Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-96/07/RM
z 11 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-96/07/RM
Data
2007.05.11
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
alkohol
apteka
cel wydatku
kosmetyk
koszty uzyskania przychodów
lekarze
nagrody
pielęgniarka
podatek należny
podatek od towarów i usług
producenci
produkt leczniczy
przekazanie towarów
reprezentacja
zakup żywności
Pytanie podatnika
Czy zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 litera b tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek VAT należny z tytułu przekazania towarów na cele reprezentacji jest kosztem uzyskania przychodów, jeżeli nabyte towary zostały przekazane na cele reprezentacji i opodatkowane zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług? Spółdzielnia jest producentem produktów farmaceutycznych i kosmetyków, kupuje słodycze, artykuły spożywcze, kawę i herbatę jako prezenty na spotkania w aptekach, hurtowniach, z lekarzami i pielęgniarkami. Zakupywane też są i wręczane kontrahentom jako prezenty lub nagrody kosze świąteczne (z produktami spożywczymi) i alkohol.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Pracy z dnia 22 lutego 2007 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola 5 marca 2007 r.), przekazanego do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przy piśmie nr 1440-RDP/422/BS/28814/2007 z dnia 8 marca 2007 r. (data wpływu 14 marca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie p o s t a n a w i a uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Wnioskodawca jest producentem produktów farmaceutycznych oraz kosmetyków. Spółdzielnia podejmuje szereg działań o charakterze reprezentacyjnym. Do typowych działań z tego zakresu należy zakup słodyczy, artykułów spożywczych, kawy, herbaty jako prezentów na spotkania w aptekach, hurtowniach czy z lekarzami lub pielęgniarkami. Ponadto zakupywane są, a następnie wręczane kontrahentom jako prezenty lub nagrody: kosze świąteczne (z różnymi produktami spożywczymi) oraz butelki alkoholu. Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1 stycznia 2007 r. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Wskazane powyżej koszty są przez Unię traktowane w w/w sposób. W związku z powyższym stanem faktycznym, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółdzielnia zwróciła się do tutejszego organu podatkowego o potwierdzenie, że jeżeli nabyte towary zostały przekazane na cele reprezentacji i opodatkowane na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 litera b tiret drugi, podatek VAT należny z tytułu przekazania towarów na cele reprezentacji stanowi koszt uzyskania przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekazania towarów na cele reprezentacji, podatnik ma prawo dokonać opodatkowania tej czynności. W takiej sytuacji powstaje podatek VAT należny z tego tytułu. Ponieważ podatek ten powstaje w wyniku zastosowania techniki tzw. „samoopodatkowania” przez podatnika, stanowi dla niego dodatkowy koszt. O kwalifikacji tego wydatku na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych decyduje art. 16 ust. 1 pkt 46 litera b tiret drugi tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatek od towarów i usług należny w przypadku przekazania towarów na cele reprezentacji, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, jest kosztem uzyskania przychodów. Po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, uznając stanowisko Spółdzielni w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za prawidłowe, wyjaśnia co następuje: Zgodnie z definicją kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zauważyć należy, że zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie może być traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 w/w ustawy nie wymaga wykazania, iż konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę: – przeznaczenie wydatku, oraz – potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu. Zaznaczyć jednak należy, że możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten spodziewanego przychodu nie przysporzy. Możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów - jak to zostało wskazane powyżej - uzależniona jest również od tego, aby dany wydatek nie był wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Powyższe oznacza, że co do zasady nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację. Należy jednak zauważyć, że art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy stanowi, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami. Kwestię opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów, przekazanych lub zużytych na cele reprezentacji, rozstrzyga art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Stosownie do tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatników towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: - przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, - wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny. Ponieważ przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji, o którym mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w ocenie tutejszego organu podatkowego stanowisko Spółki wskazujące, że należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu konieczności uiszczenia podatku VAT z w/w tytułu, zasługuje na uwzględnienie. Powyższy przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje bowiem wyraźnie, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty należnego podatku od towarów i usług z tytułu przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczonego zgodnie z odrębnymi przepisami. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak na wstępie. Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. W związku z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.