Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-297/12/PH
z 10 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-297/12/PH
Data
2012.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii


Słowa kluczowe
biogaz
energia elektryczna
opodatkowanie
podatek akcyzowy
produkcja
zużycie


Istota interpretacji
Nie może natomiast zostać objęta zwolnieniem ta część zużytej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej, która w istocie zostaje zużyta w procesach produkcji biogazu.



Wniosek ORD-IN 925 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu do Urzędu Celnego dnia 22 czerwca 2012r., przesłany przez Naczelnika Urzędu Celnego przy piśmie z dnia 6 lipca 2012r. , data wpływu do tut. organu dnia 11 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca wybudował Agrobiogazownię w ramach dywersyfikacji produkcji rolniczej, głównie zwierzęcej, która służy do równoczesnego prowadzenia całego wachlarza badań naukowych, w tym także wypracowania empirycznych receptur dla substratu Agrobiogazowni. Komponenty substratu obejmują głównie uboczny produkt produkcji zwierzęcej (np. obornik, gnojowica itp.) oraz produkcji biopaliw (frakcja glicerynowa, makuch rzepakowy). Głównym założeniem podjęcia się realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia to przeciwdziałanie dalszym procesom ocieplenia klimatu poprzez wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (np. NH4, C02, CH4) z pryzm obornika i zbiorników gnojowicy.

Działalność naukowo - badawcza jest działalnością non - profit i nie ma możliwości wypracowywania zysku i działalność Wnioskodawcy w tym zakresie nie przynosi zysków.

W KRS zapisano w działalności Wnioskodawcy wytwarzanie energii elektrycznej i oznaczone jest symbolem 35.13 Z. Na wytwarzanie energii Wnioskodawca uzyskał koncesję. Wytworzona energia elektryczna w ok. 80% jest wprowadzana do sieci energetycznej Spółki niebędącą odbiorcą końcowym, a pozostała część tj. ok. 20% wykorzystywana w procesie produkcji energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku akcyzowego energii elektrycznej „zielonej” wykorzystanej w procesie produkcji energii elektrycznej polegającym na zasilaniu urządzeń mieszadeł, pomp i innych urządzeń służących do produkcji biogazu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym (cyt. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymania tych procesów elektrycznych) w trakcie procesu produkcji energii elektrycznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do korzystania ze zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej w Agrobiogazowni i wykorzystanej w fazie jej produkcji na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym. Proces produkcji energii elektrycznej rozpoczyna się chwilą wprowadzenia wsadu do kosza zasypowego, następnie wytworzenia biogazu poprzez fermentację metanową, z którego w kolejnym etapie będącym integralną częścią procesu produkcyjnego powstaje energia elektryczna i energia cieplna. Proces fermentacji metanowej (mezofilnej) wymaga stałego utrzymania temperatury w zbiorniku fermentora w granicach 42-48 st. C., na co w części przeznaczony jest prąd wcześniej wytworzony przez kogenerator.

Stanowisko to jest spójne ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego, który zaakceptował już projekt zmiany zasad opodatkowania energii dostosowanych do zobowiązań Unii Europejskiej dotyczących przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Zmienione podatki zależeć mają od ilości zużywanej energii od wydajności paliwa i emisji CO2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), wyroby akcyzowe oznaczają – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Z powyższego wynika, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, energia elektryczna zużywana przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Ponieważ, pojęcie „procesu produkcji” nie zostało zdefiniowane w przepisach dotyczących podatku akcyzowego, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl/szukaj/produkować data odczytu 8 października 2012r.) „produkować” to – w kontekście znajdującym zastosowanie w niniejszej sprawie «wytwarzać jakiś towar».

„Proces” zaś rozumie się zaś (http://sjp.pwn.pl/szukaj/proces data odczytu 8 października 2012r.) jako:

  1. «przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian»
  2. «postępowanie prowadzone przez sąd»
  3. «kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii»

Natomiast jako „podtrzymanie” definiuje się – w kontekście znajdującym zastosowanie w niniejszej sprawie – jako «nie dopuścić do przerwania ciągłości czegoś» (http://sjp.pwn.pl/szukaj/podtrzymanie data odczytu 8 października 2012r.).

Powszechnie przyjmuje się ponadto, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu).

Ponadto – co jest również istotne podczas ustalania katalogu czynności zwolnionych od akcyzy – na uwadze należy mieć fakt, że zasadą jest, iż wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż do procesu produkcji energii elektrycznej należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej. Tym samym, na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, energia zużywana do ich wykonania lub podtrzymania (nie dopuszczenia do przerwania ich ciągłości) może zostać zakwalifikowana jako zwolniona od akcyzy.

Z kolei te z procesów, które nie mieszczą się w ramach ustalonego procesu technologicznego i nie posiadają wskazanych powyżej cech (tj. regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstawanie energii elektrycznej lub mających na celu nie dopuszczenie do przerwania ciągłości tych zjawisk), nie mogą korzystać z przywileju zwolnienia od podatku akcyzowego.

A zatem procesy produkcji prowadzące do wytworzenia wyrobów innych niż energia elektryczna nie mogą zostać objęte zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, w oparciu o art. 30 ust. 6 ustawy, ok. 20% wytwarzanej przez siebie energii elektrycznej, tj. w tej części, w której energia elektryczna jest – zdaniem Wnioskodawcy wykorzystywana w procesie produkcji energii elektrycznej. Na wytwarzanie energii elektrycznej Wnioskodawca uzyskał koncesję.

W opinii Wnioskodawcy, proces produkcji energii elektrycznej rozpoczyna się z chwilą wprowadzenia wsadu do kosza zasypowego, następnie wytworzenia biogazu poprzez fermentację metanową, z którego w kolejnym etapie będącym integralną częścią procesu produkcyjnego powstaje energia elektryczna.

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż w ocenie tutejszego organu, Wnioskodawca niewłaściwie utożsamia pojęcie „procesu produkcyjnego“ z „procesem produkcji energii elektrycznej“.

Wskazać przy tym należy, iż z opracowania Instytutu Energetyki Odnawialnej, wykonanego na zamówienie Ministerstwa Gospodarki pt. „Przewodnik dla inwestorów zainteresowanych budową biogazowni rolniczych“, wynika, iż „Końcowymi produktami energetycznymi biogazowni mogą być: biogaz – gaz o składzie i parametrach zbliżonych do gazu ziemnego (po jego oczyszczeniu i obróbce) oraz wytworzona z niego energia elektryczna, ciepło lub/oraz chłód“ (http://www.mg.gov.pl/node/13229 data odczytu 9 października 2012r.).

Dlatego też można uznać, iż biogaz oraz energia elektryczna są produktami końcowymi w biogazowni, mimo, że w przypadku Wnioskodawcy spala on następnie biogaz w procesie produkcji energii elektrycznej.

Należy także zauważyć, iż zarówno biogaz jak i energia elektryczna są wyrobami akcyzowymi zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, jednakże w stosunku do gazu ziemnego Polskę obowiązuje okres przejściowy do dnia 31 października 2013 r. zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy. Powyższy przepis stanowi implementację art. 15 ust. 1 lit. g) Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 51 ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 405 ze zm.).

Ustawa nie przewiduje dodatkowo zwolnień dla energii elektrycznej zużywanej w produkcji innych wyrobów energetycznych takich jak biogaz, zatem produkcja biogazu w biogazowni używanego do produkcji energii elektrycznej, odbywa się z użyciem energii elektrycznej obciążonej podatkiem akcyzowym.

Powyższa sytuacja, w ocenie tutejszego organu, gwarantuje poszanowanie zasad konkurencyjności przedsiębiorstw na rynku polskim. Należy zwrócic uwagę, że w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, gdyby biogaz produkowany w biogazowni Wnioskodawcy był np. odsprzedawany do innej elektrociepłowni, stałby się produktem końcowym o kosztach produkcji nieuwzględniających akcyzy zapłaconej od zużytej w tym celu energii elektrycznej, przez co bardziej konkurencyjnym względem biogazu innych podmiotów produkujących wyłącznie ten biogaz i odsprzedających go np. do elektrociepłowni.

Wskazać należy, iż zgodnie z przepisami Dyrektywy Energetycznej po dniu 31 października 2013 r. w gestii państwa członkowskiego będzie udzielanie szczegółowych zwolnień w zakresie biogazu, obejmujących wszystkie podmioty spełniające określone warunki. Mając zatem na uwadze jednolite traktowanie podmiotów przed dniem wygaśnięcia ogólnego zwolnienia z opodatkowania biogazu, ustawa o podatku akcyzowym nie uwzględnia zwolnień od podatku akcyzowego energii elektrycznej zużywanej do produkcji biogazu wyłącznie w przypadku gdy jest on następnie zużywany do produkcji energii elektrycznej w ramach tej samej biogazowni.

Reasumując powyższe, energia elektryczna wyprodukowana przez Wnioskodawcę posiadającego koncesję na jej wytwarzanie, korzystać może ze zwolnienia od podatku akcyzowego jedynie w tej części, w której zostaje zużyta przez Wnioskodawcę w procesach produkcji energii elektrycznej lub w celu podtrzymania tych procesów.

Nie może natomiast zostać objęta zwolnieniem ta część zużytej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej, która w istocie zostaje zużyta w procesach produkcji biogazu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj