Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-34/07/DK
z 9 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-34/07/DK
Data
2007.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych --> Właściwość organów podatkowych


Słowa kluczowe
właściwość miejscowa
właściwość urzędu skarbowego
zmiana właściwości urzędu skarbowego


Istota interpretacji
Czy w związku z prezentacją w Rachunku Zysków i Strat – metoda porównawcza – przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi w kwocie, która jest zwiększona o pozycję „zmiany stanu produktów” spółka zobowiązana jest do zmiany właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego?



Wniosek ORD-IN 731 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 roku (data wpływu 17 września 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o izbach i urzędach skarbowych w zakresie sposobu obliczania wysokości przychodów netto z tytułu sprzedaży wyrobów, towarów i usług w celu ustalenia właściwości organu podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o izbach i urzędach skarbowych w zakresie sposobu obliczania wysokości przychodów netto z tytułu sprzedaży wyrobów, towarów i usług w celu ustalenia właściwości organu podatkowego.


W stanie faktycznym przedstawiono dane o przychodach z Rachunku Zysków i Strat na dzień 31.12.2006 r. w wariancie porównawczym:


A Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi w tym: 19.359.631,59 zł

    1. Przychody netto ze sprzedaży produktów 18.704.702,83 zł
    2. Zmiana stanu produktów 240.154,56 zł
    3. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby -
    4. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów 414.774,20 zł


W pozycji „zmiana stanu produktów” wyróżnia się:

  • zmianę stanu robót budowlanych – krótkoterminowych w toku 28.030,85 zł
  • zmianę stanu rozliczeń międzyokresowych kosztów 212.123,71 zł


Pięć milionów euro na dzień 31.12.2006 r. odpowiada kwocie 19.156.000,00 zł.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy w związku z prezentacją w Rachunku Zysków i Strat – metoda porównawcza – przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi w kwocie, która jest zwiększona o pozycję „zmiany stanu produktów” spółka zobowiązana jest do zmiany właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, pozycja „zmiany stanu produktów”, która zwiększa przychody ze sprzedaży wykazane w wariancie porównawczym Rachunku Zysków i Strat nie stanowi przychodów uzyskanych ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług, o których mowa w zawiadomieniu o zmianie właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego.


Spółka osiągnęła przychody netto ze sprzedaży:

  • towarów 414.774,20 zł
  • wyrobów i usług 18.704.702,83 zł
  • razem przychody netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług 19.119.477,03 zł


W związku z tym, że spółka nie osiągnęła przychodów ze sprzedaży netto o wartości co najmniej 5 milionów euro za 2006 rok – nie jest zobowiązana do zmiany właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.), wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności: osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które: w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 5a ust. 2 powołanej ustawy, spełnienie warunku, o którym mowa w cytowanym art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, stwierdza się na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy. Naczelnik urzędu skarbowego może stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, i poinformować o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wobec kryterium określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, znowelizowanej ustawy o urzędach i izbach skarbowych "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro. Przychodem netto w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j. t. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) jest generalnie kwota netto ze sprzedaży materiałów, towarów i produktów gotowych (wyrobów i usług), a więc po pomniejszeniu o rabaty, upusty, skonta oraz o – wynikający z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – należny podatek od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż „zmiana stanu produktów” nie jest w istocie rzeczy przychodem netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług, tym samym nie należy brać pod uwagę wspomnianej pozycji rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) przy określaniu przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług dla celów ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Ponadto należy stwierdzić, iż na podstawie pozostałych danych zawartych w rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) jest możliwe ustalenie wysokości przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług stosownie do treści art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, ustawy o izbach i urzędach skarbowych.

Reasumując powyższe wskazuje się iż, o ile wysokość przychodu netto ze sprzedaży wyrobów, towarów i usług wg przepisów ustawy o rachunkowości – bez uwzględnienia kwoty zmiany stanu produktów – według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego po kursie średnim z końca roku nie przekroczy w przeliczeniu kwoty 5 milionów euro oraz w przypadku gdy nie zachodzą inne przesłanki określone w art. 5 ust. 9b pkt 1-7 ww. ustawy skutkujące zmianą właściwości organu podatkowego, Spółka nie będzie zobowiązana do zmiany właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa do badania, czy w danej sytuacji zachodzi okoliczność skutkująca zmianą właściwości organu podatkowego, tym samym niniejsza interpretacja nie może być traktowana jako rozstrzygnięcie co do właściwości danego organu podatkowego, a jedynie jako wskazówka do prawidłowego określenia takiej właściwości.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj