Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/259/07/JB
z 2 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/259/07/JB
Data
2007.10.02



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
aktywa
inwestycje w środkach trwałych
koszt wytworzenia
koszty uzyskania przychodów
odpisy aktualizujące
pomoc publiczna
rozliczenia gotówkowe
specjalna strefa ekonomiczna
struktury
wyłączenie z kosztów


Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia do kosztów inwestycji poniesionych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006r. Nr 200, poz. 1473 ze zm) odpisu powodującego zmianę w strukturze aktywów lub pasywów.


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów inwestycji poniesionych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006r. Nr 200, poz. 1473 ze zm) odpisu powodującego zmianę w strukturze aktywów lub pasywów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 29.06.2007r. (data wpływu 03.07.2007r.) Spółka reprezentowana przez radcę prawnego wystąpiła z pytaniem: czy poniesienie kosztów inwestycji, o których mowa w treści § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U z 2006r. Nr 200, poz. 1473), zwanego dalej rozporządzeniem, które to koszty implikują uzyskanie przez podatnika pomocy publicznej rozliczanej w podatku dochodowym od osób prawnych, określonej przepisami art. 12 oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), oznacza ich faktyczne zrealizowanie w znaczeniu kasowym, czy też wystarczające jest dokonanie odpisu niebędącego wydatkiem, powodujące zmianę w strukturze aktywów lub pasywów przedsiębiorcy ?
Jak wynika z opisanego stanu faktycznego Spółka otrzymała w dniu 1.04.2005r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.Jednym z warunków zapisanych w zezwoleniu jest poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15.04.1997r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289 ze zm.) w wysokości co najmniej 9.614.100,00 (dziewięć milionów sześćset czternaście tysięcy sto 00/100) PLN nie później niż do dnia 31.12.2007r. Podatnik wybudował na zakupionej nieruchomości położonej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej halę produkcyjno-biurową oraz zakupił nowe oraz używane środki trwałe. Wszystkie nabyte i wytworzone aktywa zostały zaliczone przez podatnika do składników jego majątku. Dla realizacji wskazanych wyżej inwestycji podatnik zawarł umowę o roboty budowlane z wykonawcą inwestycji. Niewłaściwe, w ocenie inwestora, wykonywanie robót przez wykonawcę, spowodowało brak zapłaty za jedną z faktur wystawionych przez wykonawcę, a jednocześnie wartość tej faktury zaliczono do wydatków zwiększających wartość inwestycji.

Zdaniem Spółki poniesienie kosztów inwestycji, o których mowa w treści § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia, oznacza dokonanie odpisu niebędącego wydatkiem, powodującego zmianę w strukturze aktywów lub pasywów przedsiębiorcy. Stanowisko takie potwierdza regulacja zawarta w art. 3 ust. 1 pkt 31 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym przez koszty rozumie się uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli.
Oznacza to, że dla uznania kosztu za poniesiony dla celów podatkowych wystarczające jest dokonanie odpowiednich zapisów w urządzeniach księgowych powodujące zmianę w strukturze aktywów lub pasywów przedsiębiorcy.
Za taką konstatacją może również przemawiać art. 9 ust. 1 ustawy podatkowej, który nakłada na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty).
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego informuje, że zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1-4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006r. Nr 200, poz. 1473 ze zm.) za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:
- ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
- ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
- kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
- ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Z przepisu wynika, że wydatki kwalifikowane do objęcia pomocą to poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia koszty określonych inwestycji zaliczone do wartości początkowej środków trwałych. Pojęcie ,,koszty poniesione" nie zostało zdefiniowane w w/w rozporządzeniu ani do końca 31.12.2006r. również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1.01.2007r. w art. 15 ust. 4e w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "za dzień poniesienia kosztów uzyskania przychodów" uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jednakże wydatki inwestycyjne nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Jak wynika z treści powołanego przepisu z § 6 ust. 1 pkt 1-4 w/w rozporządzenia określenie ,,poniesione" wskazuje datę rozpoznania kosztów inwestycji jako wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.
W doktrynie prawa ukształtował się pogląd, że koszt poniesiony to koszt faktycznie zrealizowany pod względem kasowym (rozchód pieniężny), a także każdy faktycznie dokonany odpis nie będący wydatkiem powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych.
W opinii tut. organu podatkowego w związku z powołanym stanem prawnym przez "poniesione koszty inwestycji", należy rozumieć zarówno koszty faktycznie zrealizowane w znaczeniu kasowym jak i koszty, w związku z którymi nie dokonano płatności, ale które wpłynęły na zmianę aktywów lub pasywów podatnika. Otrzymanie przez Spółkę faktury od wykonawcy inwestycji, dokumentującej wykonanie roboty budowlanej, zaliczonej do wartości początkowej środków trwałych jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycyjnych, kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Uznając za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego, orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj