Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
IV/4306-0004/IN/07
z 26 listopada 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/4306-0004/IN/07
Data
2007.11.26
Autor
Izba Skarbowa w Łodzi
Temat
Podatek od spadków i darowizn
Słowa kluczowe
przepisy przejściowe
spadek
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy spadek nabyty po zmarłym w dniu 27.07.2006r. spadkodawcy podlega zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, stosownie do art. 4a znowelizowanej z dniem 1 stycznia 2007r. ustawy o tym podatku ?
Działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Pana (...) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach z dnia 28 sierpnia 2007r. Nr US IV-076/3/07,Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi odmawia zmiany ww. postanowienia. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Wnioskiem z dnia 5 czerwca 2007r. Pan (...) zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach o dokonanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, na podstawie art. 14 a powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa. W przedmiotowym wniosku podatnik podaje, iż art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) stanowi, że art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą ma zastosowanie również do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło po 12 maja 2006r. Zatem spadek nabyty po zmarłym w dniu 27 lipca 2006r. ojcu podlega zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, stosownie do art. 4a znowelizowanej z dniem 1 stycznia 2007r. ustawy o tym podatku. W postanowieniu z dnia 28 sierpnia 2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach uznał ww. stanowisko podatnika za nieprawidłowe – stwierdzając, że do spadków nabytych przed dniem 1 stycznia 2007r. mają zastosowanie przepisy obowiązujące w dniu ich nabycia. W zażaleniu z dnia 6 września 2007r. (data stempla pocztowego) zatytułowanym odwołanie Pan (...) wnosi o uchylenie tego postanowienia, podając przy tym, iż zawiera ono rażąco wadliwe uzasadnienie prawne. Po analizie obowiązujących w przedmiotowej sprawie przepisów prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje. Przedmiotem sporu w sprawie jest kwestia stosowania przepisów przejściowych art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) w odniesieniu do spadków nabytych między 13 maja a 31 grudnia 2006r.Zdaniem tut. Organu, nabycie rzeczy i praw majątkowych tytułem spadku przed 1 stycznia 2007r. – podlega opodatkowaniu według zasad określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn obowiązujących przed ww. zmianą. Ww. ustawa z dnia 16 listopada 2006r. weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007r. W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 3 ust. 1 do nabycia, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy obowiązujące przed zmianą. Wyjątek od ww. zasady stanowi m.in. art. 3 ust. 2, zgodnie z którym przepis art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn w nowym brzmieniu ma zastosowanie również do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło po dniu 12 maja 2006r. Przepis art. 3 ust. 2 ww. ustawy wyznacza wpływ nowej ustawy na stosunki prawne powstałe pod działaniem ustawy dotychczasowej wyłącznie w zakresie norm określonych w art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Biorąc pod uwagę systematykę ustawy o podatku od spadków i darowizn, w tym treść przepisu art. 4 ust. 4, który przed zmianą i po zmianie określa wyłącznie katalog podmiotów uprawnionych do korzystania ze zwolnień i ulg podatkowych, nie można uznać, że stanowi on podstawę prawną do stosowania innych przepisów ustawy, w tym w nim wymienionych, które wprowadzają ulgi i zwolnienia podatkowe. Jest to przepis o charakterze warunkowym, przyznający możliwość korzystania ze zwolnień określonych w ustawie – o ile nabywcy są wymienieni w tym przepisie. Nie można natomiast uznać, że stanowi on o wcześniejszym wejściu w życie art. 4 ust. 1 i art. 4 a ustawy o podatku od spadków i darowizn, skoro przepisy intertemporalne nie nadały im takiej mocy. Na podstawie treści przepisów przejściowych nie można uznać, że ustawodawca przez wyraźne nadanie mocy wstecznej przepisowi art. 4 ust. 4 upsd w nowym brzmieniu – w sposób zawoalowany nadał również moc wsteczną przepisowi art. 4 a, najistotniejszemu dla całej nowelizacji. Przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez podatnika – oznaczałoby nierówność wobec prawa nabywców, którzy znaleźli się w tym samym stanie faktycznym. Premiowałoby bowiem osoby będące w identycznej sytuacji faktycznej i prawnej tylko z tego powodu, że nie przeprowadziły sądowego postępowania stwierdzającego nabycie spadku. Dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nabywcy mają bowiem obowiązek dokonania zgłoszenia organowi podatkowemu nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w terminie miesiąca od uprawomocnienia się orzeczenia stwierdzającego nabycie spadku. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zauważa, że w myśl art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie w sprawie interpretacji podatkowej w trybie zażaleniowym (na wniosek) bądź nadzorczym (z urzędu). W obu tych trybach organ odwoławczy nie rozpoznaje sprawy, jedynie dokonuje kontroli postanowienia w sprawie interpretacji podatkowej i: a) zmienia postanowienie w sprawie interpretacji podatkowej w razie stwierdzenia konieczności usunięcia jego wady, b) uchyla postanowienie w sprawie interpretacji podatkowej w razie stwierdzenia, że postanowienie to, w ogóle nie powinno zostać wydane. Tym samym, złożony przez podatnika wniosek o uchylenie zaskarżonego postanowienia potraktowano jak wniosek o zmianę tego postanowienia. Biorąc pod uwagę powyższe – Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi postanawia jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.