Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki
PD I 415/1/75-29/07
z 27 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD I 415/1/75-29/07
Data
2007.04.27
Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
części
drukarka
koszty uzyskania przychodów
przychód z działalności gospodarczej
sprzedaż
zakup
złom
Pytanie podatnika
We wniosku podatnik pyta czy zakup uszkodzonych drukarek stanowi koszt firmy oraz czy sprzedaż niepotrzebnych części z tych drukarek do punktu skupu surowców wtórnych oraz złomu stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmian.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2007 r. (wpływ 28.02.2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ujęcia w kosztach uzyskania przychodu wydatków poniesionych na zakup wadliwych drukarek oraz ujęcia w przychodach sprzedaży niepotrzebnych części z tych drukarek do punktu skupu surowców wtórnych oraz złomu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28.02.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono dnia 20.04.2007 r. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu i rozlicza się na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. W miesiącu lutym 2007 roku podatnik zakupił w Niemczech 350 szt. używanych drukarek. Zakup został udokumentowany fakturą VAT wystawioną przez niemieckiego sprzedawcę. Zamówienie na ten sprzęt wysłano faksem bez uprzedniego obejrzenia sprzętu. Podczas odbioru zakupionego towaru stwierdzono, że część drukarek nie jest kompletna lub mocno uszkodzona. Otrzymany sprzęt był spakowany na paletach i ofoliowany, a zatem nie było możliwości obejrzenia każdej drukarki z osobna przed rozpakowaniem. Po rozładunku okazało się, że około 30% drukarek nie nadaje się do użytku ani do naprawy, gdyż brakuje zbyt wielu podstawowych elementów. Części z zakupionych uszkodzonych lub niekompletnych drukarek zostaną wykorzystywane do naprawy innych drukarek. Natomiast plastikowe obudowy oraz niepotrzebne części metalowe będą odsprzedane do punktu surowców wtórnych oraz złomu. We wniosku podatnik pyta czy zakup uszkodzonych drukarek stanowi koszt firmy oraz czy sprzedaż niepotrzebnych części z tych drukarek do punktu skupu surowców wtórnych oraz złomu stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna wskazuje jak niżej. Problemy przedstawione w zapytaniu regulują przepisy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 roku (jednolity tekst z 2000 roku Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zmian.), zwanej dalej „ustawą” oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zmian.) zwanego dalej „rozporządzeniem”. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Możliwość zaliczenia wydatków do podatkowej kategorii kosztów uzyskania przychodów istnieje wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki, tj. wydatek:
W myśl § 12 ust. 1 rozporządzenia zapisy w księdze dokonywane są w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: faktury VAT, dokumenty celne oraz faktury i noty korygujące lub inne dowody, wymienione w § 13 i § 14 cytowanego rozporządzenia, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej. Jeżeli zatem:
- wówczas stanowią one koszt uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. A zatem stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe. Zgodnie z art. 5a pkt 6 lit. a ustawy działalnością gospodarczą lub pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa i usługowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 tejże ustawy. Za przychód z działalności gospodarczej w myśl art. 14 ust. 1 ustawy uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Zatem jeżeli sprzedaż części metalowych oraz plastikowych, pozostałych z drukarek uszkodzonych lub niekompletnych, prowadzona jest w ramach działalności gospodarczej, to stanowi przychód z tejże działalności. Reasumując, w świetle powyższych uregulowań oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, zakup przez podatnika drukarek uszkodzonych lub niekompletnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej (towar handlowy, części zamienne) stanowi koszt uzyskania przychodu, a sprzedaż niepotrzebnych części z tych drukarek do punktu skupu surowców wtórnych oraz złomu stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku – jest prawidłowe. Wobec powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, rozstrzygnął jak na wstępie. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe, organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.