Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PP/423-21/B/07/AG
z 5 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PP/423-21/B/07/AG
Data
2007.06.05



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
przychody ewidencjonowane
przychód podlegający opodatkowaniu
wspólnota mieszkaniowa


Pytanie podatnika
Które z wymienionych źródeł przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej (obszarów jej działania) należy traktować jako podlegające opodatkowaniu i ujmować w ewidencjach i deklaracjach podatkowych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, a które z nich powinny pozostać poza ewidencją i rozliczeniami podatkowymi?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.03.2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko Wspólnoty w części dotyczącej pytania nr 3, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


Wnioskiem z dnia 20.03.2007r. (data wpływu 30.03.2007r.) Podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii określenia, które z wymienionych przez Wspólnotę źródeł przychodów powinny być ujmowane w ewidencjach i deklaracjach podatkowych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, a które z nich powinny pozostać poza ewidencją i rozliczeniami podatkowymi.<

br> Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa powstała z mocy prawa na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali i zgodnie z art. 6 tejże ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową, która prowadzi działalność w zakresie:
- utrzymania nieruchomości wspólnej, przez którą, zgodnie z ustawą, rozumie się grunt pod budynkiem oraz części budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, windy, piwnice, strychy, dachy, zewnętrzne ściany budynków, instalacje energetyczne, a także garaże i miejsca parkingowe znajdujące sie w obrębie budynku,
- dostarczania mediów do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami wspólnoty mieszkaniowej,
- wynajmu lub dzierżawy części wspólnych na rzecz osób trzecich.
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca stwierdza, że w ewidencjach i deklaracjach podatkowych obowiązujących na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy ujmować wszystkie przychody wspólnoty mieszkaniowej, tzn. zarówno te z których osiągnięty dochód jest opodatkowany, tj. między innymi przychody z:odsetek od lokat bankowych oraz oprocentowania rachunku bankowego,wynajmu lub dzierżawy na rzecz osób trzecich lub członków wspólnoty mieszkaniowej należących do części wspólnej: klatek schodowych, strychów, piwnic, komórek i innych lokali użytkowych, garaży, miejsc parkingowych, szybów dźwigowych, wentylacyjnych, kanalizacyjnych i wodociągowych oraz rur na przewody wewnątrz i na zewnątrz budynków, studzienek telekomunikacyjnych i kanalizacyjnych oraz innych tym podobnych obiektów stanowiących infrastrukturę budynku/osiedla, miejsc na dachach pod anteny satelitarne i masztów telefonii komórkowej,umieszczania na ścianach lub dachu budynków lub ogrodzeniach budynków szyldów oraz jakichkolwiek innych urządzeń reklamowych na rzecz osób trzecich lub członków wspólnoty, jak również przychody generujące dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które jednocześnie przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, są wolne od podatku, a między innymi przychody z tytułu wnoszonych przez właścicieli lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży i miejsc postojowych zaliczek tytułem opłat na rzecz utrzymania nieruchomości wspólnej będącej zasobem mieszkaniowym, zaliczek na poczet mediów dostarczanych do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami tejże wspólnoty mieszkaniowej, naliczonych odsetek od nieterminowy wpłat zaliczek oraz rekompensat z tytułu rękojmi.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia.
Z zapisów zawartych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (jednolity tekst Dz. U.z 2000r., Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wynika, że “zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej”. Z uwagi na fakt, że wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej podlegają przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), prowadzący ewidencję powinni stosować się do uregulowań zawartych w tejże ustawie, w tym dotyczących przychodów oraz sposobu ich wykazywania w ewidencjach i deklaracjach podatkowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 w/w ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zaś art. 9 ust. 1 stanowi, że podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu(starty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględniania w ewidencjach środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Powyższe ma na celu między innymi umożliwienie Podatnikowi prawidłowe stosowanie przepisów art. 25 cytowanej ustawy, a dotyczącego wpłacania na rachunek urzędu skarbowego (w przypadku osiągania dochodów podlegających opodatkowaniu) zaliczek miesięcznych lub kwartalnych na podatek dochodowy oraz art. 27 ust. 1 stanowiącego, że podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie przepisów art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt. 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacać podatek należny albo różnice między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
W związku z powyższym w oparciu o stan prawny istniejący w dniu udzielenia niniejszej interpretacji organ podatkowy informuje, że wspólnota mieszkaniowa prowadzi ewidencję rachunkową w oparciu o cytowane wyżej przepisy ustawy o własności lokali i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wykazując w nich wszystkie uzyskane przez Podatnika przychody, poniesione koszty i osiągnięte dochody lub stratę podatkową oraz składać za dany rok podatkowy - do końca trzeciego miesiąca roku następnego, zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty CIT-8 przy równoczesnym uwzględnieniu, że wprowadzone z dniem 1 stycznia 2007r. opodatkowanie podatkiem dochodowym i obowiązkiem wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek z tej części dochodów wspólnot mieszkaniowych, które nie spełniają jednocześnie dwóch przesłanek wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje konieczność rozgraniczenia przychodów, kosztów i dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, a więc wolnych od podatku od pozostałych nie spełniających w/w warunków.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz aktualnego stanu prawnego i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236§ 2 pkt 1 i i 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zgodnie z art. 222 w/w ustawy zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj