Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BD-P/423–32/06/Z
z 5 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BD-P/423–32/06/Z
Data
2007.02.05



Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
przychód
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy podatkowego sposobu rozliczenia otrzymywanego z PFRON dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.


Pismem z dnia 18 października 2006r. Spółka z o. o. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie, w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sprawie podatkowego sposobu rozliczenia otrzymywanego z PFRON dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada status zakładu pracy chronionej. Podatnik, na podstawie przepisów art. 26a ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) otrzymuje z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Dofinansowanie owo jest wypłacane za okresy 2 miesięczne – czyli za XI i XII 2005r. dofinansowanie jest wypłacane w I 2006r.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwróciła się z zapytaniem, w jaki sposób, w aspekcie podatku dochodowego od osób prawnych, rozliczyć otrzymane dofinansowanie?

Podatnik zajął we wniosku stanowisko, iż kwotę otrzymanej dotacji należy odliczyć od dochodu jako wolną od podatku – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 202, poz.1957 ze zmianą w Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533). Jednocześnie Spółka wyraziła pogląd, iż nie ma podstaw prawnych aby kwotę otrzymanego dofinansowania wyłączyć z kosztów podatkowych jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wrześni, w postanowieniu z dnia 10 listopada 2006r., Nr ZD/415-21/06, uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe w zakresie zaliczenia do przychodów otrzymanego dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r.) i odliczenia tego dofinansowania od dochodu jako kwotę wolną od podatku (na podstawie uchylonego art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy podatkowej, który na mocy ustaw nowelizujących obowiązuje do 31.12.2006r.), natomiast w zakresie zaliczenia kwoty otrzymanego ww. dofinansowania do kosztów podatkowych - za nieprawidłowe.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25 (którego obowiązywanie, na mocy cytowanych wyżej ustaw nowelizujących, przedłużono do 31 grudnia 2006r.), a więc sfinansowane bezpośrednio z otrzymanej dotacji – nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Na powyższe postanowienie Podatnik wniósł w dniu 15 listopada 2006r. zażalenie, nie zgadzając się z interpretacją przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej uznania stanowiska Spółki za nieprawidłowe. Zdaniem Skarżącej, kwoty wynagrodzeń, wypłacanych pracownikom niepełnosprawnym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie są one bezpośrednio sfinansowane z dochodów wolnych od podatku – w tym przypadku dofinansowania z PFRON - kwoty dofinansowania wpływają bowiem na rachunek Spółki raz na dwa miesiące (np. za XI i XII dofinansowanie wpłacane jest nie wcześniej niż 28 stycznia następnego roku, a w praktyce następuje 4-5 lutego roku następnego).

Po rozpoznaniu zarzutów zażalenia, mając na uwadze przedmiot sporu, stwierdzam, że w sprawie ma zastosowanie następujący stan prawny:

Stosownie do art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.), pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, które nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Fundusz, o której mowa w art. 26b ust. 1, przysługuje ze środków Funduszu miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników niepełnosprawnych, wypłacane raz na dwa miesiące, zwane dalej "miesięcznym dofinansowaniem".

Zgodnie zaś z przepisem art. 26a ust. 3 pkt 1-2 tej ustawy, pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej przysługuje:

    1) 100 % kwot dofinansowania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem pkt 2,
    2) kwoty, o których mowa w ust. 1, zwiększa się o 75 % najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz niewidomych.

Ujęte w ww. przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dofinansowanie z PFRON do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników, stanowią przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne.

Natomiast na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 25 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązującego do 31 grudnia 2006r. – zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy nowelizującej z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, opublikowanej w Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zmianą w Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533), dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wolne od podatku.

Z kolei, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25 (którego obowiązywanie, na mocy cytowanych wyżej ustaw nowelizujących, przedłużono do 31 grudnia 2006r.), a więc sfinansowane bezpośrednio z otrzymanej dotacji – nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Należy podkreślić, iż wbrew twierdzeniom Strony, zawarte w powyższych przepisach określenie „bezpośrednio” nie oznacza następstwa zdarzeń występujących w kolejności: otrzymanie dotacji, wydatek; odnosi się to do źródła przychodów.

A zatem, w oparciu o powołane wyżej przepisy i opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny, podatkowe rozliczenie otrzymanego przez Spółkę w styczniu 2006r. dofinansowania ze środków PFRON do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2005r., winno się przedstawiać następująco:

    wynagrodzenia wypłacone osobom niepełnosprawnym za listopad i grudzień 2005r. stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia w 2005r., gdyż faktycznie w tych miesiącach nie nastąpiło jeszcze otrzymanie dofinansowania do tych wynagrodzeń,
    • w deklaracji CIT-2 za styczeń 2006r. otrzymane z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych zwiększy przychody tego miesiąca, natomiast koszt wynagrodzeń sfinansowany otrzymaną dotacją z PFRON, pomniejszy statystycznie koszty uzyskania przychodów tego okresu. Równocześnie otrzymane dofinansowanie zostanie wykazane jako dochód (przychód) wolny od podatku.

Zaprezentowane zatem przez Spółkę stanowisko w sprawie rozliczenia (dla celów podatkowych) kosztów wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych organ pierwszej instancji słusznie uznał za nieprawidłowy.

Niniejsza interpretacja udzielana jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj