Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kartuzach
PP/443–P59/06/JK
z 6 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443–P59/06/JK
Data
2006.12.06



Autor
Urząd Skarbowy w Kartuzach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
duplikat faktury
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
okres
zakup


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturze, której duplikat otrzymał po dwóch latach?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:

- art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.08.2006 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 07.09.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego odnośnie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z duplikatu faktury VAT,

stwierdza

że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 07.09.2006 r. złożyła w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że Podatnik w dniu 24.08.2006 r. otrzymał duplikat faktury VAT, wystawionej dnia 11.11.2004 r. przez..., za pośrednictwo w sprzedaży Ośrodka Wypoczynkowego, w którym prowadzi działalność gospodarczą od 1995 r. Oryginał przedmiotowej faktury VAT nigdy nie dotarł do Podatnika, natomiast sprzedawca przez okres ok. dwóch lat odmawiał wystawienia duplikatu faktury. Z kwoty, na którą opiewa faktura VAT, tj. 61.610,00 zł, zapłacono 21.500,00 zł, jednakże cała kwota jest przedmiotem procesu sądowego z uwagi na fakt, iż do transakcji nie doszło. Sąd pierwszej instancji wydał wyrok na niekorzyść Podatnika, jednak została złożona apelacja do Sądu Rejonowego, która do dnia dzisiejszego nie została rozpatrzona.

W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na gruncie powstałych wątpliwości, Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturze, której duplikat otrzymał dopiero po dwóch latach?

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy – w opisanym stanie faktycznym – ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego na fakturze wystawionej w 2004 r., której duplikat otrzymał dopiero w 2006 r. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo to przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. W związku z tym przedmiotowa faktura została ujęta w rejestrze VAT NABYCIA POZOSTAŁE w miesiącu sierpniu 2006 r., a VAT odliczony w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2006 r. Ponadto Podatnik uważa, iż w niniejszym przypadku nie ma zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 w/wym. ustawy, gdyż ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu całą wartość netto z faktury, poprzez korektę zeznania rocznego za 2004 r.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

W myśl § 13 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Zgodnie z § 21 ust. 1 i ust. 2 w/cyt. rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane, co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz "ORYGINAŁ", a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz "KOPIA".

Treść § 22 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia stanowi, iż jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Przy czym faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca (§ 22 ust. 2 w/cyt. rozporządzenia).

Tak, więc przesłanką do wystawienia duplikatu faktury VAT jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych poniżej, tj.:

  • oryginał faktury bądź faktury korygującej zaginął lub uległ zniszczeniu,
  • nabywca musi się zwrócić z wnioskiem o wystawienie duplikatu faktury do sprzedawcy,
  • dane zawarte w duplikacie faktury VAT muszą być zgodne z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej będącej w posiadaniu sprzedawcy,
  • ponownie wystawiona faktura musi posiadać dodatkowo wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia.

Na podkreślenie w tym miejscu wymaga fakt, iż duplikat faktury stanowi powtórzenie danych zawartych w fakturze pierwotnej.

Zatem gdy w przedmiotowej sprawie zostały łącznie spełnione warunki określone w treści w/cyt. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zaistniały przesłanki do wystawienia faktury z dopiskiem „DUPLIKAT”. Tylko i wyłącznie tak wystawiony duplikat można uznać za fakturę VAT, która jest podstawą do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/cyt. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 w/cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    a) z tytułu nabycia towarów i usług,
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem umowy komisu- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4,
  2. w przypadku importu-suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego,
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. ust. 6,
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z powyższego wynika, iż odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatkiem należnym (tj. powstaniem zobowiązania podatkowego). Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Realizacja prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług została obwarowana ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 w/cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 w/cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Równocześnie przepis art. 88 ust. 3 pkt 1 w/cyt. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Z powyższych przepisów wynika, iż do zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego muszą być równocześnie spełnione zarówno warunki pozytywne, czyli wykorzystanie towarów i usług do czynności opodatkowanych, jak również musi zaistnieć brak wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 w/cyt. ustawy, czyli nie uznanie powyższych wydatków za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ogólna zasada dotycząca terminu, w którym podatnik może odliczyć podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust. 10 pkt 1 i art. 86 ust. 11 w/cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 w/cyt. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 11 w/cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności stanu faktycznego sprawy, w zestawieniu z przepisami podatkowymi stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy wartość wynikająca z przedmiotowego duplikatu faktury VAT zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym - przy założeniu, że zostały spełnione warunki umożliwiające wystawienie duplikatu tej faktury określone w treści w/cyt. przepisów rozporządzeniu Ministra Finansów - Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w duplikacie tej faktury w miesiącu otrzymania duplikatu lub w miesiącu następnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj