Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
KP. 3110/44/2007/83
z 25 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
KP. 3110/44/2007/83
Data
2007.09.25



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatki i opłaty lokalne


Słowa kluczowe
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru” użyte w przepisieart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy, oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierającej większy zakres danych niż określony przez radę gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sadu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewiduje konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierającej wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy?


POSTANOWIENIE

Burmistrz ..., działając na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 lipca 2007 r., Znak: CERP-3222-8-160/07 (data stempla pocztowego - 28.06.2007 r.) ... Sp. z o.o. w ... w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego postanawia:

1. udzielić pisemnej interpretacji dotyczącej następujących kwestii:
Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru” użyte w przepisieart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy, oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierającej większy zakres danych niż określony przez radę gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sadu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewiduje konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierającej wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy?2. stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowisko podatnika nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 lipca 2007 r. (data stempla pocztowego - 28.06.2007) do tut. Urzędu wpłynął wniosek ... Sp. z o.o. w ... o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, t.j. art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm). Tutejszy organ podatkowy dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie będącej przedmiotem pytań nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sadem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Pytania Wnioskodawcy dotyczy następującego stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Spółka - osoba prawna, jako podatnik podatku od nieruchomości jest zobowiązana składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

W opinii Spółki formularz deklaracji na podatek od nieruchomości, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w związku z art. 6 ust. 9 pkt 13 tejże ustawy, powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości a co za tym idzie każdy formularz deklaracji pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych, określonych przez radę gminy na dany rok, jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Przyjmując powyższy wykładnię za właściwy, podatnik stoi na stanowisku, iż składającemu takt deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karno skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez radę gminy. Zdaniem Spółki, potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy zawierających wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy, można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione powyżej przepisy nie przewiduje bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę duże ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest ich unifikacje, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określanych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

W opinii organu podatkowego nie można zgodzić się z zaprezentowanym wyżej stanowiskiem.

W art. 6 ust. 6 i ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawodawca posługuje się pojęciem „informacje lub deklaracje" na podatek od nieruchomości sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru. Stosownie do treści art. 6 ust. 13 ustawy kompetencje w zakresie ustalania wzorów deklaracji lub informacji zostały przyznane wyłącznie radzie gminy.

Oznacza to, iż wzory te nie mogą być ustalane przez dowolne podmioty. Uchwała, w której ustalony został wzór deklaracji lub informacji stanowi element prawa miejscowego na terenie danej gminy. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Wzór informacji lub deklaracji obowiązujący na danym terenie może być zatem ustalony jedynie w drodze uchwały rady gminy. We wzorach tych powinny się znajdować dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Katalog „danych niezbędnych" nie ma jednak charakteru zamkniętego i w poszczególnych gminach jest on różny w zależności od specyfiki danej gminy (wiejska, miejska itp.). Mając na uwadze powyższe można uznać, iż za deklarację można przyjąć jedynie dokument ustalony w drodze uchwały rady gminy na terenie danej gminy a każdy inny dokument, w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych deklaracja nie jest. Przyjęcie innego toku rozumowania czyli założenie, że każdy dokument złożony przez podatnika będący jego oświadczeniem dotyczącym podmiotu i przedmiotów opodatkowania, stanowiący samo obliczenie podatku niezależnie od formy, w jakiej to uczynił jest tożsamy z deklaracja lub informacja w rozumieniu ustawy, doprowadziłoby do trudności w określeniu granicy, który dokument należy uznać za deklarację a który z dokumentów z takiego przymiotu korzystać nie może.

Reasumując, z treści przytaczanych wyżej przepisów wynika, iż deklaracje powinny zawierać dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, co nie oznacza jednak, iż każdy dokument złożony przez podatnika a zawierający te elementy jest deklaracja. Aby można było uznać za deklarację taki dokument, winien on posiadać pewna formę (wzór) określona przez właściwy podmiot, jakim jest rada gminy (a więc nie przez podatnika) i to w wskazany w ustawie sposób, (czyli w drodze uchwały). Jeżeli więc przepis prawa nakłada na podatnika obowiązek złożenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru, a deklaracja taka zostanie złożona na innym formularzu, to należy uznać, iż podatnik nie wywiązał się z ciążącego na nim obowiązku i deklaracji nie złożył. W takiej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 274a § 1, zgodnie z którym organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku.

W odniesieniu do drugiego z postawionych przez podatnika pytań należy wskazać, iż nie ma żadnych przeszkód, aby w składanej deklaracji, obowiązującej na terenie danej gminy podatnik zamieścił większa ilość danych niż wymaga tego ustalony przez radę gminy wzór np. wykorzystując do tego celu rubrykę „pozostałe informacje". W przypadku, gdy ustalony wzór nie posiada takiej rubryki dodatkowe informacje można podać w piśmie przewodnim. W tym miejscu należy jednak wyraźnie zaznaczyć, iż złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierającej większy zakres danych niż określony przez radę gminy, na niewłaściwym formularzu nie wypełnia dyspozycji zawartej w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wprost nakłada na podatnika podatku od nieruchomości obowiązek składania deklaracji według ustalonego przez radę gminy wzoru, w związku z czym w sytuacji, gdy podatnik użyje wzoru przez siebie opracowanego, złożona deklaracja nie wywołuje żadnych skutków prawnych w konsekwencji czego uznaje się iż podatnik nie wykonał obowiązku wynikającego z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. nie złożył deklaracji na podatek od nieruchomości.

W odpowiedzi na ostatnie z postawionych przez podatnika pytań organ podatkowy stoi na stanowisku, iż przyjmując opisana wyżej wykładnię art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, za niezłożenie deklaracji na formularzu według ustalonego przez radę gminy wzoru a więc w konsekwencji złożenie deklaracji nie wywołującej żadnych skutków prawnych, grożą sankcje wynikające z ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 ze zm.).

Zgodnie z art. 54 § 1 ww. przepisów podatnik, który nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca zostanie ukarany grzywny jak za wykroczenie skarbowe. Należy przy tym wskazać, iż przepisy art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na które powołuje się podatnik argumentując, iż wymienione wyżej przepisy nie przewiduje żadnych konsekwencji za złożenie formularza o którym mowa w trzecim pytaniu, nie maje zastosowania w sytuacji, gdy podatnik nie złoży deklaracji. Czym innym jest bowiem złożenie deklaracji na formularzu uchwalonym przez Radę Gminy i wypełnienie jej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami (o czym stanowi art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa) a czym innym jest złożenie dokumentu, który z formalnego punktu widzenia nie jest deklaracje. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż złożenie przez podatnika deklaracji na błędnym formularzu powoduje, iż zastosowanie winien znaleźć art. 274a § 1, na podstawie którego organ podatkowy może żądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona, mimo takiego obowiązku.

Zgodnie z powyższym należało postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoje moc z chwile zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wieże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. Lea 10 za pośrednictwem Burmistrza Chełmka, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj