Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-981/12-2/BH
z 12 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-981/12-2/BH
Data
2012.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym --> Sprzedawcy

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym --> Warunki zwrotu

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym --> Podróżni


Słowa kluczowe
podróżni
zwrot podatku


Istota interpretacji
Sprzedawca może dokonać zwrotu podatku VAT podróżnym jedynie w sytuacji, gdy potwierdzenie wywozu jest autentyczne



Wniosek ORD-IN 494 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2012 r. (data wpływu 1.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie procedury zwrotu podatku VAT podróżnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie procedury zwrotu podatku VAT podróżnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową. Jednym ze sposobów prowadzenia przez spółkę działalności jest sprzedaż towarów w systemie, o którym mowa w art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 nr 177 poz. 1054 zwaną dalej „ustawą o VAT”). Spółka spełnia wymogi wskazane w art. 127 ust. 1-6 ustawy o VAT, aby móc dokonywać podróżnym, niemającym stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towaru na terytorium kraju. Spółka w ramach swojej działalności dokonuje zwrotu podatku VAT od towarów nabytych przez podróżnych obcokrajowców, tzw. TAX FREE.

W dniu 11.06.2012 r. obywatel Ukrainy AA, nieposiadający stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, dokonał u Wnioskodawcy zakupów towarów, które zamierzał następnie wywieźć poza terytorium Unii Europejskiej. W związku z powyższym Spółka wystawiła, wymagane na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (w dalszej części zwanym Rozporządzeniem), dokumenty TAX FREE, na każdy zakup dokonany przez podróżnego. Podróżny dokonał w tym dniu zakupu 56 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 67 sztuk filtrów powietrza na łączną kwotę 2.088,54 zł, z czego podatek od towarów i usług wyniósł 390,54 zł, co zostało potwierdzone na dokumencie TAX FREE nr X.

Również w dniu 11.06.2012 r. podróżny dokonał u Wnioskodawcy zakupu 56 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 67 sztuk filtrów powietrza na łączną kwotę 2088,54 zł z czego podatek od towarów i usług wyniósł 390,54 zł, co zostało potwierdzone na dokumencie TAX FREE nr X. Podróżny w dniu 11.06.2012 r. dodatkowo zakupił u Wnioskodawcy 56 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 67 sztuk filtrów powietrza, na łączną kwotę 2.088,54 zł z czego podatek od towarów i usług wyniósł 390,54 zł, co zostało potwierdzone na dokumencie TAX FREE nr X.

Dla opisywanego stanu faktycznego istotny jest również fakt, że w tym samym dniu u Wnioskodawcy dokonywali zakupów także dwaj inni podróżni, obywatele Ukrainy: AB, który zakupił u Wnioskodawcy 57 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 68 sztuk filtrów powietrza, na łączną kwotę 2.122,50 zł z czego podatek od towarów i usług wyniósł 396,89 zł, co zostało potwierdzone na dokumencie TAX FREE nr X; AC, który zakupił u Wnioskodawcy 57 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 58 sztuk filtrów powietrza na łączną kwotę 2122,50 zł, z czego podatek od towarów i usług wyniósł 396,89 zł, co zostało potwierdzone dokumentem TAX FREE nr X, 56 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 67 sztuk filtrów powietrza na łączną kwotę 2.088,54 zł z czego podatek od towarów i usług wyniósł 390,54 zł co zostało potwierdzone na dokumencie TAX FREE nr X oraz 57 sztuk filtrów oleju i paliwa i 68 sztuk filtrów powietrza na łączną kwotę 2.122,50 zł z czego podatek od towarów i usług wyniósł 396,89 zł co zostało potwierdzone na dokumencie TAX FREE nr X. Wszystkie powyższe transakcje zostały zarejestrowane za pomocą kasy fiskalnej, a paragony zostały dołączone do każdego z dokumentów TAX FREE.

Zgodnie z zapisem ustawy zwrot podatku może być dokonany po przedstawieniu przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę potwierdzonego przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. W sierpniu 2012 r. w imieniu wymienionych wyżej podróżnych, zgłosił się do Wnioskodawcy jeden z nich o zwrot podatku przedstawiając potwierdzone przez urząd celny dokumenty. Podróżny wystąpił w imieniu zarówno swoim jak i pozostałych dwóch podróżnych. Z dokumentów przedstawionych przez podróżnych wynika, że każdy z nich dokonał wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej z innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, a mianowicie z S. w Rumunii. Wywóz ten został potwierdzony przez urząd celny w Rumunii. Dokumenty te nie zawierały stempla funkcjonariusza celnego, a jedynie jego nieczytelny podpis. Ponadto pieczęć urzędu celnego wyglądała w sposób całkowicie odmienny niż pieczęć, którą określają przepisy Rozporządzenia. Po pierwsze kształt pieczątki nie jest prostokątny lecz okrągły, nie zawierała ona zapisu „VAT- ZWROT” na wzór stempla jakiego używają polskie służby celne, a ponadto nie zawierała wdrukowanego numeratora, jaki posiadają pieczęcie urzędów celnych na terytorium kraju. Szczegółowy numer został dopisany ręcznie i parafowany nieczytelnym podpisem funkcjonariusza celnego.

Początkowo pracownik Wnioskodawcy odmówił przyjęcia takiego dokumentu i wezwał podróżnego do przedstawienia dokumentów z właściwymi stemplami urzędu celnego, dając mu na wzór kserokopię odbicia stempla jakim posługują się organy celne na terytorium kraju. Podróżny zgłosił się ponownie w organie celnym w S., w Rumunii, gdzie uzyskał informację, że organy celne w Rumunii nie posiadają innych stempli i nie ma możliwości, aby postawić na tych dokumentach inną pieczęć. Również poszczególni funkcjonariusze celni w Rumunii nie posiadają swoich indywidualnych pieczęci, które mogliby przystawić w miejscu do tego przeznaczonym na dokumencie TAX FREE. W tym miejscu warto wskazać, że każdy z podróżnych posiadał tak samo potwierdzony dokument zatem można wywnioskować, że wewnętrzne przepisy jakie stosują organy celne w Rumunii, określają odmiennie wzór stempla jaki organy powinny stawiać na dokumentach dających prawo do zwrotu podróżnym obcokrajowcom podatku od towarów i usług. Podróżni zgłosili się zatem ponownie w dniu 28 sierpnia 2012 r. z tymi samymi dokumentami oraz z informacją, że organy celne w Rumunii posługują się takimi stemplami jaki został postawiony na przedmiotowych dokumentach TAX FREE. Spółka wstrzymała się jednak z dokonaniem zwrotu VAT dla tych podróżnych do czasu otrzymania interpretacji w tej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z sytuacją, że podróżny niemający stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej wywiózł towar opuszczając terytorium Unii z innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju i przedstawił na potwierdzenie tego wywozu dokumenty TAX FREE opatrzone stemplem urzędu celnego w tym państwie, wyglądającym odmiennie niż wzór przedstawiony w Rozporządzeniu, gdyż odmienny wzór stempla obowiązuje zgodnie z wewnętrznymi przepisami administracyjnymi tego państwa, można dokonać zwrotu podróżnemu zapłaconego przez niego podatku od towarów i usług oraz czy w związku z tym, sprzedawca będzie mógł w odniesieniu do towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu zastosować stawkę podatku 0%, a tym samym, czy w takim przypadku nie będą miały zastosowania przepisy polskiego Rozporządzenia, lecz przepisy administracyjne obowiązujące w Rumunii określające wzór stempla...
  2. Czy sprzedawca ma prawo ingerować i ograniczać ilość kupowanych przez podróżnych towarów, widząc, że nabywa on duże ilości towaru mogące sugerować, iż nie są one nabywane tylko na cele osobiste, a jeżeli tak to na podstawie jakich przepisów...
  3. Czy sprzedawca może dokonać zwrotu podatku innej osobie niż ta, która została wpisana w imiennym dokumencie zwrotu VAT dla podróżnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, w odpowiedzi na pytanie nr 1, z przedstawionej powyżej sytuacji wynika, że przepisy ogólne określone w ustawie o VAT w zakresie zwrotu podróżnym, niemającym stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zapłaconego podatku od towarów i usług od towarów, które podróżny wywiózł poza terytorium Unii, muszą mieć jednolite zastosowanie na terytorium całej Unii Europejskiej i zwrot taki winien przysługiwać podróżnemu niezależnie od tego czy opuszcza terytorium Unii Europejskiej z kraju, w którym dokonał zakupu towaru czy też z terytorium innego państwa członkowskiego, o ile będzie w stanie wykazać, że wywozu takiego rzeczywiście dokonał. W tym zakresie zgodnie z art. 128 ust. 5 ustawy o VAT potwierdzenie wywozu powinno być dokonane na dokumencie TAX FREE przez urząd celny, przez który towary te zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej. W przedmiotowej sytuacji podróżny wymóg ten spełnił, przedstawiając dokumenty opatrzone pieczęcią urzędu celnego w S., w Rumunii, skąd opuszczał terytorium Unii Europejskiej. Jeżeli jednak, każde z państw członkowskich Unii Europejskiej może w odmienny sposób określać wzór stempla potwierdzającego wywóz towarów, jak również nie w każdym państwie członkowskim obowiązują indywidualne pieczęcie każdego z funkcjonariuszy celnych, nie powinno to mieć negatywnego wpływu na prawo podróżnego do uzyskania zwrotu zapłaconego podatku od towarów i usług. Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że w takiej sytuacji nie będą miały zastosowania przepisy Rozporządzenia, natomiast zastosowanie będzie miał art. 128 ust. 5 ustawy o VAT obowiązującej w Polsce jak również wewnętrzne przepisy administracyjne obowiązujące w tym zakresie w Rumunii. Zatem w sytuacji, gdy podróżny przedstawił sprzedawcy wystawiony przez niego dokument TAX FREE potwierdzony pieczęcią urzędu celnego obowiązującą według przepisów administracyjnych państwa członkowskiego, z którego podróżny opuszczał terytorium Unii Europejskiej, należy uznać, że zostały spełnione wszystkie wymagania jakie ustawa o VAT wiąże z możliwością uzyskania zwrotu zapłaconego podatku od towarów i usług od towarów, które zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej. W związku z tym sprzedawca może zwrócić podróżnemu zapłacony podatek, a sam może w odniesieniu do dostawy tych towarów zastosować stawkę podatku 0%.

Ad. 2

W zakresie odpowiedzi na drugie pytanie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma podstaw do tego, aby sprzedawca w jakikolwiek sposób mógł ingerować w ilość zakupowanych przez podróżnego towarów, ani tym bardziej ograniczać ich ilości podczas sprzedaży. Żaden przepis ustawy o VAT, która reguluje kwestię zwrotu VAT podróżnym nie przewiduje takiego uprawnienia po stronie sprzedawcy. Mimo, iż podróżny dokonuje zakupu dużej ilości towarów, mogącej sugerować, że nie będzie on przeznaczony tylko na cele osobiste, ustawa nie daje sprzedawcy żadnego prawa do ustalenia w jakim celu podróżny nabywa towar.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, w art. 126 ust. 1 określone zostało prawo do otrzymania zwrotu VAT podróżnym, którzy dokonują wywozu towaru poza terytorium Unii Europejskiej w stanie nienaruszonym w bagażu osobistym. Z kolei w art. 56 ust 5 ustawy o VAT została przedstawiona definicja bagażu osobistego, z której wynika, iż jest to cały bagaż, który podróżny jest w stanie przedstawić organom celnym wyjeżdżając z terytorium kraju, jak również bagaż który przedstawia później pod warunkiem przedstawienia dowodu, że bagaż ten był zarejestrowany jako bagaż towarzyszący w momencie wyruszenia w podróż. Sprzedawca nie może zatem zakwestionować, że duża ilość towaru zakupowanego przez podróżnego nie wyczerpuje wymogu przewiezienia towaru w bagażu osobistym. Jeżeli zatem ustawodawca nie przewidział dla sprzedawcy uprawnienia do kwestionowania i ograniczania ilości zakupionego przez podróżnego towaru w systemie, o którym mowa w art. 126-130 ustawy o VAT, sprzedawca nie ma żadnego obowiązku ani uprawnienia do odmowy dokonania przez kupującego zakupu towaru w dużej ilości, a następnie odmowy dokonania zwrotu VAT, jeżeli wywóz towarów został w sposób prawidłowy i bez zastrzeżeń potwierdzony przez organy celne.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli urząd celny potwierdzi wywóz towarów nabytych w ramach systemu o którym mowa w art. 126-130 ustawy o VAT poprzez odpowiednie ostemplowanie dokumentu zgodnie z zasadą określoną w art. 128 ust. 5 ustawy o VAT niezależnie od ilości zakupionych towarów sprzedawca ma prawo skorzystać z tej procedury. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zakupiony towar zmieścił się w bagażu osobistym podróżnego, co potwierdził urząd celny, wówczas zostały spełnione wszelkie przesłanki jakie ustawa przewiduje w tej procedurze. Sprzedawca w takich warunkach powinien zatem dokonać podróżnemu zwrotu VAT, a sam może zastosować od tych towarów stawkę podatku 0%. Dla sprzedawcy jedyną i wystarczającą podstawą do dokonania zwrotu VAT podróżnemu jest dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Sprzedawca, aby móc dokonać zwrotu VAT nie musi posiadać, żadnych innych dodatkowych dokumentów, a w szczególności nie musi posiadać oświadczeń podróżnego dotyczących przeznaczenia zakupowanego towaru. Nie ma przy tym również znaczenia ilość nabytych towarów, ani częstotliwość dokonywania przez podróżnego zakupów.

Reasumując sprzedawca nie ma obowiązku badać ani domniemywać celu nabywanych przez podróżnego towarów i jeżeli otrzyma od podróżnego dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej ma prawo i obowiązek zastosować procedurę systemu zwrotu podatku podróżnym, co oznacza zastosowanie stawki podatku 0% i zwrot podróżnemu VAT niezależnie od ilości zakupowanego towaru i częstotliwości zakupów, o ile sprzedawca otrzyma dokument nie później niż w terminie 10 miesięcy licząc od końca miesiąca w którym dokonano dostawy.

Ad. 3

W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 3 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podstawowym warunkiem dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu i tym samym zastosowania stawki podatku 0% jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu zawierającego potwierdzenie dokonane przez właściwy organ celny, iż towar został wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej. Podróżny nie musi jednak zgłaszać się osobiście, aby podatek ten odebrać i może posłużyć się w tym celu inną osobą. Zgodnie bowiem z regułami wskazanymi w kodeksie cywilnym, osoba fizyczna może działać osobiście lub przez pełnomocnika. Zatem także zwrot podatku może nastąpić do rąk innej osoby niż wskazanej w imiennym dokumencie zwrotu VAT dla podróżnych, o ile przedstawi ona prawidłowo wypełniony dokument TAX FREE oraz pisemne upoważnienie do odbioru w imieniu podróżnego podatku. Zatem w sytuacji, gdy w imieniu podróżnego jako jego pełnomocnik zgłosi się inna osoba, sprzedawca będzie mógł wypłacić mu VAT należny temu podróżnemu i zastosować stawkę podatku 0% w stosunku do dostawy tych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

W myśl art. 128 ust. 1 ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1 (art. 128 ust. 2).

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, urząd celny potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do potwierdzania wywozu z terytorium Unii Europejskiej towarów nabytych przez podróżnego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (art. 128 ust. 4).

W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, zwrot podatku przysługuje, jeżeli dokument, o którym mowa w ust. 2, został potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej (art. 128 ust. 5).

Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
  2. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
  3. posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (art. 129 ust. 2).

Na mocy art. 130 ust. 1 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361).

Zgodnie § 4 pkt 12 ww. rozporządzenia dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać napis: „Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz, że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji….) poza terytorium Unii Europejskiej” oraz miejsce na datę, podpis i stemple funkcjonariusza celnego. Przepis ust. 13 ww. paragrafu, jako element dodatkowy, wymienia miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Wzór stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zawiera Załącznik nr 2 do rozporządzenia. Określa on mianowicie kształt stempla, jego wymiary oraz dane jakie stempel winien zawierać dotyczące identyfikacji urzędu celnego, a w szczególności datę oraz zwrot „VAT-ZWROT”.

Powyższe uregulowania dotyczą wyłącznie sytuacji kiedy to podróżny przekracza granicę Polski z państwem trzecim. Zdarzają się jednak przypadki gdy podróżny, który dokona zakupów na terytorium Polski, przekracza granicę z państwem trzecim w innym kraju członkowskim niż Polska. Wówczas to pieczęć stosowana w celu wydania potwierdzenia o wywozie towarów poza terytorium Unii Europejskiej winna być zgodna ze wzorem określonym przez przepisy tego kraju.

W myśl art. 147 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11.12.2006 r. ze zm.), każde państwo członkowskie przekazuje Komisji wzory pieczęci, jakie stosuje się w celu wydania potwierdzenia przez urząd celny, przez który towary zostały wyprowadzone. Komisja przekazuje te informacje organom podatkowym w pozostałych państwach członkowskich.

Odnosząc się do kwestii ilości zakupywanego towaru przez podróżnych, wskazać należy, że przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku podróżnym nie regulują kwestii ilości sprzedaży towarów w systemie TAX FREE. Przepis art. 126 ust. 1 ustawy stanowi, że osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, o ile wywiozą te towary w stanie nienaruszonym poza terytorium Unii Europejskiej w ich bagażu osobistym.

Minister Finansów na podstawie art. 130 ust. 3 pkt 2 ustawy wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie minimalnej łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 362), w którym to ustalił minimalną kwotę łącznej wartości zakupów wraz z podatkiem od towarów i usług, wynikającą z dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług zapłaconego przy nabyciu przez niego towarów. Kwota ta, zgodnie z § 1 rozporządzenia, wynosi 200 zł. Nie ma natomiast ustalonej maksymalnej kwoty wartości zakupów.

Przepisy ustawy o VAT w zakresie zwrotu podatku podróżnym nie regulują definicji bagażu osobistego, o którym mowa w art. 126 ust. 1 ustawy. W związku z tym należy posłużyć, w drodze analogii, definicją bagażu osobistego uregulowanego na potrzeby zwolnień od podatku importu towarów. W myśl art. 56 ust. 5 ustawy przez bagaż osobisty rozumie się cały bagaż, który podróżny jest w stanie przedstawić organom celnym, wjeżdżając na terytorium kraju, jak również bagaż, który przedstawi on później organom celnym, pod warunkiem przedstawienia dowodu, że bagaż ten był zarejestrowany jako bagaż towarzyszący w momencie wyruszenia w podróż przez przedsiębiorstwo, które było odpowiedzialne za jego przewóz. (…).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że bagaż osobisty, o którym mowa w art. 126 ust. 1 ustawy to cały bagaż, który podróżny przedstawia organom celnym w trakcie swojego wyjazdu, jak również taki bagaż, który został zarejestrowany jako bagaż towarzyszący w trakcie wyjazdu takiej osoby, przez przedsiębiorcę odpowiedzialnego za jego przetransportowanie.

Odnosząc się do problemu możliwości odbioru zwrotu podatku przez pełnomocnika, stwierdzić należy, że zgodnie z § 4 pkt 14 wcześniej cyt. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów (…), dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać formę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnemu; w przypadku gdy zwrot podatku ma:

  1. zostać dokonany w formie wypłaty gotówkowej, należy zamieścić napis: „Zwrot podatku w kwocie……..zł……...gr otrzymałem (-łam)”, a pod nim wskazać miejsce na wstawienie daty otrzymanego zwrotu podatku oraz podpis podróżnego,
  2. nastąpić w formie bezgotówkowej, należy podać, w jakiej postaci zwrot podatku ma nastąpić.

Uwzględniając powyższe podróżnym jest osoba fizyczna niemająca stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Podróżnemu, który nabył towar w kraju i następnie w stanie nienaruszonym wywiózł go w bagażu osobistym poza terytorium Wspólnoty – przysługuje prawo do otrzymania zwrotu zapłaconego podatku. Podstawą do dokonania zwrotu jest przedstawiony przez podróżnego imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę. Dokument ten musi w szczególności zawierać kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towaru. Do dokumentu powinien być załączony paragon fiskalny z kasy rejestrującej, wystawiony przez sprzedawcę. Wywóz towarów na przedmiotowym dokumencie potwierdza urząd celny w kraju faktycznego wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Odbiór otrzymanego zwrotu podatku na dokumencie Zwrot VAT dla Podróżnych potwierdza podpisem podróżny.

Z uwagi na powyższe do otrzymania zwrotu zapłaconego przy dostawie podatku uprawniony jest podróżny.

Jednak zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn zm. ) strona może działać przez pełnomocnika, o którym mowa w art. 98-109 ww. ustawy. Dlatego też zwrot podatku może otrzymać osoba, która przedstawi sprzedawcy prawidłowo wypełniony, spełniający wszystkie wymogi określone w art. 128 ustawy o podatku od towarów i usług dokument TAX FREE wystawiony na inną osobę oraz przedstawi pisemne upoważnienie do odbioru kwoty określonej w przedmiotowym dokumencie wystawione przez osobę, której dane widnieją na dokumencie TAX FREE.

Z wniosku wynika, że w dniu 11.06.2012 r. trzej podróżni, obywatele Ukrainy dokonywali u Wnioskodawcy zakupów dużej ilości filtrów oleju oraz filtrów powietrza. Jeden z nich dokonał zakupu 168 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 201 sztuk filtrów powietrza. Wnioskodawca wystawił kupującemu 3 dokumenty sprzedaży. Drugi analogicznie 57 i 68 na jeden dokument sprzedaży. Trzeci z kolei 170 sztuk filtrów oleju i paliwa oraz 193 sztuk filtrów powietrza i tym razem Wnioskodawca wystawił 3 dokumenty sprzedaży.

Podróżni przekroczyli granicę Wspólnoty w Siret w Rumunii. Wywóz towarów został potwierdzony przez urząd celny w Rumunii. Dokumenty nie zawierały stempla funkcjonariusza celnego, a jedynie jego nieczytelny podpis. Ponadto pieczęć urzędu celnego wyglądała w sposób całkowicie odmienny niż pieczęć, którą określają przepisy rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie określenia wzorów (…). Po pierwsze kształt pieczątki nie jest prostokątny lecz okrągły, nie zawierała ona zapisu „VAT-ZWROT” na wzór stempla jakiego używają polskie służby celne, a ponadto nie zawierała wdrukowanego numeratora, jaki posiadają pieczęcie urzędów celnych na terytorium kraju. Szczegółowy numer został dopisany ręcznie i parafowany nieczytelnym podpisem funkcjonariusza celnego. Z informacji przekazanych Wnioskodawcy przez podróżnych wynikało, że w Rumunii nie posiadają innych stempli i nie ma możliwości, aby postawić na tych dokumentach inną pieczęć. Również poszczególni funkcjonariusze celni w Rumunii nie posiadają swoich indywidualnych pieczęci, które mogliby przystawić w miejscu do tego przeznaczonym na dokumencie TAX FREE.

W sierpniu 2012 r. w imieniu wymienionych wyżej podróżnych, zgłosił się do Wnioskodawcy jeden z nich o zwrot podatku przedstawiając potwierdzone przez urząd celny dokumenty. Podróżny wystąpił w imieniu zarówno swoim jak i pozostałych dwóch podróżnych. Z dokumentów przedstawionych przez podróżnych wynika, że każdy z nich dokonał wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej z terytorium Rumunii.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości dokonania zwrotu podróżnym w sytuacji przedstawionej we wniosku.

Odnosząc zdarzenie przyszłe opisane we wniosku do cyt. wcześniej przepisów stwierdzić należy, że warunkiem koniecznym dla dokonania zwrotu podatku podróżnemu jest wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej oraz posiadanie dokumentu potwierdzającego ten wywóz, przy czym potwierdzenie to odbywa się w ściśle sformalizowanym trybie. Celem weryfikacji czy posiadane przez podróżnego dokumenty są właściwie poświadczone przez organy celne zostało wydane cyt. wcześniej rozporządzenie. A zatem podatnicy mają możliwość weryfikacji dokumentów m.in. w zakresie umieszczenia na nich właściwych stempli organów celnych.

Potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty nie zawsze może dokonywać polski urząd celny. W przypadku dokonania wywozu zakupionych uprzednio towarów na terytorium Polski do państwa trzeciego ale przez granicę z innym niż Polska krajem członkowskim potwierdzenia wywozu towarów będzie dokonywać urząd celny w tym państwie, z którego towary będą wywiezione ostatecznie poza Wspólnotę.

W zdarzeniu opisanym we wniosku podróżni opuszczali terytorium Unii Europejskiej w Rumunii a konkretnie w Siret. W związku z tym ich dokumenty były potwierdzone jedynie przez służby celne Rumunii.

Rację ma Wnioskodawca twierdząc, że zwrot podatku VAT winien przysługiwać podróżnemu niezależnie od tego czy opuszcza on terytorium Unii Europejskiej z Polski czy też z innego kraju członkowskiego. Poświadczenia wywozu dokonuje urząd celny kraju, z którego wywóz faktycznie następuje, w oparciu o przepisy obowiązujące w danym kraju. Zatem w sytuacji, gdy podróżny przedstawi sprzedawcy wystawiony przez niego dokument TAX FREE potwierdzony pieczęcią urzędu celnego obowiązującą według przepisów administracyjnych państwa członkowskiego, z którego podróżny opuszczał terytorium Unii Europejskiej, należy uznać, że zostały spełnione wymagania jakie ustawa o VAT wiąże z obowiązkiem potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W związku z tym sprzedawca może zwrócić podróżnemu zapłacony podatek, a sam może w odniesieniu do dostawy tych towarów zastosować stawkę podatku 0%.

Należy zaznaczyć, że sprzedający ma prawo do dokonania zwrotu podatku VAT podróżnym jak również do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% jedynie w sytuacji gdy dokument wystawiony przez sprzedawcę zawiera faktyczne potwierdzenie urzędu celnego, że towar będący przedmiotem sprzedaży został wywieziony poza terytorium Wspólnoty. Odnosząc powyższe do zdarzenia opisanego we wniosku, jedynie w sytuacji gdy podróżni – obywatele Ukrainy, dokonujący zakupu towarów u Wnioskodawcy po przedstawieniu dokumentu wystawionego przez Wnioskodawcę, na którym urząd celny Rumunii potwierdził w sposób zgodny z obowiązującymi w Rumunii przepisami w tym zakresie, wywóz towarów poza granice Wspólnoty, Wnioskodawca ma prawo (po spełnieniu pozostałych warunków zawartych w przepisach) do dokonania zwrotu podatku VAT w związku z zakupem przez podróżnych towarów. Wnioskodawca ma również prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy towarów, od których dokonał zwrotu.

Jednakże nie można uznać za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, że w sprawie zostały spełnione wszystkie wymagania jakie ustawa o VAT wiąże z możliwością uzyskania zwrotu zapłaconego podatku od towarów, które zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej, co powoduje, że Wnioskodawca może zwrócić podróżnemu zapłacony podatek, a sam może w odniesieniu do dostawy towarów zastosować stawkę podatku w wysokości 0%. Z przytoczonych regulacji wynikają warunki stosowania przez sprzedawcę stawki 0%, pośród których wymieniono posiadanie dokumentu określonego w art. 128 ust. 2, zawierającego potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Skoro zatem podstawą zastosowania stawki 0% ma być dokument stwierdzający określone zdarzenie, to nie powinno budzić wątpliwości, że chodzi tu o dokument cechujący się poprawnością materialną, a zatem taki dokument, który faktycznie potwierdza wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (odpowiada rzeczywistemu stanowi rzeczy). Tut. Organ nie jest kompetentny do oceny dokumentów pod względem ich prawidłowości. Ustalenie czy potwierdzenie urzędu celnego w Rumunii jest dokonane w sposób prawidłowy należy do obowiązków Wnioskodawcy, jako podmiotu, który stosuje procedurą zwrotu VAT podróżnym. To Wnioskodawca winien przedsięwziąć wszelkie racjonalne środki, jakie pozostawały w jego mocy, aby ustalić, że potwierdzenie urzędu celnego Rumunii na dokumentach TAX FREE jest prawidłowe i zgodne z przepisami tego kraju. Jak wskazano wcześniej, zgodnie z art. 147 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE organy podatkowe wszystkich państw członkowskich są w posiadaniu informacji o wzorach pieczęci, jakie stosuje się w celu wydania potwierdzenia przez urząd celny, przez który towary są wyprowadzane. Z powyższego wynika, że organy podatkowe każdego państwa członkowskiego są w posiadaniu informacji o wzorach pieczęci potwierdzających wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej.

Z wniosku wynika, że wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również możliwości zastosowania zwrotu podatku VAT ze względu na to, iż podróżni dokonali zakupu dużych ilości filtrów.

Przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku VAT podróżnym nie regulują kwestii ilości sprzedaży towarów w systemie TAX FREE, jak również nie wskazują maksymalnej wartości na jaką podróżny może dokonać zakupów. Jednakże zauważyć należy, że celem art. 126 - 130 ustawy jest uzyskanie przez podróżnego zwrotu VAT z tytułu wywozu towarów nabytych na terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w ilościach wskazujących na ich konsumpcyjne, a nie handlowe przeznaczenie. W literaturze przedmiotu podkreśla się, że zastosowanie stawki 0% w procedurze zwrotu VAT podróżnym upodabnia czynność, której przedmiotem był wywieziony towar, do eksportu towarów. Ten schemat sprzedaży niekiedy bywa nazywany „eksportem detalicznym" (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, wydanie IV, komentarz do art. 126, 127,128,129, 130, Lex nr 117987). Zauważyć należy, że procedura zwrotu VAT podróżnym jest procedurą szczególną i stwierdzenie czy zakup wskazanej we wniosku ilości towarów w przedstawionych okolicznościach pozwala na zastosowanie tej procedury przez Wnioskodawcę nie może odbyć się w drodze wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego. Takiej oceny mogą dokonać organy podatkowe poprzez zbadanie okoliczności w jakich doszło do zakupu towaru.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że ma On obowiązek zastosować procedurę systemu zwrotu podatku podróżnym, co oznacza zastosowanie stawki podatku 0% i zwrot podróżnemu VAT niezależnie od ilości nabywanego towaru i częstotliwości zakupów, o ile Sprzedawca otrzyma dokument nie później niż w terminie 10 miesięcy licząc od końca miesiąca w którym dokonano dostawy.

Co do możliwości dokonania zwrotu podatku VAT pełnomocnikowi należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że zwrot podatku może nastąpić do rąk innej osoby niż wskazanej w imiennym dokumencie zwrotu VAT dla podróżnych, o ile przedstawi ona prawidłowo wypełniony dokument TAX FREE oraz pisemne upoważnienie do odbioru w imieniu podróżnego podatku. Oznacza to, że w sytuacji gdy w imieniu podróżnego jako jego pełnomocnik zgłosi się inna osoba, sprzedawca będzie mógł wypłacić VAT należny i zastosować stawkę podatku 0% w stosunku do dostawy tych towarów.

Jednakże tut. Organ jest zobowiązany do oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego we wniosku zdarzenia. Z okoliczności sprawy wynika, że podróżni dokonali zakupu towarów w ilościach budzących wątpliwości Wnioskodawcy oraz przedstawili dokumenty, których sposób potwierdzenia przez urząd celny Rumunii wywozu towarów również Spółka poddaje w wątpliwość. W takim stanie rzeczy tut. Organ nie może uznać stanowiska Wnioskodawcy, że Spółka może dokonać zwrotu podatku jednemu z kupujących, który wystąpił w imieniu dwóch pozostałych podróżnych, za prawidłowe.

Reasumując, Sprzedawca może dokonać zwrotu VAT podróżnym z Ukrainy, jedynie w sytuacji gdy potwierdzenie wywozu towarów na dokumencie TAX FREE jest zgodne z obowiązującymi w Rumunii przepisami. Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania zwrotu podatku podróżnemu, jeżeli ilości zakupionego towaru wskazują na handlowe przeznaczenie tego towaru.

Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do zdarzenia opisanego we wniosku, stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj