Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-30/07/DK
z 9 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-30/07/DK
Data
2007.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
izby gospodarcze
warunki zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy koszty organizacji jubileuszu I. :
- druku folderu dotyczącego historii I., wynajmu sali konferencyjnej w Filharmonii, wynagrodzenia dla wykładowców i prelegentów, przerwy kawowe i obiad dla uczestników seminarium, koszty wykonania medalu 15-lecia I. (będzie to medal wręczany zasłużonym dla branży osobom), kwiaty, ewentualnie oprawa muzyczna dla uświetnienia uroczystości,
- uroczysty bankiet wiązać się będzie z poniesieniem kosztów wynajmu Sali, zakupem usług gastronomicznych oraz wynagrodzeń dla zespołu muzycznego
będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 812 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko I., przedstawione we wniosku z dnia 04 września 2007 roku (data wpływu 14 września 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wydatków związanych z organizacją obchodów jubileuszu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 września 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wydatków związanych z organizacją obchodów jubileuszu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Do zadań I. należy w szczególności:

  • reprezentowanie interesów członków I. przede wszystkim wobec organów państwowych i samorządowych oraz ochrona ich interesów,
  • organizowanie pomocy członkom I. w rozwiązywaniu ich problemów organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych,
  • organizowanie wspólnych przedsięwzięć gospodarczych i technicznych,
  • prowadzenie działań na rzecz integracji członków I.,
  • kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej,
  • dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących branży wodociągowo-kanalizacyjnej, jak również wyrażanie opinii o projektach przepisów dotyczących branży,
  • wykonywanie zleconych przez organy państwowe i samorządowe opinii, analiz, opracowań problemowych, sondaży i ekspertyz z zakresu problematyki wodociągowej, kanalizacyjnej i innej,
  • inspirowanie, powoływanie, zakładanie i przystępowanie do specjalistycznych organizacji stowarzyszeń, fundacji, spółek prawa handlowego i innych jednostek działających na rzecz branży,
  • współdziałanie z organizacjami i instytucjami w zakresie ochrony zasobów wodnych oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
  • informowanie członków I. o unijnych mechanizmach finansowych wspierających realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.


I. istnieje od 1992 roku i od początku prowadzi działalność statutową, od roku 1999 prowadzi również działalność gospodarczą (głównie organizacja targów i działalność wydawnicza). Zgodnie z § 34 pkt 5 statutu I. dochód z działalności gospodarczej I. może służyć wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.

W roku 2007 I. obchodzi jubileusz 15-lecia istnienia i w związku z tym planuje organizacje jubileuszu w postaci: części seminaryjno-konferencyjnej oraz uroczystego bankietu.

W związku z powyższym przewiduje się poniesienie następujących kosztów:

  • druku folderu dotyczącego historii I., wynajmu sali konferencyjnej w Filharmonii, wynagrodzenia dla wykładowców i prelegentów, przerwy kawowe i obiad dla uczestników seminarium, koszty wykonania medalu 15-lecia I. (będzie to medal wręczany zasłużonym dla branży osobom), kwiaty, ewentualnie oprawa muzyczna dla uświetnienia uroczystości,
  • uroczysty bankiet wiązać się będzie z poniesieniem kosztów wynajmu Sali, zakupem usług gastronomicznych oraz wynagrodzeń dla zespołu muzycznego.


Obchodom jubileuszu nadano temat „W.”. Wszystkie referaty dotyczyć będą oceny sytuacji w branży wodno-kanalizacyjnej, zwłaszcza oceny wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących branży oraz propagowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych w branży. Będzie to przede wszystkim wymiana doświadczeń między członkami I. Uczestnikami obchodów będą członkowie zrzeszeni w I. Udział będzie odpłatny.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy wyżej wymienione koszty organizacji jubileuszu I. będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, od 01 stycznia 2007 roku nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, do których zalicza się między innymi organizacje jubileuszu firmy (poczęstunek gości, imprezy artystyczne). Nie ulega więc wątpliwości, że ze względu na charakter rodzajowy koszty organizacji jubileuszu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest między innymi działalność w zakresie ochrony środowiska w części przeznaczonej na te cele. Zdaniem Wnioskodawcy mimo, iż wydatki na organizacje jubileuszu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, nie powodują one zwiększenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki, o których mowa związane są bezpośrednio z realizacją celów statutowych (§ 6 statutu: cele statutowe to tworzenie warunków do wymiany doświadczeń pomiędzy członkami I., organizowanie konferencji, sympozjów, organizowanie szkoleń, doradztwa prawnego i ekonomicznego, propagowanie nowoczesnych rozwiązań w branży), co stanowi pozytywną przesłankę ich zwolnienia. Zatem równowartość dochodu odpowiadająca wydatkom/kosztom organizacji jubileuszu będzie wolna od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie określone w cytowanym wyżej przepisie jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych warunków. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele.

Organ podatkowy sprawdzając, czy spełniony został pierwszy warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania, bada jedynie czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Z uwagi na fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności i równości opodatkowania, tym samym przy ich stosowaniu nie można kierować się wykładnią rozszerzającą.

Ponadto należy wskazać, iż sam fakt wydatkowania dochodu na cele statutowe nie musi wiązać, się z prawem do zwolnienia, gdyż cele statutowe nie muszą pokrywać się z celami ujętymi w przytaczanym wyżej przepisie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść własnego stanowiska w sprawie przedstawionego przez Wnioskodawcę należy zauważyć, iż kluczowym elementem dla wyjaśnienia postawionego problemu jest odpowiednia interpretacja zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „ochrona środowiska”. Jako że przedmiotowa ustawa nie definiuje ww. sformułowania, konieczne jest odniesienie się do stosownej definicji zawartej w przepisach prawa regulujących dane zagadnienie. W tym przypadku będzie to ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 ze zm.), gdzie w art. 3 pkt 13 określono ochronę środowiska jako podejmowanie lub zaniechanie działań, umożliwiających zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju; przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom; przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.

Przy podejmowaniu decyzji dotyczącej skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy każdorazowo odnosić tak rozumiane pojęcie ochrony środowiska do brzmienia wskazanego wyżej przepisu.

Biorąc powyższe pod uwagę zauważyć należy iż, co do zasady, organizacja jubileuszu nie jest związana z ochroną środowiska, gdyż jego celem jest uczczenie rocznicy 15-lecia obchodów istnienia I., w konsekwencji wydatki poniesione na jego organizację nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Ponadto należy wskazać, iż zasadniczą działalnością I. nie jest ochrona środowiska, a reprezentowanie interesów gospodarczych zrzeszonych w niej podmiotów. Co prawda I. reprezentuje interesy branży wodno-kanalizacyjnej, której działalność pośrednio wiąże się z ochroną środowiska, nie oznacza to jednak, że wszystkie działania podejmowane przez I. na rzecz jej członków będą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych działaniami podejmowanymi na rzecz ochrony środowiska.

Powyższe wynika z literalnego rozumienia przepisu statuującego zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych, jak również z brzmienia art. 17 ust. 1c pkt 3 powołanej ustawy, w myśl którego, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w: zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego. W cytowanym przepisie ustawodawca wyłączając możliwość korzystania ze zwolnienia przez podmioty m.in. branży wodno-kanalizacyjnej, których usługi pośrednio związane są z ochroną środowiska, wskazał na sposób interpretacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, w zakresie zwolnienia z opodatkowania wydatków związanych z ochroną środowiska, które muszą bezpośrednio dotyczyć ochrony środowiska. Cele statutowe I. w postaci np. prowadzenia działań na rzecz integracji członków I., czy reprezentowania interesów członków I. wobec organów państwowych i samorządowych oraz ochrona ich interesów, jak również organizacja jubileuszu 15-lecia istnienia I. nie spełniają tego kryterium.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zagadnienia należy stwierdzić, iż całokształt wydatków poniesionych na organizację jubileuszu zarówno w części seminaryjno – konferencyjnej jak i w części bankietowej nie będzie korzystać ze zwolnienia w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie będą to wydatki poniesione na rzecz ochrony środowiska.

Reasumując wskazuje się, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj