Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/67/2007/PP
z 17 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/67/2007/PP
Data
2007.09.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
dzieci i młodzież
fundusz świadczeń socjalnych
kolonie i obozy
kolonie i obozy
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wartość dopłat do wypoczynku dla dzieci i młodzieży są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof?
Czy o w/w zwolnieniu przedmiotowym powinien decydować wiek dziecka w momencie rozpoczęcia korzystania z wypoczynku, tj. od 18 lat, a w konsekwencji dopłata do tego wypoczynku udzielona przez pracodawcę w terminie późniejszym może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z w/w przepisem art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko Strony za prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" dofinansowuje wypoczynek dzieci i młodzieży do lat 18, a dopłata do wypoczynku może nastąpić dopiero po odbyciu wypoczynku. Zdarzają się często sytuacje, że dziecko rozpoczęło wypoczynek przed 18 rokiem życia, a dopłata do wypoczynku następuje już po ukończeniu przez dziecko 18 lat. Pracownicy kwestionują, że o poborze podatku decyduje wiek dziecka w dniu dopłaty do wypoczynku, a nie wiek dziecka w dniu rozpoczęcia wypoczynku.

Spółka uważa, że wolą ustawodawcy było, żeby dopłaty do wypoczynku korzystały ze zwolnienia musi być spełniony warunek, iż z wypoczynku korzystają dzieci i młodzież przed ukończeniem 18 roku życia. Z przepisu bowiem – zdaniem Strony – nie wynika wprost, że dopłata, aby była wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, musi być udzielona w czasie, gdy dziecko nie ukończyło jeszcze 18 lat i dlatego nieważna jest data otrzymania dofinansowania. Zatem o zwolnieniu przedmiotowym z podatku dochodowego od osób fizycznych powinien decydować wiek dziecka w momencie rozpoczęcia korzystania z wypoczynku, tj. do 18 lat, a w konsekwencji dopłata do tego wypoczynku udzielona przez pracodawcę w terminie późniejszym może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Strony jest prawidłowe.


    Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 214, poz. 176 z późn. zm./, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. a)z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Powyższe zwolnienie od podatku dotyczy dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 tzn. do ukończenia 18 roku życia, a zatem w omawianym przypadku liczy się wiek dziecka w momencie korzystania ze zorganizowanego wypoczynku, nie zaś wiek dziecka w dniu wypłaty dopłaty.

Zasady dotyczące określania terminów, w tym wieku osób fizycznych, regulują przepisy art. 112 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), w myśl których termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia. Zatem osiemnasty rok życia osiąga sie z początkiem dnia, który swą datą odpowiada dniu urodzenia. Dla przykładu osoba, która urodziła się 3 marca 1981 r. ukończy 18 lat, tj. stanie się pełnoletnia w dniu 3 marca 1999 r. Skoro 18 lat uzyskuje się w dniu ich ukończenia, a powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy stanowi, że zwolnienie dofinansowania do określonej formy wypoczynku dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18, oznacza to, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania do dofinansowania wypoczynku młodzieży, która ten wiek przekroczyła.

Odnosząc powyższe uregulowania i wyjaśnienia do przedstawionego stanu faktycznego, według Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, dla oceny możliwości zastosowania powyższego zwolnienia podatkowego należy kierować się wiekiem dziecka w czasie korzystania przez nie ze zorganizowanego wypoczynku, stanowiącego podstawę do przyznania dopłaty.

W szczególnych przypadkach, gdy ukończenie 18 roku życia nastąpiło w trakcie trwania turnusu wypoczynkowego, zasadnym będzie proporcjonalne podzielenie dopłaty na część objętą zwolnieniem podatkowym (okres do dnia ukończenia 18 lat) i opodatkowaną.


Dlatego też przedmiotowe świadczenie będzie wolne od podatku dochodowego w stosunku do pracownika, którego dziecko w okresie korzystania ze zorganizowanego wypoczynku nie ukończyło 18 lat.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj