Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PM/436-1/06/FJ
z 29 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PM/436-1/06/FJ
Data
2006.11.29



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Odpowiedzialność podatnika, płatnika i inkasenta --> Wynagrodzenie płatnika i inkasenta


Słowa kluczowe
odpowiedzialność płatnika
płatnik
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy i w jakim trybie Płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych, oraz spadków i darowizn może pobrać zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące płatnikowi, jeżeli płatnik wcześniej nie korzystał z tej możliwości?
Za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie?


Postanowienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Płatnika z dnia 26.09.2006 r., otrzymanego w dniu 03.10.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie poboru zryczałtowanego wynagrodzenia przez płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdza, iż zaprezentowane we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 03 października 2006 r. zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy jako płatnik zobowiązany do obliczania, poboru i wpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn z tytułu czynności dokonywanych w formie aktu notarialnego może stosować przepisy art. 28 § 1-3 ustawy Ordynacja podatkowa w sytuacji gdy jednostka samorządu terytorialnego nie skorzysta z możliwości ustalenia wynagrodzenia dla płatników i inkasentów wynikającej z art. 28 § 4 w/w ustawy oraz za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie. Zdaniem Pana jeśli gmina nie skorzysta z takiego uprawnienia to notariusz mógłby skorzystać z przepisów regulujących te kwestie dla płatników i inkasentów pobierających podatki dla budżetu państwa.

W wyniku analizy stanu faktycznego i prawnego przedstawionego we wniosku , tut organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska.

Zgodnie z art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. W art. 28 § 2 ustawa nakłada jednocześnie na organ podatkowy obowiązek kontroli pobieranych wynagrodzeń oraz wydawania decyzji w razie nienależnie pobranego wynagrodzenia. Natomiast w art. 28 § 3 istnieje delegacja dla właściwego Ministra do wydania przepisów szczegółowych, które zostały zawarte w rozporządzeniu Min. Fin. z dnia 24.12.2002 r. w sprawie wynagradzania płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2002 r. Nr 240 poz. 2065).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203 poz. 1966 ze zm.) wpływy z podatków od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych stanowią dochody własne gminy i w związku z tym treść artykułu 28 § 4 pozostawia możliwość ustalenia wynagrodzenia dla płatników i inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu, województwa w gestii Rad gmin, rad powiatów oraz sejmików wojewódzkich stanowiących władzę terytorialną.

W świetle art. 11 powołanej wyżej ustawy środki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego, które na podstawie odrębnych przepisów pobierają urzędy skarbowe są odprowadzane na rachunek budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a w przypadku udzielania ulg podatkowych polegających na umorzeniu, rozkładaniu na raty i odraczaniu terminów płatności należności z tytułu podatków i opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego organ podatkowy podejmuje decyzję wyłącznie na wniosek lub za zgodą przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa jako przepisy prawa ogólnego uwzględniły w art. 28 podział ustrojowy na władzę centralną i terenową oraz związane z tym źródła dochodu. Art. 28§ 1-3 dotyczy wynagrodzenia dla płatników i inkasentów wpłacających terminowo podatki na rzecz budżetu państwa, natomiast w art. 28 § 4 ustawodawca daje równocześnie możliwość ustalenia takiego wynagrodzenia radom gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich dla płatników pobierających podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego. Tak więc od woli samorządów terytorialnych zależy jedynie czy skorzystają z możliwości wynikającej z tego przepisu ustawy Ordynacja podatkowa w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla notariuszy będących płatnikami podatku od spadków i darowizn i podatku od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze opisany przez Pana stan faktyczny, tut. organ podatkowy zauważa, iż powyższe dotyczy nie tylko samorządu gminy Skała, bowiem dochody z tytułu podatków od czynności cywilnoprawnych i podatków od spadków i darowizn pobieranych przez Pana jako płatnika stanowią również dochody innych gmin.
Zdaniem tut organu podatkowego nie można stosować ogólnych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa odnoszących się do zryczałtowanego wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa w odniesieniu do płatników podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od spadków i darowizn, gdyż przepis art.28 §4 ustawy Ordynacja podatkowa ma charakter fakultatywny co oznacza, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art, 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji,w trybie określonymw § 5.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj