Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DM/415-005/07/MZ
z 13 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DM/415-005/07/MZ
Data
2007.04.13
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
darowizna
podatek od spadków i darowizn
renta nieodpłatna
Pytanie podatnika
Czy kwoty wypłacane Obdarowanym w miesięcznych odspępach czasu do ukończenia przez nich osiemnastego roku życia są rentami i podlegają przepisom ustawy o podatku od spatków i darowizn, czy ustawy o podatku dochodowym os osób fizycznych?
Postanowienie Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 stycznia 2007r. Spółdzielni (data wpływu do tut. Urzędu: 18.01.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004r. Nr 142 poz. 1514 z późn. zm.) i ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z póź. zm.) w sprawie: opodatkowanie kwot wypłacanych Obdarowanym w miesięcznych odstępach czasu do ukończenia przez nich osiemnastego roku życia stwierdza, iż stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Spółdzielnia zawarła w dniu 15 grudnia 2006r. umowę, na mocy której przekazała kwoty w wysokości 1.000,00zł plus 55,00 zł na pokrycie kosztów przystąpienia w poczet członków Spółdzielni dla każdego z pięciu Obdarowanych (łącznie 5.275,00 zł). Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał się do wpłacania na rachunki uprawnionych po 100,00 zł miesięcznie dla każdego Obdarowanego do ukończenia osiemnastego roku życia. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przekazane kwoty są rentą i podlegają przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, czy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy comiesięczne wpłaty należy potraktować jako nieodpłatną rentę. Do renty ustanowionej bez wynagrodzenia – zgodnie z art. 906 § 2 Kodeksu cywilnego - stosuje się przepisy o darowiźnie. Zatem przychody z tego tytułu podlegają – jako darowizna – opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a nie podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje. Ani ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ani ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o spadkach o darowiznach nie definiują pojęcia renty umownej czy darowizny. Dlatego właściwym jest odwołanie się do przepisów prawa cywilnego. Zgodnie z art. 903 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę renty jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko, co do gatunku. Umowa renty powinna zawierać następujące elementy (wyrok NSA z 10.04.2004r. sygn. I SA/Lu 1035/01):
Stosownie do art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Elementem niezbędnym do uznania danej czynności za umowę darowizny jest, więc brak świadczenia wzajemnego ze strony obdarowanego stron oraz uszczerbek w majątku po stronie darczyńcy. Z porównania treści obu regulacji wynika, iż umowa renty różni się od darowizny okresowością świadczenia, przy czym z okresowością świadczenia mamy do czynienia wówczas, gdy strony zgodnie z umową przyporządkują świadczenia do pewnych regularnych okresów czasowych. Mogą to być okresy na przykład dzienne, kilkudniowe, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, a nawet roczne. Istotne jest to, aby te okresy były równe. Ponadto tych okresów musi być, co najmniej dwa (wyrok NSA z 21.05.2002r., sygn I SA/Łd 1200/00). Cechą różnicującą obie czynności jest również przedmiot umowy, gdyż w przypadku darowizny został on określony w szerszym zakresie. Z wniosku wynika, że Spółdzielnia zobowiązała się do świadczenia co miesiąc określonych kwot na rzecz pięciu Obdarowanych, do ukończenia przez nich osiemnastego roku życia. Jednocześnie Spółdzielnia zobowiązała się do jednorazowej - pierwszej wpłaty kwoty po 1.000,00zł oraz dodatkowo 55,00 zł na pokrycie kosztów przystąpienia Obdarowanych w poczet członków Spółdzielni. Obowiązujące przepisy nie określają wysokości poszczególnych wpłat z tytułu renty, w tym nie precyzują, czy mają one być równe, czy mogą występować różnice między poszczególnymi wpłatami. Istotna jest okresowość takich świadczeń. W przedmiotowej sprawie kwota po 1.000,00zł plus 55,00 zł stanowi jedno ze świadczeń okresowych wypłacanych Obdarowanym tylko wtedy, gdy między nią, a następnymi wypłatami występują regularne odstępy czasu. W przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy dotyczące renty umownej regulowane ustawą Kodeks cywilny. Z wniosku nie wynika, aby przysporzenie na rzecz Obdarowanych miało charakter odpłatny, w związku z czym mamy do czynienia z rentą świadczoną nieodpłatnie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy wymienionej w art. 1(przypis: ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Z powyższego wynika, że oceny skutków podatkowych przysporzenia, o którym mowa we wniosku Spółdzielni, należy dokonać w stanie prawnym obowiązującym w 2006r. Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązującym w dacie dokonania czynności tj. w dniu 15 grudnia 2006r. podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlegało nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
Podatkowi podlegało również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci (art. 1 ust. 2). Katalog tytułów, na mocy których nastąpiło nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy i praw majątkowych, podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków darowizn, jest katalogiem zamkniętym. W stanie prawnym obowiązującym w 2006r. umowa nieodpłatnej renty nie została wymieniona w art. 1 ww. ustawy. Zatem nabycie praw majątkowych nie nastąpiło na mocy jednego z tytułów określonych w tym przepisie. Z przepisu art. 906 §2 Kodeksu cywilnego nie można wywieść, iż w niniejszej sprawie mamy do czynienia z umową darowizny. W związku z powyższym umowa zawarta przez Spółdzielnię nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. W stanie faktycznym objętym wnioskiem umowa zawarta między Spółdzielnią a Obdarowanymi nie podlega podatkowi od spadków i darowizn, dlatego ww. wyłączenie nie znajdzie zastosowana. Katalog przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. Ustawodawca wymienił w nim:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, c) prawa wieczystego użytkowania gruntów, d) innych rzeczy, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany, W myśl art. 20 ust. 1 wymienionej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty w treści tego przepisu zwrot „w szczególności” oznacza, iż wymienione kategorie przychodów zostały przytoczone jedynie przykładowo. Przychody z tytułu nieodpłatnej renty nie mieszczą się w katalogu przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt od 1 do 8 wymienionej ustawy. Zatem należy zaliczyć je do przychodów z „innych źródeł” (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy). Mając powyższe na uwadze stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.