Interpretacja Urzędu Skarbowego w Miechowie
PD/415-9/07
z 10 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-9/07
Data
2007.07.10


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Miechowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nadmierny ubytek
zawiniony niedobór


Pytanie podatnika
Czy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów tylko strat powstałych w wyniku nadmiernych ubytków i zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych?
Tożsamy z
92539


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Miechowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 05.06.2007 r. uzupełnionego dnia 03.07.2007 r. w sprawie wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej stwierdza, że przedstawione przez Pana we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 05.06.2007 r. wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego pisemny wniosek podatnika o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej na podstawie art. 23 ust. 1 piet 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony dnia 03.07.2007 r. poprzez przedstawienie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Pan ... prowadzi działalność gospodarczą jednoosobowo w zakresie handlu artykułami spożywczymi. Dla celów podatkowych Podatnik prowadzi księgi rachunkowe.

W 2006 roku wśród elementów zmniejszających koszty księgowe ujęto ubytki w towarach handlowych w ogólnej kwocie 99.864,25 zł, które ustalono przy rozliczeniach inwentaryzacji rocznej w tych towarach. Są to ubytki spowodowane głównie wycofaniem towarów konsumpcyjnych po upływie terminu ważności, stłuczki i ubytki naturalne, artykuły spożywcze, którymi nie można było obciążyć osób odpowiedzialnych za ich ochronę. W tej ogólnej grupie niedoborów odliczonych od kosztów bilansowych znajduje się niewielka ilość towarów akcyzowych, o których wartość należałoby zmniejszyć koszty uzyskania przychodów ale nie o cały wolumen ich wartości. Po dogłębnej analizie treści art. 23 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz po konsultacji z biegłym rewidentem badającym sprawozdanie finansowe firmy za 2006 rok Podatnik doszedł do przekonania, że korekta kosztów bilansowych (obniżenie) winna być dokonana o wartość niedoborów towarów akcyzowych, powiększona o podatek akcyzowy od tych ubytków lub niedoborów.

Ocena prawna stanu faktycznego:
Zapytanie dotyczy wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 w/w ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy, które określają katalog wydatków nie będących kosztem podatkowym.

Użyte w art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy sformułowanie "wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów" wskazuje, iż za koszt uzyskania przychodów może być uznany jedynie wydatek, który pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów.

W myśl przepisu zawartego w art. 23 ust. 1 pkt 44 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "strat powstałych w wyniku nadmiernych ubytków lub zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych oraz podatku akcyzowego od tych ubytków lub niedoborów." Jak wynika z powyższego przepisu do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wyłącznie strat powstałych w wyniku nadmiernych ubytków i zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych, a więc korekta (obniżenie) kosztów w Pana firmie zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym winna być dokonana tylko o wartość nadmiernych ubytków i zawinionych niedoborów tych towarów oraz podatku akcyzowego od ubytków lub niedoborów.

W przedstawionej sprawie, aby można było uznać za koszty uzyskania przychodu znaczne ubytki (straty) towarów akcyzowych, niezbędne jest posiadanie dokumentów, z których wynikałoby, że ubytki te spowodowane zostały okolicznościami, na które Podatnik nie miał wpływu.

Jeżeli zatem z dokumentów będących w posiadaniu Podatnika będzie wynikało, że stwierdzony niedobór lub nadmierny ubytek nastąpił bez winy podatnika, to w myśl art. 22 ust. 1 ustawy, jego wartość będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z tym, że katalog wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie obejmuje swym zakresem ubytków niezawinionych, Podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty (rzeczywiste) poniesione w towarach handlowych, jeżeli wykaże, że pozostają one bezpośrednio w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami oraz służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Nie będzie zatem stanowić kosztu uzyskania przychodu strata w wyrobach akcyzowych powstała w wyniku braku należytej staranności ze strony podmiotu obowiązanego do zabezpieczenia przed powstaniem straty w składnikach majątkowych.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE
Ilekroć jest mowa w niniejszym postanowieniu o przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) dotyczą one stanu prawnego obowiązującego do dnia 30.06.2007 r.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji o określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja była by niezgodna z interpretacją zawartą w postanowieniu.
Zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Miechowie w terminie 7 dni od daty doręczenia powyższego postanowienia stosownie do przepisu art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj