Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/22/1/2007/kk
z 21 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/22/1/2007/kk
Data
2007.09.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi


Pytanie podatnika
Jak są opodatkowane usługi sklasyfikowane wg PKWiU 92.61.10-00.00 "Usługi związane z działalnością stadionów i inych obiektów sportowych oraz PKWiU 92.62.13-00 " Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 41 ust. 1 i ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2007r., uzupełnionym pismami w dniach 25 lipca 2007 r., 20 sierpnia 2007 r. oraz 10 września 2007 r., w kwestii określenia stawki podatku od towarów i usług dla czynności oferowanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w ośrodku sportowo-rekreacyjnym, poza czynnościami polegającymi na udostępnianiu krytego basenu wraz ze zjeżdżalnią, sauną i jacuzzi.

W dniu 30 czerwca 2007 r. został złożony wniosek z dnia 28 czerwca 2007 r. (data wpływu: 2 lipca 2007 r.) w trybie art. 14 a w/w ustawy Ordynacja podatkowa w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny sprawy:

W złożonym wniosku Strona stwierdza, że prowadzi ośrodek sportowo-rekreacyjny. W ramach swojej działalności udostępnia klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym (zorganizowanym grupom) infrastrukturę sportową - pływalnię z trzema nieckami i aqua urządzeniami, zjeżdżalnią oraz sauną, halę do sportowych gier zespołowych, kręgielnię, salę do aerobiku, siłownię, korty tenisowe, boiska do badmintona, korty do squasha, miejsca do gry w tenisa stołowego (stoły). Klienci w celu skorzystania z tej oferty wykupują bilet wstępu i korzystają z wybranych przez siebie form rekreacji i zajęć sportowych, przy czym z oferty w tym samym czasie może korzystać nieograniczona liczba osób.W przypadku korzystania z urządzeń sportowych będących w ofercie podatnika między podatnikiem a klientem nie jest zawierana żadna dodatkowa umowa. Podstawą korzystania z urządzenia/miejsca jest opłacony bilet wstępu. Klienci mogą dokonywać rezerwacji biletów wstępu, jak również rezerwacji infrastruktury sportowej np. rezerwacji na wyłączność toru basenowego; przy czym mogą to być klienci indywidualni jak i zorganizowani/firmy, którzy wykupują oferowane przez podatnika formy sportu i rekreacji dla wskazanych osób (swoich pracowników).Klienci mogą wykupić oferowane przez podatnika usługi lub korzystanie z wydzielonej powierzchni zapewniając sobie wyłączność na ich użytkowanie w określonym czasie (np. podczas imprez integracyjnych lub innych okolicznościowych).

Wysokość opłaty za wstęp jest uzależniona od typu wybranej przez klienta formy rekreacji (usługi) i czasu jej trwania

Podatnik pismem z dnia 26 lipca 2007 r. wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie klasyfikacji dla usług świadczonych przez Spółkę polegających na:

  • udostępnianie do korzystania przez klientów zbiorowych (firmy) pływalni na podstawie dokonanej wcześniej rezerwacji oraz opłaty za wstęp uiszczonej przez firmę, która przekazuje bilety wstępu osobom według własnego uznania;
  • udostępnianie do korzystania przez klientów zbiorowych (firmy) pływalni na podstawie dokonanej wcześniej rezerwacji ale bilety wstępu wykupują indywidualnie wskazane przez firmę osoby;
  • udostępniania do korzystania przez klientów indywidualnych hali do gier zespołowych, kręgielni, sali do aerobiku, kortu tenisowego oraz siłowni na podstawie biletu wstępu;
  • udostępnianie do korzystania przez klientów zbiorowych (firmy) hali do gier zespołowych, kręgielni, sali do aerobiku, kortu tenisowego oraz siłowni na podstawie dokonanej wcześniej przez firmę rezerwacji oraz opłacie wstępu dla osób wskazanych przez firmę, która zakupiła bilety;
  • udostępnianie do korzystania przez klientów zbiorowych (firmy) hali do gier zespołowych, kręgielni, sali do aerobiku, kortu tenisowego na podstawie dokonanej wcześniej rezerwacji ale bilety wstępu wykupują indywidualnie wskazane przez firmę osoby;
  • udostępnianie pływalni do korzystania przez klientów indywidualnych na podstawie biletów wstępu wraz z nauką pływania lub gimnastyką w wodzie prowadzoną przy udziale instruktora.

Pismem z dnia 08 sierpnia 2007 r. znak: OK-5672/KU-3048/2007, którego kserokopia została załączona do wniosku (data wpływu do tut. Organu - 20 sierpnia 2007r.), Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Stronę, że wymienione w ww. piśmie czynności mieszczą się w grupowaniach:

  • usługi obiektu sportowego np.: basenu, hali do gier zespołowych, kręgielni, kortu tenisowego - polegające na udostępnieniu obiektu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez wykup np.: karnetu, biletu wstępu itp.) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków, w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu - PKWiU 92.61.10-00.00 "Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych";
  • nauka pływania dla dzieci i dorosłych - PKWiU 92.62.13-00 "Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane";
  • gimnastyka w wodzie, udostępnianie siłowni i prowadzenie zajęć aerobiku - PKWiU 93.04.10-00.00 "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej".

Spółka występując z wnioskiem stawia m.in. zapytania: jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do form rekreacji będących w ofercie podatnika w sytuacji, gdy korzystanie z urządzeń sportowych przez klientów indywidualnych i zorganizowanych odbywa się na podstawie biletu wstępu, opłaconego przez te osoby; a także w sytuacji, gdy klient zorganizowany/firma dokonuje rezerwacji opłacając wstęp, a osoby przez niego wskazane korzystają z oferty na podstawie wykupionego przez niego wstępu.

Ze stanowiska przedstawionego we wniosku wynika, że wysokość stawki VAT podatnik uzależnia od tego, czy osoby korzystające z oferty Stacji Nowa Gdynia same dokonują rezerwacji i opłacają wstęp wykupując bilet, czy rezerwacji i opłaty wstępu dokonuje klient zorganizowany/firma dla wskazanych osób, które korzystają z danej usługi.

W związku z tym podatnik stoi na stanowisku, iż korzystanie z pływalni, z boisk do gier zespołowych, tenisa, kręgielni czy sali do aerobiku zawsze będzie opodatkowane stawka 7 %, gdyż dokonywane jest na podstawie biletu wstępu, a dodatkowo przeznaczenie tych obiektów mieści się w grupowaniu - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych; natomiast gdy osoby korzystające nie wykupują biletów wstępu, ponieważ korzystanie z powierzchni rezerwuje i opłaca klient zorganizowany/firma - usługa na rzecz takiego klienta opodatkowana jest stawką 22 %.

Stanowisko tut. Organu:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w punktach 1 - 3 tego przepisu. Przepis art. 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi natomiast, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1; natomiast przepis art. 41 ust. 2 stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 144 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 11 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą oraz usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług wymienionych w pkt 1 - 8. Wśród usług objętych wyłączeniem w pkt 3 zostały wymienione usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61). Ponadto z objaśnień zamieszczonych przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem nr 4 do ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.61 wymienione zostały natomiast w załączniku nr 3 do ww. ustawy, pod pozycją 158 jako "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych".

Ze stanu faktycznego oraz przedłożonej opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 08 sierpnia 2007r. nr OK-5672/KU-3048/2007 wynika, że usługi świadczone przez podatnika będące usługami obiektu sportowego np. basenu, hali do gier zespołowych, kręgielni, kortu tenisowego - polegające na udostępnieniu obiektu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez wykup np.: karnetu, biletu wstępu itp.) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków, w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu mieszczą się w grupowaniu pod symbolem PKWiU 92.61.10-00.00 "Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych"; usługi polegające na nauce pływania dla dzieci i dorosłych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.62.13-00 "Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"; zaś usługi - gimnastyka w wodzie, udostępnianie siłowni oraz prowadzenie zajęć aerobiku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.04.10-00.00 "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej".

W związku z tym tut. Organ stwierdza, że usługi świadczone przez Spółkę i sklasyfikowane w grupowaniu:

  • PKWiU 92.61.10-00.00 polegające na korzystaniu z basenu, hal do gier zespołowych, kręgielni, kortu tenisowego podlegają opodatkowaniu 7 % stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy jako wymienione w pozycji 158 załącznika nr 3 do ustawy;
  • PKWiU 92.62.13-00 związane z nauką pływania dla dzieci i dorosłych podlegają opodatkowaniu 22 % stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy;
  • PKWiU 93.04.10-00.00 obejmujące gimnastykę w wodzie, udostępnianie siłowni oraz prowadzenie zajęć aerobiku podlegają opodatkowaniu 22 % stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.Stosowanie 22 % stawki podatku od towarów i usług do ww. usług sklasyfikowanych w PKWiU 92.62.13-00 oraz PKWiU 93.04.10-00.00 wynika z faktu, iż przedmiotowe usługi nie są wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w żadnym z załączników do ustawy, grupujących towary i usługi opodatkowane stawkami preferencyjnymi bądź zwolnione.

Z powyższego wynika zatem, że podstawą określenia stawki podatku VAT jest zaklasyfikowanie wykonywanych usług do właściwego grupowania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Przyjęcie przez podatnika innych kryteriów dla określenia stawki podatku niż oparte na klasyfikacjach wydanych w oparciu o przepisy dotyczące statystyki publicznej jest bezpodstawne. Uzależnienie wysokości stawki podatku (7 % lub 22 %) od faktu wykupienia lub niewykupienia biletu wstępu przez osobę korzystającą z usług pozostaje bez wpływu na wysokość stawki podatku. Opodatkowanie bowiem usług polegających na nauce pływania, gimnastyce w wodzie, korzystaniu z siłowni czy aerobiku stawką podatku w wysokości 22 % wynika z grupowania w którym sklasyfikowano daną usługę, a nie zależy od tego czy osoba korzystająca z usługi wykupiła bilet wstępu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez podatnika w rozpatrywanym wniosku jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj