Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-3/07-3/IG
z 14 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-3/07-3/IG
Data
2007.09.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
produkcja filmowa
reklama
usługi kulturalne


Istota interpretacji
W przypadku świadczenia usług w zakresie kultury – miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone. W przedmiotowej sprawie miejscem faktycznego świadczenia nie jest Polska i nie dochodzi do importu usług. Nie powstaje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 637 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06 lipca 2007r. (data wpływu 13 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przedmiotu opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przedmiotu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny dotyczący podatku od towarów i usług.

Podatnik zajmuje się produkcją filmów reklamowych. Otrzymuje zlecenia wyprodukowania i dostarczenia filmu i praw autorskich do wyprodukowanego filmu pozwalającego na emisję. Zazwyczaj z powodu niższych kosztów i plenerów nie istniejących w Polsce, filmy te realizowane są za granicą. Strona podzleciła wykonanie części produkcji filmowej firmie zajmującej się także produkcją filmów.

Firma w ramach swego podwykonawstwa producenckiego zapewnia:

  1. Wynajęcie i przygotowanie planów filmowych (np. budynków, plaż) wraz ze sprzętem, statystami i ekipami niezbędnymi do wykonania zdjęć.
  2. Wynajęcie hoteli, catering i ochronę dla zespołu filmowego.


Umowa na podwykonawstwo części produkcji filmowej nie wymienia w swoim zakresie przeniesienia praw autorskich. Podatnik nie zakupuje powyższych usług od poszczególnych podmiotów zajmujących się np. cateringiem czy ochroną ale zakupuje jedną usługę przygotowania produkcji filmowej od jednej firmy a wynagrodzenie nie jest ustalane odrębnie za poszczególne czynności a za całość. Podatnik zapewnia reżysera a po wykonaniu zdjęć dokonuje obróbki materiału zdjęciowego i dźwiękowego a także wykonuje nagrania na nośnikach.

W związku z opisanym zdarzeniem doszło do zakupu usług przez pytającą jednostkę od podmiotów zagranicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z podzleceniem ww. czynności polegających w całokształcie na produkcji filmowej dochodzi do nabycia

  1. poszczególnych rodzajów usług tj. wynajem nieruchomości, wynajem sprzętu, wynajem personelu, ochrony czy
  2. usług w dziedzinie kultury tak jest klasyfikowana przez organa statystyczne produkcja filmów w tym reklamowych (92.11.32) czy
  3. praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich

2. Czy w związku z powyższym dochodzi do importu usług w rozumieniu art. 27 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług a w konsekwencji czy powstaje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenie vatu.

Zdaniem wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym:

  1. Dochodzi do zakupu usługi produkcji filmowej klasyfikowanej jako usługa w dziedzinie kultury.
  2. W związku z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług miejscem faktycznego świadczenia nie jest Polska i nie dochodzi do importu usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik zakupuje jedną usługę przygotowania produkcji filmowej od jednej firmy i wynagrodzenie nie jest ustalane odrębnie za poszczególne czynności a za całość kompleksowej usługi. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nabycie konkretnej usługi określonej w zawartej umowie, ze wszystkimi elementami składającymi się na jej kompleksowy zakres. Podział jednorodnej usługi przygotowania produkcji filmowej na poszczególne jej elementy takie jak: wynajęcie planów filmowych, ekip do wykonania zdjęć, wynajęcie hoteli, catering, ochronę itp. jest podziałem sztucznym i nie znajdującym żadnego potwierdzenia w zawartej umowie. Jeżeli dwie lub więcej czynności dokonane przez usługodawcę na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania podatku od towarów i usług.

Mając to na względzie należy przyjąć, że prawidłowe jest stanowisko strony, że w przedmiotowej sprawie dochodzi do nabycia usług w dziedzinie kultury jak jest klasyfikowana przez organa statystyczne produkcja filmów w tym reklamowych - PKWiU 92.11.32

Artykuł 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że w przypadku świadczenia usług w zakresie kultury – miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone. W przedmiotowej sprawie miejscem faktycznego świadczenia nie jest Polska i nie dochodzi do importu usług. Nie powstaje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj