Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-83/07/PAWA
z 25 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-83/07/PAWA
Data
2007.05.25



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
płyta CD
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Czy według przedstawionego stanu faktycznego czynność nieodpłatnego wydania towarów – w tym publikacji na płytach CD – dokonywana przez Spółkę na zlecenie i w imieniu Klienta powinna być rejestrowana przez Spółkę za pomocą kasy rejestrującej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 9 marca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 14 marca 2007 r.)

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest częścią międzynarodowego koncernu farmaceutycznego, będącego producentem najwyższej jakości innowacyjnych produktów leczniczych, które dystrybuowane są również na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie umów zawartych z zagranicznymi dostawcami leków z Grupy XXX, Spółka zobowiązała się do świadczenia usług reklamy. W zamian za świadczenie w/w usług, Spółka otrzymuje wynagrodzenie, kalkulowane w oparciu o koszty poniesione w danym okresie rozliczeniowym.

Spółka w zakresie prowadzonej reklamy między innymi nabywa, a następnie przekazuje nieodpłatnie różnym podmiotom, które są adresatami kampanii promocyjno-reklamowych zleceniodawcy (w tym osobom fizycznym, nie prowadzącym działalności gospodarczej – nie będącymi podatnikami VAT) rozmaitego rodzaju towary, w tym publikacje zapisane na płytach CD. Towary te nie są prezentami o małej wartości, w rozumieniu art. 7, ust. 3 ustawy o VAT. Wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę za świadczone usługi obejmuje wartość przekazywanych nieodpłatnie, w ramach prowadzonych kampanii promocyjno-reklamowych (zatem Spółka otrzymuje zapłatę za wydane towary w ramach ceny za świadczone usługi promocyjno-reklamowe).

W odniesieniu do wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, na następujące pytanie:

Czy według przedstawionego stanu faktycznego czynność nieodpłatnego wydania towarów – w tym publikacji na płytach CD – dokonywana przez Spółkę na zlecenie i w imieniu Klienta powinna być rejestrowana przez Spółkę za pomocą kasy rejestrującej?

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Szczegółowe regulacje dotyczące ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących zawierają przepisy rozporządzenia, w których znajduje się szereg zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Przy czym zwolnień tych nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, m.in. przy dostawie nagranych płyt CD.

Spółka uważa, że w rozważanej sytuacji należy zbadać przede wszystkim, czy Spółka nieodpłatnie przekazując na zlecenie i w imieniu Klienta m.in. nagrane płyty CD, za co otrzymuje wynagrodzenie od Klienta, dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie będących podatnikami VAT. Jest to kluczowe ustalenie sprawy, gdyż obowiązek określony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT dotyczy jedynie czynności stanowiących dostawę (sprzedaż).

W opinii Spółki, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów zasadniczo uznawane jest za odpłatną dostawę towarów, jeśli dokonującemu przekazania przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia tych towarów. Tym samym nieodpłatne przekazanie towarów stanowi sprzedaż w rozumieniu przepisów o VAT. Jednakże z art. 15 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju wykonywana przez podatnika VAT, działającego w takim charakterze. Kwestia ta jest całkowicie oczywista – w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu, zobowiązanym do naliczenia podatku jest podatnik VAT wykonujący te czynności. Czynności opodatkowane mogą być natomiast wykonywane przez podatnika bezpośrednio, albo przez podmiot działający w jego imieniu. Wskazane regulacje przenoszą we wskazanym zakresie na grunt polskich przepisów sformułowanie art. 2 pkt 1 VI Dyrektywy Rady (WE) z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC).

Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji, Spółka wydaje określone towary nieodpłatnie, ale dokonuje tego na zlecenie i w imieniu Klienta. Nieodpłatne wydanie towarów w analizowanym stanie faktycznym stanowi integralną część usługi reklamowej świadczonej przez Spółkę, a wynagrodzenie za te towary Spółka otrzymuje w cenie świadczonej dla Klienta usługi. Celem usług reklamowych jest rozpowszechnianie informacji o produktach Klienta i może on być realizowany na różne sposoby – w tym poprzez nieodpłatne przekazywanie materiałów reklamowych adresatom kampanii reklamowej. Wydawane towary mają służyć reklamie i promocji Klienta, a nie Spółki. Spółka wykonuje jedynie swoje zobowiązanie, wykonuje usługę promocyjno-reklamową, w której skład wchodzi obowiązek nieodpłatnego wydania towarów. Spółka nie działa we własnym imieniu wydając nieodpłatnie towary adresatom kampanii promocyjno-reklamowych Klienta, nie działa zatem jako podatnik z tego tytułu. Zatem nieodpłatnego wydania, z punktu widzenia prawnego, w rzeczywistości dokonuje Klient, a nie Spółka, który w tym przypadku poprzez Spółkę wykonuje czynność opodatkowaną.

Spółka stoi na stanowisku, że wydając nieodpłatnie towary w imieniu i na zlecenie Klienta nie dokonuje dostawy towarów dla osób obdarowanych, nie wykonuje zatem sprzedaży tych towarów. Nie ma znaczenia fakt, że Spółka odlicza podatek przy nabyciu tych towarów – jest to w pełni uzasadnione, skoro wykorzystuje je do wykonania czynności opodatkowanej (usługi reklamowej – w ramach opłaty za tą usługę Spółka otrzymuje od Klienta także wynagrodzenie za przekazane towary). Spółka pragnie zauważyć, że powyższa konkluzja została uznana za prawidłową w tożsamych stanach faktycznych przez tut. Urząd Skarbowy w postanowieniach z 19 sierpnia 2004 r. o nr US72/RPP1/443-2004/JJ, z 30 sierpnia 2004 r. o nr US72/RPP1/443-370/2004/JJ, z 26 października 2004 r. o nr US72/RPP1/443-578/2004/JJ, a także decyzji Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 lutego 2006 r. nr 1401/HTI/4407/14-31/05/EN, oraz w innych, licznych pismach organów podatkowych.

Zdaniem Spółki, analizowane nieodpłatne wydanie, jako że nie stanowi dostawy towarów dokonanej przez Spółkę, nie powinno być przez Spółkę ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując, zdaniem Spółki, należy wskazać, że w sytuacji gdy Spółka w ramach usługi promocyjno-reklamowej świadczonej dla Klienta wydaje nieodpłatnie w imieniu i na zlecenie Klienta towary (w tym płyty CD) adresatom promocji/reklamy, to takie nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT-em przez Spółkę. Towary wydawane są wówczas de facto przez Klienta, a ich koszt uwzględniany jest w fakturze, którą za wykonaną usługę Spółka wystawia Klientowi. Stanowisko to jest powszechnie prezentowane przez organy podatkowe. Jest więc oczywistym, w opinii Spółki, że Spółka nie powinna ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących nieodpłatnego wydania towarów (w tym publikacji na płytach CD) we wskazanych okolicznościach, nawet jeśli towary wydawane są osobom fizycznym nie będącym podatnikami VAT.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej “ustawa o VAT”) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 2 pkt 22 przez pojęcie sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stwierdzić należy, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Spółki, że czynność polegająca na przekazaniu towarów w ramach odpłatnej usługi nie wypełnia hipotezy przepisu art. 7 ust. 2 ustawy, ponieważ nie dochodzi do przekazania towarów bez wynagrodzenia. Spółka otrzymuje wynagrodzenie za przekazane towary, co prawda nie od ich odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa reklamowa, którą Spółka świadczy na rzecz klienta, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie.

Jednak należy zauważyć, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada powszechności opodatkowania czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej podatnika. W przypadku fizycznego przekazania towaru bez wynagrodzenia ze strony odbiorcy – i odstąpienia od opodatkowania czynności – Podatnik powinien należycie udokumentować fakt, iż wartość przekazanych towarów była elementem kalkulacji ceny usługi oraz, że przekazania dokonano na zlecenie usługobiorcy. W przeciwnym wypadku czynność należy opodatkować jako przekazanie bez wynagrodzenia związane z przedsiębiorstwem Podatnika.

W ocenie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Spółka nie dokonuje czynności sprzedaży towarów, a jedynie dokonuje przekazania w ramach usługi świadczonej na rzecz klienta, zatem nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o obowiązujący w tym stanie faktycznym stan prawny, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b oraz 14c ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj