Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-2/415-5/07
z 11 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-2/415-5/07
Data
2007.07.11



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
rozpoczęcie działalności gospodarczej
wyposażenie


Pytanie podatnika
Czy środki wykorzystane na zakup wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej stanowią przychody z pozarolniczej działalności, czy też są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czy stanowią one koszty uzyskania przychodu ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. Nr 217 poz. 1590) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej kwestii: czy środki wykorzystane na zakup wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej stanowią przychody z pozarolniczej działalności, czy też są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czy stanowią one koszty uzyskania przychodu
i uznaje przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 22.06.2007 r. (złożonym w dniu 25.06.2007 r.) zwróciła się Pani do tut. organu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła Pani następujący stan faktyczny:

W marcu 2007 r. podpisała Pani umowę o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej. Środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 1.32006 „Perspektywy” i przyznane są na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99 poz. 1001 ze zm.), rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków (Dz.U. Nr 236 poz. 2002 ze zm.), rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy de minimis i zarządzenia Nr 13 Dyrektora Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie z dnia 13 marca 2007 r. Uzyskane fundusze wykorzystała Pani, po otrzymaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, nr Regon i zarejestrowaniu działalności w urzędzie skarbowym, na zakup m. in. sprzętu komputerowego, mebli, literatury fachowej. W związku z powyższym zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z pytaniem czy środki wykorzystane na zakup wyposażenia niezbędnego do prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej stanowią przychody z pozarolniczej działalności czy też są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czy wydatki sfinansowane tymi środkami stanowią koszty uzyskania przychodu, formułując własne stanowisko w sprawie, iż otrzymane przez Panią środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowią one jednak koszty uzyskania przychodu Pani firmy.

Zgodnie z art. 14 a § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, co wynika z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Środki te są przyznawane jeszcze przed jej rozpoczęciem, nie mogą być zatem uznane za przychody z działalności gospodarczej. Stanowią one przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.). Środki te są jednak zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 cytowanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99 poz. 1001 ze zm.). Biorąc pod uwagę powyższe przyznane podatnikowi środki są objęte zwolnieniem przedmiotowym na podstawie wymienionego przepisu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kosztów podatkowych można zaliczyć wszystkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W pkt 56 tego artykułu ustawodawca zawarł wyłączenie z kosztów wydatków sfinansowanych niektórymi dochodami. Nie dotyczy to jednak art. 21 ust. 1 pkt 121 (czyli jednorazowej pomocy dla bezrobotnego wypłaconej z Funduszu Pracy). Zatem nie ma przeszkód, aby wydatki sfinansowane ze środków Funduszu Pracy (za wyjątkiem wydatków na zakup środków trwałych) stanowiły koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z tym jeżeli wydatki na zakup środków trwałych zostały sfinansowane ze środków, które podatnik otrzymał na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wówczas odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. W pozostałych przypadkach wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodu zgodnie z ogólną zasadą wymienioną w art. 22 ust. 1 ustawy.

Ww. interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj