Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-146/07/AW
z 7 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-146/07/AW
Data
2007.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
grunt niezabudowany
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
stawki podatku
teren niezabudowany


Istota interpretacji
Czy sprzedaż przedmiotowej działki obliguje do odprowadzenia podatku VAT od wartości całej działki, czy też od jej części faktycznie przeznaczonej pod zabudowę (20% powierzchni działki), a pozostałe 80% gruntu skorzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9?



Wniosek ORD-IN 540 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007 r. (data wpływu 17 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki przeznaczonej pod zabudowę usługową z zielenią urządzoną - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki przeznaczonej pod zabudowę usługową z zielenią urządzoną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem działki o powierzchni 3,6 ha położonej w .... Działka ta zgodnie z zapisem w planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru nadmorskiego w ... przeznaczona jest pod zabudowę usługową z zielenią urządzoną. Powierzchnia zabudowy na wspomnianej działce zgodnie z zapisem w karcie terenu dla przedmiotowej działki nie może przekroczyć 20% powierzchni całej działki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż przedmiotowej działki obliguje do odprowadzenia podatku VAT od wartości całej działki, czy też od jej części faktycznie przeznaczonej pod zabudowę (20% powierzchni działki), a pozostałe 80% gruntu skorzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9...


Zdaniem wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów, sprzedaż terenów przeznaczonych pod zabudowę objęta jest podstawową stawką VAT. Dlatego dokumentując opisaną transakcję fakturą VAT należy odprowadzić podatek od wartości całej działki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy). A zatem zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje również odpłatną dostawę gruntów.

Jednakże w art. 43 ustawy o VAT zawarto katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. I tak, w ust. 1 pkt 9 przywołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) - jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, lecz nieprzeznaczonych w planach pod zabudowę są zwolnione od podatku od towarów i usług. Decydujące znaczenie ma więc kwalifikacja przedmiotowego terenu, która zawarta jest w planie zagospodarowania przestrzennego.

Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zieleń na ulicach, placach, w osiedlach, zieleń przydrożna, tereny zielone pozostałe, czyli tzw. zieleń urządzona, klasyfikowane są zgodnie z obiektem, do którego przynależą. Z powyższego należy więc wywnioskować, iż w sytuacji gdyby zieleń urządzona dotyczyła terenu niezabudowanego lub nieprzeznaczonego pod zabudowę, wówczas dostawa gruntu zakwalifikowanego jako „zieleń urządzona” podlegałaby zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Działka będąca przedmiotem zapytania Urzędu Miasta jest przeznaczona pod zabudowę usługową z zielenią urządzoną. W związku z tym dostawa tej działki podlega w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku od towarów i usług określonej w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przyszłego w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj