Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PDP/423-7a/06
z 28 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP/423-7a/06
Data
2006.06.28



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek od nieruchomości
rekultywacja
składowanie odpadów


Pytanie podatnika
Czy podatek od nieruchomości oraz inne wydatki związane z utrzymaniem zamkniętego i zrekultywowanego składowiska odpadów stanowią koszty uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa /t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.03.2006 r. (wpływ 31.03.06 r.), uzupełnionego pismami z dnia 27.06.2006 r. (wpływ 27.06 br.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynęło pismo, w którym Spółka sformułowała zapytanie o treści:
Czy podatek od nieruchomości oraz inne wydatki związane z utrzymaniem zamkniętego i zrekultywowanego składowiska odpadów stanowią koszty uzyskania przychodów?

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie składowania i gospodarowania odpadami. Część składowisk, których Spółka jest właścicielem, w latach 2006-2008 zostanie zamknięta i zrekultywowana. Niemniej jednak, z uwagi na obowiązujące w powyższym zakresie przepisy i zalecenia, na Spółce ciąży obowiązek utrzymywania i monitorowania zamkniętych składowisk przez okres 50 lat od daty ich zamknięcia.

Zdaniem Spółki, wydatki wynikające z ustawowych obowiązków, związanych z utrzymaniem zamkniętych składowisk odpadów, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Tut. organ podatkowy odnosząc się do przedstawionego wyżej stanu faktycznego, wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).
Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodu, jak i koszty związane z tymi przychodami pośrednio, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika.

W rozpatrywanym przypadku, Spółka ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej, a także mając na względzie konieczność należytego wypełniania obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów i zaleceń, zobowiązana jest ponosić koszty utrzymania i monitorowania zamkniętych składowisk odpadów. Celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i dla środowiska, a w szczególności zapobieganie zanieczyszczaniu wód, gleby i powietrza, poprzez obserwację wpływu zamkniętych składowiska na środowisko, w celu ograniczenia do minimum ewentualnych niedogodności i zagrożeń powstających w związku z ich istnieniem.
Koszty te, co prawda nie wykazują bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, niemniej jednak dotyczą one całokształtu działalności podatnika, tym samym stanowią koszty uzyskania przychodów – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, o ile nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy j/w. - interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj