Interpretacja Urzędu Skarbowego w Trzebnicy
PD I 415/1/8/06
z 29 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD I 415/1/8/06
Data
2006.03.29



Autor
Urząd Skarbowy w Trzebnicy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
gospodarstwo domowe
opieka
podmiot
pomoc społeczna
ryczałt ewidencjonowany
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaka jest prawidłowa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie pomocy przy codziennych czynnościach życiowych (sprzątanie, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, pomoc przy codziennej higienie ciała), bez wykonywania usług medycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Trzebnicy stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 31.01.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług w zakresie opieki nad osobami starszymi i schorowanymi, bez wykonywania usług medycznych, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy wpłynął wniosek podatniczki prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny, podatniczka informuje, iż prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pomocy przy codziennych czynnościach życiowych (sprzątanie, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, pomoc przy codziennej higienie ciała), bez wykonywania usług medycznych. W 2005 roku podatniczka wykonywała usługi wyłącznie na rzecz jednej osoby. W złożonym zeznaniu PIT-28 wykazała przychód z tytułu wykonywania tych usług opodatkowany według stawki 8,5%. Jednocześnie informuje, że w przyszłości będzie wykonywała te usługi na rzecz wielu osób, np. małżonków, rodzin z dziećmi.

Podatniczka wystąpiła z zapytaniem o stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wykonywania ww. usług.

Zdaniem podatniczki, uzyskane przez nią przychody powinna opodatkować stawką ryczałtu 8,5%.

Z treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Pod pozycją 18 tego załącznika wymienione zostały usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu - grupa 74.5 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z wyłączeniem usług pozyskiwania personelu - 74.50.2. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej mieszczącej się w grupowaniu 74.50.2, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, wynosi 17%.

Departament Koordynacji i Organizacji Badań Głównego Urzędu Statystycznego poinformował tutejszy organ podatkowy, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), usługi sprawowania opieki nad osobami starszymi i schorowanymi bez usług medycznych, polegające na pomocy przy codziennych czynnościach życiowych, sprzątaniu, robieniu zakupów, pomocy przy codziennej higienie ciała osób starszych i niepełnosprawnych, przygotowywaniu posiłków dla takich osób, bez zakwaterowania, świadczone:

1. w ramach opieki społecznej, mieszczą się w grupowaniu:

- PKWiU 85.32.14-00.00 „Usługi pomocy społecznej doraźne”;

2. przez opiekunkę osoby dorosłej, zatrudnioną przez gospodarstwo domowe, mieszczą się w grupowaniu:

- PKWiU 95.00.10-00.00 „Usługi świadczone przez gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników”;

3. przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, wynajmującą się do pracy, mieszczą się w grupowaniu:

- PKWiU 74.50.22-00.00 „Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych”.

Jednocześnie w związku z § 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), Departament poinformował, że ww. usługi mieszczą się w grupowaniu:

  • PKWiU 85.32.14-00.00 „ Usługi opieki społecznej doraźne”;
  • PKWiU 95.00.10-00.00 „ Usługi świadczone w gospodarstwach domowych”;
  • PKWiU 74.50.22-00.20 „Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pomocy domowych”.

Wykonane więc przez podatniczkę w 2005 roku usługi na rzecz jednej osoby mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.50.22-00.20 i powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 17%.

Równocześnie należy zauważyć, że wśród usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określonych w załączniku Nr 2 do ustawy, nie wymieniono działalności jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą w wymienionym przez podatniczkę zakresie na rzecz kilku podmiotów gospodarczych. Wobec tego przychody z tej działalności usługowej mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem według stawki ryczałtu 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak na wstępie.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj