbiorczo na koniec miesiąca oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże, płatny na koniec miesiąca. Delegacja oraz wysokość i wypłacanie diet odbywa się na zasadach określonych w Decyzji Dyrektora Wykonawczego ECHA w sprawie zasad stosowanych do ekspertów narodowych (ED/09/2009). Decyzja ta jest wiążąca dla ECHA, eksperta i dla strony delegującej.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny, czy stosunek powołania, który stał się dla Wnioskodawcy podstawą wypłaty wynagrodzenia (honorarium) nadaje Jej charakter „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Wobec stwierdzenia Wnioskodawcy, że diety oraz zryczałtowany miesięczny dodatek za podróże są dochodami uzyskanymi z instytucji Unii Europejskiej, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.), uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskany dochód z diet oraz zryczałtowanego miesięcznego dodatku, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj