Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-222/07/RS
z 23 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-222/07/RS
Data
2007.11.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
dom letniskowy
roboty budowlano-montażowe
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować wykonawca wystawiając fakturę za wykonanie robót budowlano-montażowych związanych z wykonaniem domu z drewna?



Wniosek ORD-IN 640 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007r (data wpływu 31 sierpnia 2007 r.) uzupełniony dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na roboty budowlano-montażowe związane z wykonaniem drewnianego domu letniskowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na roboty budowlano-montażowe związane z wykonaniem drewnianego domu letniskowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Posiada Pani działkę letniskową, na której ma być posadowiony drewniany dom letniskowy na stałe związany z gruntem, z ogrzewaniem kominkowym. Dom ten pozwala na zamieszkanie w nim przez cały rok, co też Pani ma zamiar wraz z mężem uczynić. Wykonawca domu zamierza zastosować stawkę podatku VAT 22% argumentując, iż jest to dom sezonowy ponieważ ma stanąć na działce letniskowej. Przedmiotowy dom letniskowy posiadać będzie PKOB 111. Ponadto ten sam wykonawca wykonał identyczny dom o charakterze całorocznego zamieszkania stosując stawkę 7% z uwagi na fakt, że został posadowiony na działce budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować wykonawca wystawiając fakturę za wykonanie robót budowlano-montażowych związanych z wykonaniem domu z drewna...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, b ustawy o podatku od towarów i usług stawkę 7% stosuje się w odniesieniu do robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym a więc m. in. do budynków wymienionych w PKOB w grupie 111 w klasie 1110, czyli do samodzielnych budynków m.in. takich jak domki wypoczynkowe czy domy letnie itp. Z uwagi na fakt, że dom letniskowy mieści się w grupowaniu PKOB 111 i jest budynkiem mieszkalnym, to usługa polegająca na budowie i montażu domu letniskowego podlegać będzie opodatkowaniu wg stawki 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku VAT stosuje się do dnia 31.12.2007 r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz do dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Z kolei z treści zawartej w art. 2 pkt 12 ww. ustawy wynika, że obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z klasyfikacją metodyczną zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) w skład ugrupowania 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne wchodzą m.in. samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że dom letniskowy, który zamierza Pani nabyć posiada klasyfikację PKOB 111 i będzie służył stałemu zamieszkaniu co powoduje, że należy on do grupy obiektów o których mowa w art. 2 pkt 12. Istotne znaczenie dla opodatkowania obiektów budowlanych ma klasyfikacja PKOB i przeznaczenie budynku do stałego zamieszkania, a nie rodzaj działki na której będzie dany obiekt posadowiony. Ponadto należy zauważyć, że wykonanie identycznego domu przeznaczonego do całorocznego zamieszkania zostało przez tego samego wykonawcę opodatkowane stawką 7%. Zatem roboty budowlano-montażowe dotyczące wykonania przedmiotowego domu korzystają ze stawki obniżonej, o której mowa w art. 146 ust.1 pkt 2, a więc będą opodatkowane stawką 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj