Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/OPD/415-87/06/AS
z 11 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/OPD/415-87/06/AS
Data
2006.08.11
Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
emeryci
renciści
Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Postanowienie Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Uzasadnienie Dyrekcja Szkoły zamierza zorganizować wycieczkę dla byłych pracowników – obecnie emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednim ze szkołą stosunkiem pracy. Wycieczka ma być dofinansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w zróżnicowanych kwotach, w wysokości maksymalnej do 670zł za na jedną osobę. W związku z powyższym wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do ustalenia, czy dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów ze środków wymienionego powyżej Funduszu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Podatnika dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów w formie zapłaty za fakturę z tytułu zorganizowania wycieczki, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w trybie art. 21 pkt 1 ust. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Z przywołanych przepisów wynika, że aby świadczenie otrzymywane przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy mogło korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, musi być świadczeniem rzeczowym lub ich ekwiwalentem w zamian tych świadczeń, a ich wartość w roku podatkowym, nie może przekroczyć kwoty 2.280zł. Wartość świadczeń rzeczowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, dotyczy wyłącznie świadczeń wypłaconych pracownikowi (nie dotyczy zatem emerytów i rencistów, których łączył z pracodawcą kiedyś stosunek pracy). Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego, dlatego też należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. Świadczeniami rzeczowymi są więc, świadczenia w naturze (nie w pieniądzu) np. bilety na imprezy sportowe, paczki itp. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartości, odpowiednik, równoważnik. W świetle przywołanych przepisów, nie można uznać, iż wartość wycieczki, w części finansowanej przez zakład pracy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest świadczeniem rzeczowym. W związku z powyższym dofinansowanie do wycieczki, udzielone emerytom i rencistom z tytułu łączącego ich poprzednio z zakładem stosunkiem pracy, podobnie jak wszelkie inne dopłaty do różnorodnych form wypoczynku stanowią formę świadczenia pieniężnego (nie rzeczowego) i w świetle obowiązujących przepisów nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów jako świadczenie pieniężne podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, który stanowi, że od świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy– wysokości 10% należności. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.