Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-35/06/83178
z 26 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-35/06/83178
Data
2006.10.26
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
jednostka
koszty uzyskania przychodów
miejsce wykonywania działalności
przychód
specjalna strefa ekonomiczna
usługi informatyczne
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, że wielkość zwolnienia z tytułu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie SSE jest określona wmyśl § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnie 14.09.2004 r. w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej, tj. w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie SSE, pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak RCH/01/2707/2006 z dnia 27.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.07.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Uzasadnienie W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Dopiero od 1 września 2004 r. Spółka po fuzji z dwoma innymi spółkami oraz po otrzymaniu zmienionego zezwolenia z dnia 24 czerwca 2004 r. zgodnie z decyzją Ministra Gospodarki i Pracy, będąc już działającą, wyodrębnioną jednostką prowadzącą działalność w SSE, poszerzyła swoją działalność o stałe placówki zlokalizowane poza strefą – oddziały. W związku z realizowanymi usługami informatycznymi czyli w ramach działalności określonej w Zezwoleniu ewidencja analityczna prowadzona jest według projektów a więc zawartych przez Spółkę umów. Przychody należne z tytułu umów oraz koszty bezpośrednie przypisywane są bezpośrednio do wydzielonych analitycznie projektów. Na podstawie prowadzonej ewidencji kadrowej i księgowej określane jest miejsce fizycznego zatrudnienia pracowników i generowania przez nich kosztów. W oparciu o powyższe zasady alokowane są ponoszone koszty bezpośrednie związane z realizowanymi projektami informatycznymi, co prowadzi do ustalenia kosztów przypadających na pracowników, dla których miejscem pracy są lokalizacje w obrębie SSE oraz oddziały (poza SSE). W zakresie umów wykonywanych w całości przez jednostkę strefową lub w całości przez oddziały (poza SSE), przychody są bezpośrednio uznawane za przychody odpowiednio: Naczelnik tut. Urzędu ustosunkowując się do powyższych kwestii stwierdza, co następuje. Analogiczne zapytanie Spółki było przedmiotem postanowienia Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego nr DP1/423-9/06/22872 z dnia 16.03.2006 r. oraz decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie znak PD-1/42180-20/06 z dnia 12.06.2006 r. wydanej w związku z wniesieniem zażalenia przez Spółkę na ww. postanowienie tut. Organu. Po zapoznaniu się ze złożonym wnioskiem Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, z uwagi na opis stanu faktycznego zawarty we wniosku z dnia 27.07.2006 r. różniący się od opisu będącego podstawą wydania ww. postanowienia z dnia 16.03.2006 r., uznał, że nie zachodzi tożsamość sprawy w rozumieniu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa i wniosek strony z dnia 27.07.2006 r. może być przedmiotem odrębnego postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia nie sprecyzowano o jakim wyodrębnieniu organizacyjnym jest w tym przepisie mowa, stosowne uregulowanie nie zostało zawarte również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W cyt. wyżej przepisie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Analizując treść przepisu § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia należy zauważyć, że przepis ten wymienia dwa warunki, które musi spełnić przedsiębiorca prowadzący działalności gospodarczą również poza obszarem strefy: Zdaniem tut. Organu wymogi, o których mowa w ww. przepisie muszą być spełnione łącznie, a wyodrębnienie organizacyjne, o którym mowa wyżej, winno umożliwiać prawidłowe ustalenie dochodów zwolnionych uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, z uwzględnieniem zasady określonej w § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia. Z wniosku Spółki wynika, że nastąpiło wyodrębnienie kadrowo-majątkowe i rachunkowe działalności prowadzonej na terenie strefy od działalności prowadzonej poza terenem strefy. Spółka uzyskuje przychody osiągane z umów (projektów), które są realizowane w całości przez jednostkę strefową, realizowane w całości przez oddziały pozastrefowe oraz realizowane częściowo przez jednostkę strefową, a częściowo przez oddziały położone poza specjalną strefą ekonomiczną. Przychody z umów (projektów) realizowanych częściowo na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są dzielone stosownie do udziału kosztów bezpośrednich ponoszonych przez jednostkę strefową lub oddział wykonujący umowę w ogólnej kwocie kosztów bezpośrednich przypisanych dla danej umowy, w oparciu o taki podział ustalana jest następnie wielkość zwolnienia. Ewidencja analityczna prowadzona jest przy tym przez Spółkę według poszczególnych projektów, a przychody należne z tytułu umów oraz koszty bezpośrednie przypisywane są bezpośrednio do tych projektów. Sposób rozliczenia dochodu przez Spółkę w odniesieniu do ww. projektów prowadzi do ustalenia jednakowej procentowo marży zarówno w odniesieniu do objętej zezwoleniem strefowej działalności zwolnionej z opodatkowania jak i działalności opodatkowanej. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.