Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-2/07/JK
Data
2007.09.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
eksport pośredni
stawki podatku
Istota interpretacji
Rozliczanie podatku od towarów i usług w eksporcie pośrednim
Wniosek ORD-IN
965 kB
I N T E R P R E T A C J A I N D Y W I D U A L N A
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z 2007 r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku Spółki z dnia 20 lipca 2007r. ( data wpływu 26 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów oraz rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży eksportowej w deklaracji podatkowej - jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 26 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów oraz rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży eksportowej w deklaracji podatkowej.
Przedstawiając stan faktyczny i zdarzenie przyszłe sprawy
Spółka podała, iż dokona eksportu towarów na zasadach określonych w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. ze zm.) tj. transport towarów z magazynu spółki do portu oraz odprawa celna dokonywane są przez i na koszt dostawcy, a od portu przez nabywcę (transport). W dniach od 15 do 30 czerwca 2007r. Spółka wystawiła faktury sprzedaży eksportowe. Towar nie został zgłoszony do odprawy celnej i znajduje się w magazynie (w porcie) wynajmowanym przez i na koszt nabywcy. Odprawa celna dokonana będzie dopiero w lipcu w momencie zrealizowania całego zamówienia klienta. Wobec powyższego spółka do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2007r. nie posiadała dokumentu celnego SAD potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty i w związku z tym wykazała powyższą sprzedaż stosując stawkę podatku dla dostawy tego towaru w kraju tj. 22%.
Spółka uzupełniła wniosek pismem z dnia 7 sierpnia 2007r. informując, iż:
- z chwilą wystawienia faktur eksportowych nastąpiło przeniesienie praw do rozporządzania towarami jak właściciel. Towary są przechowywane w magazynie (w porcie), który jest wynajmowany przez i na koszt kontrahenta
- siedziba kontrahenta jest Szwecja I... lecz towar wywożony jest do Norwegii
- spółka przed wydaniem towaru nie otrzymała przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty części należności za towar.
Następnie pismem z dnia 28 sierpnia 2007r. Spółka ponownie uzupełniła wniosek stwierdzając, że:
- w polu nr 2 dokumentu SAD (Nadawca/Eksporter) będzie wpisana Spółka
- towary przechowywane są w magazynie na terenie kraju, ale na koszt i odpowiedzialność nabywcy
- termin wyjazdu i koszty związane z transportem leżą w gestii nabywcy
- formuła stosowana przez Spółkę to FAS - klauzula w handlu morskim, gdzie sprzedawca ma obowiązek dokonania odprawy celnej w eksporcie i dostarczenia towaru wzdłuż burty statku, a obowiązkiem kupującego jest zawarcie umowy o przewóz towarów morzem, poinformowanie sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i wymaganym terminie dostawy towaru do portu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy prawidłowo Spółka wykazała ww. dostawę w deklaracji za miesiąc czerwiec 2007r. , stosując stawkę 22%...
- Czy skorygowanie (zmniejszenie) sprzedaży opodatkowanej stawką 22% oraz skorygowanie (zmniejszenie) podatku należnego i skorygowanie (zwiększenie) kwoty sprzedaży eksportowej w deklaracji za miesiąc lipiec 2007r. tj. w miesiącu otrzymania dokumentu SAD potwierdzającego wywóz będzie prawidłowe...
Zdaniem Spółki jej postępowanie w przedmiotowym stanie faktycznym jest prawidłowe, a korekta deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2007r. będzie prawidłowa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. eksport towarów. Przez eksport towarów, w brzmieniu art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
- dostawcę lub na jego rzecz, lub
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.
Z powyższej regulacji wynika, że daną dostawę można uznać za eksport towaru, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
- wywóz musi nastąpić poza terytorium Wspólnoty
- wywóz musi być dokonany w wykonaniu czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dostawy towarów rozumianej jako przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel
- wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny wyjścia towaru
- wywóz musi być dokonany bądź to przez dostawcę lub na jego rzecz, bądź przez nabywcę, mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.
Stosownie do przepisu art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Eksport dokonywany przez Spółkę, stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług tj. tzw. eksport pośredni. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem Spółki wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty dokonywany jest przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, stawka podatku wynosi 0%. W myśl art. 41 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy art. 41 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W przypadku nieotrzymania wymienionego dokumentu przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres, w którym podatnik dokona dostawy towarów, stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy ma on obowiązek zastosować stawkę właściwą dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym na mocy ust. 9 powoływanego przepisu upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy w którym podatnik otrzymał ten dokument. W świetle powołanych wyżej przepisów i odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Spółka z uwagi na nieotrzymanie do dnia złożenia deklaracji za miesiąc czerwiec 2007 r. dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty winna opodatkować dostawę przy zastosowaniu stawki 22%, natomiast w przypadku otrzymania w miesiącu lipcu 2007 r. tego dokumentu przysługuje jej prawo do dokonania korekty podatku należnego i wykazania w deklaracji VAT-7 tej dostawy jako sprzedaży eksportowej podlegającej opodatkowaniu stawką 0%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|