Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-25/07-3/AJ
z 27 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-25/07-3/AJ
Data
2007.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
akcjonariusz
dywidendy
podatek dochodowy od osób prawnych
podmiot zagraniczny
Szwecja
udział w zyskach osób prawnych
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zwolnienie


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidendy przekazywanej zagranicznemu akcjonariuszowi



Wniosek ORD-IN 966 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 20 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidendy przekazywanej zagranicznemu akcjonariuszowi, uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2007 r. - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 20 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie opodatkowania dywidendy przekazywanej zagranicznemu akcjonariuszowi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik planuje wypłatę dywidendy swojemu akcjonariuszowi, który jest spółką zarejestrowaną w Szwecji. Spełnione są łącznie wszystkie warunki zwolnienia dywidendy z opodatkowania z art. 22 ust. 4 – 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 września 2007 r. sporządzonym przez wnioskodawcę w odpowiedzi na wezwanie nr IP-PB3-423-25/07-2/AJ wyjaśniono, że wnioskodawca (podmiot wypłacający dywidendę) jest spółką akcyjną, w której od ponad 2 lat 100 % akcji posiada jedyny akcjonariusz E B (P) z siedzibą w Szwecji (państwie członkowskim Unii Europejskiej), będący jednocześnie odbiorcą przychodów z dywidendy, która ma być wypłacona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Szwecji podatnik powinien odprowadzić 5 % podatek od dywidendy, którą planuje wypłacić swojemu 100 % akcjonariuszowi z siedzibą w Szwecji...

Zdaniem wnioskodawcy nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego w Polsce od dywidendy wypłacanej akcjonariuszowi z siedzibą w Szwecji, bo wypełnione są przesłanki zwolnienia z podatku z art. 22 ust. 4 – 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Podatek ten pobiera płatnik. Przychodów tych i kosztów ich uzyskania nie uwzględnia się, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na ogólnych zasadach. Dochody te, stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą jednak zwolnione z podatku jeśli spełnione będą łącznie warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 15 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (od 2009 roku wymagana wysokość udziałów (akcji) będzie wynosić 10%),
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Zgodnie z art. 22 ust. 4a ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. W myśl art. 22 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunek ten jest spełniony także, gdy okres ten upłynie już po wypłacie dywidendy. Jeżeli jednak warunek ten nie zostanie spełniony, spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 19% w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia.

Jak stanowi art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 10 ust. 1 konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu z dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z dnia 17 lutego 2006 r. Nr 26, poz. 193) dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Stosownie do art. 10 ust. 2 konwencji dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 5 % kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 %;
  2. 15 % kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Postanowienia tego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Przepis art. 10 ust. 3 konwencji definiuje określenie "dywidendy", które oznacza dochód z akcji albo innych praw niebędących wierzytelnościami, praw do udziału w zysku, jak również dochód z innych praw w spółce, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji.

Płatnicy dokonujący wypłat dywidendy i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mają obowiązek pobrać zryczałtowany podatek i odprowadzić do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano, co wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Płatnik nie pobiera jednak podatku, gdy zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym spółka otrzymująca świadczenie i spełniająca warunki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym udokumentuje certyfikatem rezydencji wystawionym przez właściwy urząd skarbowy miejsce siedziby w Polsce lub przedstawi zaświadczenie wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba, zarząd lub zakład w przypadku istnienia zagranicznego zakładu.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zasadą jest, że dywidenda wypłacana akcjonariuszowi posiadającemu siedzibę w Szwecji z tytułu udziału w zyskach spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium RP podlega opodatkowaniu w wysokości wynikającej z polsko – szwedzkiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Dochody z tego tytułu będą jednak zwolnione z podatku jeśli spełnione będą łącznie warunki zawarte w art. 22 ust. 4 – 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a ponadto akcjonariusz zagraniczny przedstawi certyfikat rezydencji wystawiony przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jego siedziba.

W związku z powyższym, jeżeli:

  • uzyskującym dochody z dywidend jest spółka podlegająca w Szwecji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania i posiadająca zaświadczenie wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba, potwierdzające ten fakt;
  • spółka szwedzka uzyskująca dochody z dywidend posiada bezpośrednio 100 % akcji Spółki nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat;
  • ww. spółka szwedzka jest odbiorcą dochodów z dywidend,

to wówczas nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego w Polsce od dywidendy wypłacanej akcjonariuszowi z siedzibą w Szwecji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj