Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-340/07/AP
z 5 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-340/07/AP
Data
2007.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania własne


Istota interpretacji
Czy gmina ma możliwość odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) uzupełnionym w dniach 27 września 2007 r. oraz 4, 8, 15 i 25 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących inwestycję „Remont i wyposażenie budynku "I" w P.” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie i wyposażeniu budynku "I" w P.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina P. planuje pozyskanie dofinansowania na realizację projektu „Remont i wyposażenie budynku "I" w P.” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego. Realizacja projektu należy do zadań statutowych Gminy. W budynku "I" znajduje się biblioteka publiczna oraz sala widowiskowa z zapleczem, kuchnią i toaletą. Remont będzie obejmował salę widowiskową, kuchnię, toaletę oraz zaplecze. W pomieszczeniach, których dotyczy inwestycja odbywają się sesje Rady Gminy, spotkania okolicznościowe (wesela, stypy), spotkania organizacji pozarządowych. Po wykonaniu projektu powstanie sala widowiskowa o wysokim standardzie, która będzie miejscem spotkań mieszkańców pochodzących z terenów wiejskich, organizowane będą tam np. festiwale, przegląd piosenki dziecięcej i imprezy okolicznościowe. Za udostępnianie wyremontowanych pomieszczeń nie będą pobierane opłaty, w związku z tym podatek naliczonym dotyczący towarów i usług nabywanych w celu realizacji inwestycji nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca oświadczył, że podatek naliczony dotyczący dofinansowanej inwestycji nie może być odzyskany na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina może odzyskać podatek od towarów i usług, który dotyczy realizacji przedmiotowego projektu...


Zdaniem wnioskodawcy nie będzie możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi – w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że wykonanie inwestycji jest zadaniem statutowym Gminy. Ponadto w uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynikającego z pism uzupełniających do wniosku zawarto informację, iż Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnianie wyremontowanych pomieszczeń. Zatem podatek naliczony związany z nabywanymi w trakcie inwestycji towarów i usług nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca oświadczył, że nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w trybie przewidzianym w rozdziale 12 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z przedmiotową inwestycją.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj