Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej
PDFI/415-13/07
z 12 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFI/415-13/07
Data
2007.07.12



Autor
Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego


Pytanie podatnika
Czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Przepisy prawa podatkowego, których dotyczy pytanie:art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( - jednolity tekst Dz.U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.).

Stan faktyczny: z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że w dniu 05.03.2007r została zawarta umowa nr 8 z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego (w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego). Przedmiotem umowy jest wypłata w pierwszych 6 miesiącach działalności gospodarczej wsparcia pomostowego. Beneficjent (Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Projekt jest finansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych.

Stanowisko Wnioskodawczyni:w ocenie Strony otrzymane wsparcie pomostowe jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Ocena prawna stanowiska Podatnika: Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu dotyczy dochodów otrzymanych przez podatnika ze środków pomocowych, o ile spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:a) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w przytoczonym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dokumentem określającym cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspieranie rozwoju regionalnego, oraz sposoby ich osiągania, zasady współdziałania z instytucjami Wspólnot Europejskich oraz organizacjami międzynarodowymi jest Narodowy Planu Rozwoju 2004-2006. W myśl art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116 z 2004 r. poz. 1206 z późn. zm.), publiczne środki wspólnotowe to środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowanego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku ( nr 10 ) do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się :1.sektorowe programy operacyjne,2.regionalne programy operacyjne, 3.inne programy operacyjne, 4.strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust.1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części kwalifikowanych wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Środki funduszy strukturalnych w świetle art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr. 249 poz. 2104 z późn. zm.), są środkami publicznymi .

Europejski Fundusz Społeczny wchodzi w skład funduszy strukturalnych służących realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom, sektorom gospodarek państw członkowskich Unii Europejskiej. W Rzeczpospolitej Polskiej Europejski Fundusz Społeczny uczestniczy we współfinansowaniu m.in. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) realizowany był i jest Priorytet 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach. Celem realizacji Priorytetu 2 jest stworzenie warunków dla rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym regionalnym. Rolę Beneficjenta Końcowego ( Instytucji Wdrażającej) dla Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości ZPORR w województwie lubelskim pełni Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny. Wymienione Działanie 2.5 współfinansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Otrzymane przez Panią wsparcie pomostowe dotyczy projektu: „Wsparcie merytoryczne i finansowe dla nowo powstających mikroprzedsiębiorstw w powiatach łukowskim, radzyńskim i bialskim” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Wypłaty na rzecz beneficjentów są dokonywane przez instytucje wdrażające (w niniejszym przypadku przez Fundację Rozwoju Lubelszczyzny) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu ze środków budżetu państwa. Komisja Europejska zwraca wydatki dopiero po realizacji programu, zasilają one fundusze krajowe.

Zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych ( również Panią) pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46a, pkt 47a, pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż otrzymane środki pomostowe nie pochodzą z instytucji określonych w tych przepisach.

W świetle art. 21 ust. 1 wolne od podatku dochodowego są:ust 46 a - dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz.WE L 056, z 04 marca 1968r. z późn. zm.),ust. 47 a - dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD),ust. 47 c - kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym otrzymana przez Panią pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2: ZPORR - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości oraz z budżetu państwa nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do przepisu art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Przy określaniu kosztów dla celów podatkowych w stosunku do wydatków finansowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 nie będzie miał zastosowania art. 23 ust.1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów ( przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 (t.j. zwolnionych od podatku dochodowego).

Biorąc powyższe pod uwagę wydatki poniesione przez Panią w związku z realizacją projektu promocji przedsiębiorczości będą stanowiły koszt uzyskania przychodu o ile spełnią wymogi określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie są wymienione w art. 23 wymienionej ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w podanym stanie faktycznym i obowiązującym stanie prawnym jest błędne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj