Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/70/PDI/415-12/07
z 22 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/70/PDI/415-12/07
Data
2007.06.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
  1. Czy należy wystawić informację o wartości wykonanych na rzecz beneficjenta ostatecznego usług doradczych i szkoleniowych na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
  2. Czy należy pobrać zaloczkę na podatek dochodowy od przekazanego beneficjentowi ostatecznemu kwot wsparcoa pomostowego i kwoty dotacji inwestycyjnej


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (t.j. D. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.04.2007 r. ZDZ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 26.04.2007 r. ZDZ zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego – podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ZDZ podpisał w dniu 07.09.2006 r. umowę o dofinansowanie Projektu „Moja Firma – drzwi ku lepszej przyszłości” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionanlnego 2004 – 2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego z Samorządem Województwa Mazowieckiego, zwanym „Instytucją Wdrażającą”, której przedmiotem jest przyznanie środków finansowych (dotacji) na realizację w/w projektu, w tym dotacji:

  • na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych wspierających zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej przez beneficjentów ostatecznych,
  • na wsparcie pomostowe,
  • na jednorazowe dotacje inwestycyjne na rozwój działalności.

Dofinansowanie w postaci przekazania pieniężnego wsparcia pomostowego, które ma ułatwić początkującemu mikroprzedsiębiorcy pokrycie obligatoryjnych opłat, ponoszonych przez mikroprzedsiębiorcę nie zatrudniającego pracowników, niezależnie od poziomu przychodów (w szczególności w postaci składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusze poza ubezpieczeniowe) przekazywane będzie przez ZDZ beneficjentom ostatecznym w terminie miesięcznym, przez okres pierwszych sześciu miesięcy działalności gospodarczej liczonych od zarejestrowania działalności (podstawowe wsparcie pomostowe) lub przez okres sześciu miesięcy po zakończeniu korzystania z podstawowego wsparcia pomostowego, nie dłużej niż do dwunastego miesiąca od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej (przedłużone wsparcie pomostowe).

Dofinansowanie w postaci dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności (ułatwienie sfinansowania pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałego mikroprzedsiębiorstwa, np. na zakup drobnego sprzętu, mebli itp.) będzie wypłacane beneficjentom ostatecznym przez Zakład Doskonalenia Zawodowego jednorazowo w zależności od wartości inwestycji, maksymalnie 15 000,00zł. dla jednego beneficjenta.

Wypłata w/w rodzajów dofinansowania przez Samorząd Województwa Mazowieckiego dla ZDZ będzie dokonywana transzami na podstawie wniosków o płatność.

ZDZ ma wątpliwości, czy w związku z wyżej opisaną sytuacją powinien:

  1. wystawić informację o wartości wykonanych na rzecz beneficjenta ostatecznego bezpłatnych usług doradczych i szkoleniowych na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od przekazanego beneficjentowi ostatecznemu kwot wsparcia pomostowego i kwoty dotacji inwestycyjnej.

W ocenie Zakładu brak jest podstaw prawnych do wystawienia informacji o wartości wykonanych bezpłatnych usług doradczych i szkoleniowych, gdyż są to dochody beneficjenta ostatecznego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym i w związku z tym, że są zwolnione z opodatkowania nie wykazuje się ich w dochodach podatnika i nie wystawia się informacji o wysokości przychodów.

Zdaniem Zakładu brak jest również podstawy do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od przekazanego beneficjentom ostatecznym pieniężnego wsparcia pomostowego i pieniężnej dotacji inwestycyjnej, gdyż dochody te są zwolnione z opodatkowania na tej samej podstawie prawnej co bezpłatne usługi szkoleniowo doradcze. Zdaniem Zakładu gdyby nawet dochody te podlegały opodatkowaniu to wsparcie pomostowe i dotacja inwestycyjna jest przekazywana osobie fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą, to w tym przypadku ta osoba miałaby obowiązek samodzielnie rozliczać się z uzyskanych dochodów i uiścić należny podatek.

We wniosku Zakład nadmienia, że świadczone na rzecz beneficjentów ostatecznych bezpłatne usługi szkoleniowo-doradcze, a także przekazywane im wsparcie pomostowe i dotacja inwestycyjna są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W wyniku analizy informacji zawartych we wniosku Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 w/w ustawy płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że podstawowym warunkiem, który upoważnia osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej do poboru zaliczek na podatek dochodowy jest wypłata należności z tytułu wykonanej czynności, co w opisanym przypadku nie ma miejsca.

Natomiast zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z wniosku wynika, że Zakład w Kielcach jest beneficjentem, przekazującym dofinansowanie w postaci pieniężnego wsparcia pomostowego, które ma na celu ułatwienie początkującym przedsiębiorcom – beneficjentom ostatecznym – dokonania obligatoryjnych opłat (w szczególności składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusze poza ubezpieczeniowe). Ponadto jest beneficjentem przekazującym jednorazowe dotacje inwestycyjne na rozwój działalności gospodarczej. Zakład świadczy również bezpłatne usługi doradcze i szkoleniowe, wspierające zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej przez beneficjentów ostatecznych.

Art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 – 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wspomniano wcześniej beneficjent pomocy jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Tak więc środki pieniężne przekazane na prowadzenie działalności gospodarczej będą spełniały warunek zawarty w art. 14 ust. 2 pkt 2, a w przypadku innych świadczeń niepieniężnych warunek zawarty w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe potwierdza, że nie będą spełnione przesłanki wymienione w art. 20 ust. 1 w/w ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku należy uznać, że na Zakładzie w Kielcach nie ciąży obowiązek:

  1. wynikający z cytowanego wyżej przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wystawienia informacji o wartości wykonanych bezpłatnych usług doradczych i szkoleniowych na rzecz beneficjenta ostatecznego – osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą,
  2. poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przekazanych beneficjentowi ostatecznemu – osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą kwot wsparcia pomostowego i kwoty dotacji inwestycyjnej.

Ponadto Naczelnik tut. Urzędu informuje, że w urzędowej interpretacji przepisów wydanej 7 maja 2007 roku (MB 8/386/2007) Ministerstwo Finansów stwierdziło, że środki pochodzące z funduszy strukturalnych przeznaczonych na finansowanie kontynuowanych projektów realizowanych w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju nie korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w ustawach o podatkach dochodowych dla środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj