Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/BF/415-14/1/GJ/07
z 6 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/BF/415-14/1/GJ/07
Data
2007.06.06



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości


Słowa kluczowe
inwestycja wspólna
udział w kosztach
współwłasność
zniesienie współwłasności


Pytanie podatnika
Jak rozliczyć koszty wspólnej budowy budynku mieszkalnego przez kilku inwestorów?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005r., nr 8, poz. 60 z późn.zm.), art. 8 , art.10 ust. 1 pkt 8 , art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 126 oraz art. 30e ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. , nr 14, poz. 176 z późn. zm.), art. 195, art. 207, art. 211 ustawy z dnia 23.04.1964r. - Kodeks Cywilny ( Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 28.02.2007r. ( data wpływu do tut. Organu – 07.03.2007r.) w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza stanowisko podatnika i uznaje je za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę:

Podatnik wspólnie z innymi inwestorami zamierza wybudować budynek mieszkalny wielorodzinny , w którym każdy z inwestorów będzie właścicielem dwóch mieszkań. Jak poprawnie rozliczyć koszty budowy?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem podatnika, koszt budowy przypadający na każdego podatnika będzie proporcjonalny do jego udziału w całym budynku.

Ocena prawna stanowiska:

Realizując wspólne przedsięwzięcie w zakresie budowy budynku wielorodzinnego, do czasu zniesienia współwłasności, inwestorzy są współwłaścicielami w częściach ułamkowych rzeczy wspólnej tj. budynku oraz gruntu, na którym budowany jest budynek. Ponoszą przy tym wydatki i ciężary związane z rzeczą wspólną w wysokości proporcjonalnej do wielkości udziałów w tej rzeczy. Taką zasadę zawierają przepisy ustawy z dnia 23.04.1964r. - Kodeks Cywilny ( Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - artykuły: 195, 196 i 207 . Podobne uregulowanie znajduje się w art. 8 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 14, poz 176 z późn. zm.) , ale odnosi się m. in. do sytuacji osiągania przychodów ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia. Przychody i koszty uzyskania przychodów u każdego podatnika określa się wtedy proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku .

W przedmiotowej sprawie celem wspólnej budowy nie jest osiąganie przychodów ze wspólnego budynku mieszkalnego , lecz po zakończeniu budowy wyodrębnienie lokali mieszkalnych, których właścicielami będą poszczególni podatnicy mogący samodzielnie nimi rozporządzać m.in. odpłatnie zbywać posiadane nieruchomości.

Zmiana od 01.01.2007r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nowela z dnia 16.11.2006r. - Dz. U. nr 217, poz. 1588) w zakresie przepisów dotyczących sprzedaży nieruchomości, przyjęła zasadę określoną w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że podstawą obliczenia podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19, a kosztami uzyskania przychodów, ustalonymi zgodnie z art. 22 ust.6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotne jest zatem prawidłowe ustalenie wydatków w odniesieniu do poszczególnych inwestorów. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie unormował szczegółowo tej kwestii, zatem w zakresie kosztów wspólnej inwestycji należy przyjąć uregulowaną w kodeksie cywilnym zasadę proporcjonalnego rozliczania kosztów budowy w stosunku do wielkości udziałów w budowanym budynku .

Wobec powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie zgadza się ze stanowiskiem wnioskodawcy wyrażonym we wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj